RECENZE: Katarína Knechtová ví, jak vyzrát na písničky o lásce

Vydáno 16.11.2015 | autor: Josef Martínek

Říká se, že největším klišé v hudebním světě jsou písničky o lásce. Ten, kdo to říká, ale zapomíná na jeden nepopiratelný fakt: že téma lásky v různých podobách nás chtě nechtě provází od narození až do posledního výdechu a zpívat o ní je pro hudebníky ta největší přirozenost. Zvládnout to autenticky, osobitě a neopakovat se, tomu se říká umění. Katarína Knechtová tímto uměním na nové desce Prežijú len milenci vládne.

RECENZE: Katarína Knechtová ví, jak vyzrát na písničky o lásce Katarína Knechtová ví, jak vyzrát na písničky o lásce

KATARÍNA KNECHTOVÁ
PREŽIJÚ LEN MILENCI
SUKUBA agency, s.r.o.
10 trax / 37:36 min

Tracklist:
Motýl' hlavolam, Naveky, 3 gramy, Bezpečné priepasti, Kým budem nemá, Isabel, Srdce z papiera, Keď s nami Boh hrá iba hru, Prežijú len milanci, Zem je gulatá

Katarínu Knechtovou budou mít možná mnozí už napořád zaškatulkovanou jako "tu, co zpívala s Pehou Spomal". V Česku už poté sice žádná její sólová písnička tak oblíbená nebyla, pozornější posluchač si ale cestu k jejím deskám rozhodně najde. S jejich frekvencí je opatrná: za 7 let se jedná o teprve třetí řadovku. O to víc prožitě ale novinka Prežijú len milenci působí.

AUDIO: Katarína Knechtová zpívá o bezpečných propastech. Nové album je na světě

Slovenská zpěvačka se na ní vrací ke kořenům, tedy k čirým písničkám, bez potřeby výraznějších elektronických experimentů, o něž se pokoušela minulou nahrávkou Tajomstvá. Také tentokrát jí přitom byl nápomocen Christian Eigner, bubeník Depeche Mode, výsledek se ale drží víc při zemi. A poloha "chytré písničkářky", která má co říct, sluší Kataríně ze všeho nejvíc.

Úvod přitom posluchače mile překvapí skoro až tanečním zvukem skladby Motýl' hlavolam, která má erotický náboj, uchovává si však jistou laskavost, místo toho, aby šokovala a provokovala, jak velí trend dnešní pop music. Knechtová už před časem přiznala, že po cestě do Indie "hodila do koše" veškerý materiál na novou desku a začala odznova. Nový impuls je přitom z alba patrný: život v nich tepe od začátku do konce, písně jsou vyrovnané, smířlivé, a i když mají mnohdy smutný text, nevedou k žádným podzimním depresím.

TOP 8 videoklipů týdne (60.)

Knechtová postupně zraje i jako autorka, kromě toho, že je podepsána na hudební složce všech deseti songů, k některým napsala i texty. Jsou mezi nimi loňský rádiový hit Naveky i epická balada Isabel, která před dvěma lety posloužila jako filmová melodie. Možná nejlepší kousek se ale jmenuje Keď s námi Boh hrá iba hru. Citlivě v něm zasáhla Eignerova producentská ruka a vznikla z toho nenápadná hitovka s poměrně energickým refrénem i pointou. "Ak máš oči, móžeš vidět luďom priamo do srdca, ak máš srdce, móžeš cítit aj to, čo oči nevidia," zpívá Katarína.

Jejímu hlasu přitom moc sluší i jemnější polohy s civilním hudebním podkladem (obvykle klavírem), třeba jako aktuální singlovka Bezpečné priepasti s textem Silvie Kaščákové. V Kým budem nemá zase Katka dokazuje, že by obstála i jako šansoniérka, a v titulní Prežijú len milenci brouzdá na hranici alternativy. Na rozdíl od některých vrstevnic (Jana Kirschner, Lenka Dusilová) ale nezanevřela na písničky. Dokáže jim dát duši i kousek za sebe a to je víc než všechny experimenty světa.

BEST TRAX: 3 gramy, Isabel, Keď s nami Boh hrá iba hru
ZKUS TAKY: Aneta Langerová - Na Radosti, Jana Kirschner - Krajina rovina, Lenny - All My Love

text: Josef Martínek, foto: Jakub Gulyas