RECENZE: Kateřina Marie Tichá umí pohladit po duši

Vydáno 11.11.2015 | autor: Josef Martínek

Písničkářky, které mají šanci se i přes intimitu a jemnost svých skladeb dostat na větší pódia, bychom u nás v současnosti spočítali na prstech jedné ruky. Kateřina Marie Tichá ale debutovým EP Otazníky naznačuje, že by se brzy mohla stát jednou z nich. O tom, jak jí to jde naživo, se budou už brzy moci přesvědčit návštěvníci Backstage Tour skupiny Jelen.

RECENZE: Kateřina Marie Tichá umí pohladit po duši Kateřina Marie Tichá umí pohladit po duši

KATEŘINA MARIE TICHÁ
OTAZNÍKY
SINGLTON
5 trax / 18 min

Tracklist: Otazníky, Nadějná, Vzpomínej, Tančíme spolu, K zemi stoupám

Tichá začala v deseti letech zpívat ve vlašimském sboru Decháček, a protože kromě hudby jí učarovala i literatura, dráha písničkářky byla logickým vyústěním. Právě schopnost psát si vlastní skladby ji v dnešní, na výrazné autory poměrně chudé době odlišuje od ostatních kolegyň, co se pokouší prorazit. Nejlépe přitom její holčičí zpovědi fungují tak, jak vznikly - tedy s kytarou, což dokázal už kdysi melancholický singl Vzpomínej. Spíše intimního a osobního rázu je i celé EP o 5 skladbách.

Jelen interview: Máme rádi, když je na pódiu pořádná tlačenice!

Když ale Kateřina chce, dokáže se opřít i do zvučného refrénu. Jako třeba ve spolupráci Tančíme spolu se spřátelenou kapelou Jelen, která před dvěme lety zabodovala v českém éteru, nebo novém singlu Otazníky, asi nejpřímočařejší položce stejnojmenného EP. Sytější podklad jí ale přitom nijak neubírá na přirozenosti projevu a jisté křehkosti. Její písničky působí upřímně a obejdou se bez nějaké křečovité snahy natočit hit, který bude fungovat "na první dobrou".

Zpívá se v nich přitom o strastech a radostech, které jsou denním chlebem snad pro každou holku jejího věku. Tu zaslechnete, že má "tvý srdce ve svým", jinde zase svoje pocity přirovnává k proudu řeky. Nevymýšlí žádné těžkopádnosti ani si nehraje na filosofku - jen hraje a zpívá o životě, jak jej vidí svýma očima. Zatím se nedá říci, že by Kateřina Marie Tichá byla výjimečnou autorkou nebo interpretkou, snaha zůstat sama sebou a rozvíjet se postupně se ale v dnešní uspěchané době cení dvojnásobně.

BEST TRAX: Otazníky, Tančíme spolu, K zemi stoupám
ZKUS TAKY: Sima Martausová - Dobrý deň, to som ja, Aneta Langerová - Jsem, Amy Macdonald - Life In A Beautiful Light

text: Josef Martínek, foto: Petr Kozlík/Universal Music