RECENZE: Klára Vytisková zpívá výborný pop a oslavuje domov. Škoda že ne v češtině

Vydáno 12.12.2015 | autor: redakce

Klára Vytisková, zpěvačka s charakteristickým hlasem známá především z projektu Toxique a jako porotkyně SuperStar, vydala na sklonku listopadu své první sólové album nazvané jednoduše Home. Progresivní pop, ve kterém jsou zřetelné inspirace zahraniční scénou, rozhodně zabaví, i když nepřináší nic nového. Jediný zádrhel přijde, když písničky o českém domově a zvyklostech zpívá v angličtině.

RECENZE: Klára Vytisková zpívá výborný pop a oslavuje domov. Škoda že ne v češtině Klára Vytisková zpívá výborný pop a oslavuje domov. Škoda že ne v češtině

KLARA.

Home

Intro, Survival, Home ft Edna Green, Forever, Velvet ft Mike Trafik, Diggin Deeper, Country Girl ft Ambryzy, Stuck On You, Down Down Down, I Believe, Bonus Survival (Mr. Moustache Remix)

11 trax / 38:23 min

Vydavatel: Warner Music

Materiál na nové album vznikal během delší doby - singly Country Girl a Survival vyšly už v roce 2013, celistvost to ale nijak nenarušuje. Dost k tomu přispívá i relativní hudební pestrost: ačkoliv se v žádném z tracků nevybočí nikam příliš daleko za rámec mainstreamového popu, vlivy jsou značně různorodé. Na albu se najdou moderně znějící electro pop songy, jako třeba úvodní Survival s motivem a refrénem, který jen tak z hlavy nedostanete (ještě markantnější je to v remixové verzi připojené na konci alba), nebo Stuck On You. Ve Forever se Vytisková zase blíží Laně Del Rey (podobnost začne melodickou linkou sloky a beatem, dokončena je pak čistým zvukem elektrické kytary jak vystřiženým z Video Games).

SOUTĚŽ o 3 x CD Home Kláry Vytiskové

Vzhledem k hudební historii Vytiskové nemůže chybět kousek a la Motown Records: z Country Life odkaz Amy Winehouse přímo tryská, soul a r'n'b původního střihu ovlivnily i Down Down Down. Vážněji laděné kousky kompenzuje celá řada těch rozvernějších: acid disco Diggin’ Deeper, která jako jediná významněji navazuje na tvorbu Toxique, hiphopová Velvet se skvělým americkým soundem, na které se podílel Mike Trafik z PSH, nebo rozverná titulní skladba Home. Ta výborně kombinuje atmosféru padesátých let s modernějším kytarovým zvukem. Poslední jmenovanou spolu s Vytiskovou nazpívala její sestra Edna Green, dalším hostujícím ženským hlasem je Ambryzy, jejíž rapová vsuvka v Country Life je skutečnou lahůdkou.

Obsahové zaměření alba naznačuje už jeho název a Vytisková to v rozhovorech potvrzuje. Tématy textů jsou hlavně osobní až intimní vztahy: totiž ty mezi sourozenci, rodiči a dětmi, milenci a manžely. Že autorka prožívá "rodinné" období, je jasné hned při poslechu intra, ve kterém se domácí prozpěvování mísí s hlasem dcerky a beatem hraným manželem Romanem Víchou - během prvních sekund na vás dýchne rodinná pohoda tak silně, až začnete přemýšlet, jestli to nemůže být kýč. Není až tak těžké uvěřit, že texty skutečně vycházejí z životních zkušeností zpěvačky, přičemž značnou míru autenticity lze počítat jako plus. Na druhou stranu jsou ale právě texty jednou ze slabin alba.

Ačkoliv jsou gramaticky a formálně bez vady a zazpívané tak brilantně, že by jeden možná ani nepoznal, že nezpívá rodilý mluvčí (doby, kdy angličtina českých interpretů občas až fyzicky bolela, máme naštěstí, alespoň u mladších ročníků, za sebou), při pozornějším poslechu je cítit jistá naivita a slepovanost. Nejvíce je to patrné u textů, kde vynikne české vnímání domova a tradic. Třeba v Country Life nebo v Home: "while eating egg on bread, chatting with your dad, sipping on a black tea, all together" ("zatímco jíme chleba s vejcem, v rozhovoru s tvým tátou, pijeme černý čaj, všichni dohromady") nebo "do you remember how I destroy your Lego castle" ("vzpomínáš jak jsem ti rozbila tvůj hrad z Lega?") jsou dobré příklady.

Naopak jakmile jde o slova s poněkud obecnějším obsahem, tvořené do značné míry přebranými textovými klišé, jako je tomu ve Velvet, zní výsledek mnohem více přirozeně. Snaha začlenit osobní témata a vzpomínky a nelámat si hlavu s formou je sympatická, ale nejde příliš ruku v ruce s hudebním vyzněním alba. Pokud by Vytisková chtěla, aby jí domácí posluchači rozuměli, byla by čeština pravděpodobně lepší - už v písni Venuše Michala Hrůzy kdysi dokázala, že si s ní také poradí. Jestli je ale angličtina použita jako více sexy, není jasné, proč texty nejsou více poplatné jejímu duchu. Po hudební stránce se album přece nesnaží vyniknout inovativností a staví spíše na precizním řemeslu.

Fanoušky Toxique debut frontwoman bezpochyby nadchne a dá se předpokládat, že si skrze něj Vytisková najde i nové příznivce – přeci jen jde o dobrou alternativu k běžnému rádiovému popovému produktu. A retro pop je stále ještě v kurzu. Na to, abychom Kláře padli k nohám, se ale bude muset ještě trochu snažit.

BEST TRAX: Bonus Survival (Mr. Moustache Remix), Velvet ft. Mike Trafik, Forever
ZKUS TAKY: Lana Del Rey - Born To Die, Amy Winehouse - Back to Black, Toxique - Outlet People

Jiří Kalous