RECENZE: Marek Ztracený už má Pády za sebou, nová deska se mu povedla

Vydáno 07.12.2015 | autor: Josef Martínek

Po třech letech od minulé řadovky V opilosti se Marek Ztracený znovu zavřel do studia a dal dohromady desítku nových písniček. Vznikla spontánně: již hotové album totiž zpěvák hodil do koše a s kytarou připravil nové skladby. A vyplatilo se, je to jeho nejlepší deska od debutu Ztrácíš a některé songy patří k tomu nejpovedenějšímu, co kdy nahrál.

RECENZE: Marek Ztracený už má Pády za sebou, nová deska se mu povedla Marek Ztracený už má Pády za sebou, nová deska se mu povedla

Marek Ztracený

Pády

Kolikrát, Víš lásko, Stůj při mně dál, Pády, Povolání syn, O pravdě, Stává se to i v lepších rodinách, Opona, Život, Snad se něco stane, Bonus: Víš lásko (long version)

11 trax / 37:15 min

Vydavatel: BrainZone

Pády je vlastně docela symbolický název novinky Marka Ztraceného. Zpěvák, který se v roce 2008 proslavil hitem Ztrácíš, má totiž za sebou kolísavý vývoj kariéry. Objevil se na scéně ve stejnou dobu jako Tomáš Klus a oběma jim byla předpovídána velká budoucnost. Jenže zatímco Klus se brzy ocitl na vrcholu popularity, Ztracený zůstal navzdory několika rádiovým hitům u klubového publika, přestože kdysi snil o vyprodané O2 areně. Ani alba Pohledy do duše a V opilosti nebyla tak dotažená jako prvotina Ztrácíš. Jistý zlom ale nastal loni, kdy měly jeho koncerty na Kryštof Kempech obrovský úspěch. A Marek jakoby v sobě našel novou chuť do hraní.

Nový zvuk mu jednoznačně svědčí. Jeho tradiční klavírní cajdáky už totiž začínaly na minulých deskách zavánět rutinou. Novinka je oproti tomu pestrá, dynamičtější a živější. Pomohly tomu kytary, právě k nim se totiž zpěvák uchýlil při skládání a změna je skutečně znát. Vždyť hned otvírák Kolikrát s pozitivní zprávou, že "na světě se bydlí fajn", zní ve slokách jako písnička Anny K., zatímco chytlavý refrén naznačuje, co by mohlo být dalším singlem. Titulní píseň Pády funguje díky napětí i prožitku, největším překvapením je ale určitě skladba Víš, lásko, jejíž rockový drajv podtrhuje Ztracený zvoláním "náhoda je blbec a smrt je kráva!". Ještě řízněji přitom zní bonusová verze umístěná na konci disku.

Marek Ztracený pokřtil desku Pády, byli u toho Michal Malátný a Marta Jandová

Jestliže muzikant tvrdí, že napsal kompletní materiál na desku znovu a ten předešlý zahodil, některé starší kousky se do tracklistu přece jen protlačily. A nutno bohužel dodat, že jinak skvělou nahrávku trochu brzdí v rozletu. Závěrečná vánoční balada Snad se něco stane je i na Ztraceného příliš přeslazená a textově kostrbatá, stylizace do role rozmazleného fracka v Povolání syn mu také moc nesluší. Zato další legrácka Stává se to i v lepších rodinách pobaví vtipným textem i hravým podkladem. Autor v ní líčí situaci, kdy se "chlap vrátí pozdě a bez bot" a po své milé vyžaduje noční hrátky, jenže jakmile si chce sundat džíny, ztratí pojem o světě a usne.

Od Marka Ztraceného asi nikdo nečeká žádnou hudební revoluci, jeho úspěch vždy stál na chytlavých motivech a textech, které zaujaly buď citlivostí, nebo naopak jistou dávkou drzosti a šibalství. Na desku Pády se mu podařilo takové skladby složit a nahrál je s nebývalou chutí a energií. Je to sbírka příjemných, na nic si nehrajících písniček, jimž kytarový základ moc sedí. Mnohé z nich patří k tomu nejlepšímu, co kdy zpěvák nahrál.

Josef Martínek

3,50