RECENZE: Nick Cave prochází po rodinné tragédii katarzí. Skeleton Tree je mistrovské dílo

Vydáno 15.09.2016 | autor: redakce

Šestnácté studiové album vydal Nick Cave se svými The Bad Seeds v pátek 9. září, den po jednorázovém promítání snímku One More Time With Feeling v kinosálech po celém světě. V něm se rozpovídal, jak se vyrovnal s tragickou smrtí patnáctiletého syna Arthura, poprvé bylo možné také slyšet nové písně. Jak tedy aktuální album Skeleton Tree dopadlo?

RECENZE: Nick Cave prochází po rodinné tragédii katarzí. Skeleton Tree je mistrovské dílo Nick Cave prochází po rodinné tragédii katarzí. Skeleton Tree je mistrovské dílo

Nick Cave

Skeleton Tree

Jesus Alone, Rings Of Saturn, Girl In Amber, Magneto, Anthrocene, I Need You, Distant Sky, Skeleton Tree

8 trax / 39:42 min

Distributor: Mystic Production

Když v roce 2013 vydal Australan patnáctou desku Push The Sky Away, způsobil po celém světě doslova poprask. Poprvé za svou dlouhou kariéru dominovalo jeho album žebříčkům prodejnosti, písně se se svou zasněností a přístupností rázem staly hity a celosvětové turné bylo jedno z nejúspěšnějších za poslední roky. Práce na novém materiálu tedy započala už v první polovině minulého roku, následná tragická událost se však do písní zapsala výrazně.

"You fell from the sky, crash landed in a field near the river Adur." Už první věta otvíráku Jesus Alone dává tušit, v jakém tónu se nahrávka ponese. Pomalé, melancholické, místy až nervy drásající skladby, které se buď přímo nebo oklikou vrací ke smrti. Zprvu patrná roztržitost, neupravenost, nebo dokonce zmatenost, dává po více posleších jasný význam. Nejedná se však o písně v pravém slova smyslu, osmice skladeb nemá pevnou strukturu, není se čeho chytit, hudba zčistajasna začne a najednou také skončí, připomíná spíše improvizaci.

RECENZE: Nick Cave hledá cestu z temnoty. Našel ji v exkluzivním dokumentu?

Cave přiznává, že nový materiál vznikl povětšinou během jamování s kolegou a multiinstrumentalistou Warrenem Ellisem, jehož vliv na tvorbu kapely je v posledních letech značný. Skladby nakonec nebyly nijak upravovány a zůstaly ve své nahotě tak, jak se zrodily.

Nick Cave deklamuje, recituje své básně (zde více než jindy platí, že se jedná o mistrnou poezii), místy ztrácí hlas, který se láme a přesvědčuje svou křehkostí (nejvíce patrné v Girl In Amber, I need you nebo v pomyslném vrcholu Magneto). I textová stránka místy pokulhává - pryč je lehkost vyjadřování, která je pro Cavea typická, vypravovací styl také pověsil na hřebík.

Těžko se popisuje album, které je natolik emotivní, otevřené a upřímné. Nick Cave & The Bad Seeds vytvořili ponurou, melancholickou, místy éterickou nahrávku, která zasáhne svou osobitostí. Pro fanoušky to bude mistrovské dílo, které se ničemu z dlouhé zpěvákovy historie nevyrovná, pro posluchače Cavem nezasažené nebudou mít písně pražádné kouzlo. Bude zajímavé nové skladby slyšet živě (jestli se vůbec dají přehrát tak, aby neztratily svou sílu), ale jakýkoli náznak turné je v nedohlednu. A jestli se Nick Cave stáhne do pozadí a přestane být aktivním muzikantem (jak naznačil ve filmovém dokumentu), bude Skeleton Tree více než důstojným rozloučením.

text: Aleš Lochman

Témata: Nick Cave, The Bad Seeds, Skeleton Tree

5,00