RECENZE: Nová Ellie Goulding už z řady nevyčnívá, přesto je Delirium dobrá deska

Vydáno 19.11.2015 | autor: Josef Martínek

Ellie Goulding nepotřebovala okaté mainstreamové hity, aby se její minulá deska Halcyon stala u fanoušků žádanou. Jenže spolupráce s Calvinem Harrisem, reedice Halcyon Days i filmový hit Love Me Like You Do ukázaly, že může uspět i v přímočarém pojetí popu. A s jídlem roste chuť. Proto je tu nová deska Delirium nabušená hitovými melodiemi.

RECENZE: Nová Ellie Goulding už z řady nevyčnívá, přesto je Delirium dobrá deska Nová Ellie Goulding už z řady nevyčnívá, přesto je Delirium dobrá deska

ELLIE GOULDING
DELIRIUM
Universal Music
16 trax / 56:31 min

Tracklist: Intro, Aftertaste, Something In The Way You Move, Keep On Dancin', On My Mind, Around U, Codes, Holding On For Life, Love Me Like You Do, Don't Need Nobody, Don't Panic, We Can't Move To This, Army, Lost And Found, Devotion, Scream It Out

Interpreti, kteří si na začátku kariéry získali fanoušky nezávislého popu a jen lehce se dotýkali mainstremu, to vždycky mají těžké, když se rozhodnou posunout k líbivějšímu zvuku. Ani Ellie Goulding není výjimkou a její třetí studiovka Delirium bude zcela jistě rozdělovat fanoušky do dvou táborů. Odpusťme tedy Ellie hned na začátku, že už není tolik důvtipná a rafinovaná, ale jde rovnou na věc. Budeme-li se na Delirium dívat jako na jedno z řady ženských popových alb a postavíme jej třeba vedle Katy Perry nebo Taylor Swift, je to pořád dobrá deska.

POPBLOG: Z holky od vedle Ellie Goulding vyrostla halová hvězda. Je to ale dobře?

Úvodní éterické intro trochu mate, protože zbytek kolekce spíše svádí k tanci. Pro velké popové desky už tradiční sestava producentů (Max Martin, Greg Kurstin, Klas Ahlund, Ryan Tedder a spol.) připravila Goulding písničky, které budou hýbat rádiovými étery i tanečními parkety, ale zároveň se snažila nepřipravit ji o její zranitelnost a jistou vlídnost. To se ale povedlo jen částečně. Zatímco v Aftertaste nebo Something In The Way You Move zůstává i přes rozjuchanost odvar staré dobré (a milé) holky od vedle Ellie, některé dunivé přeprodukované tancovačky působí uměle a prokalkulovaně. Nutno říct, že hned ve volbě prvního singlu se Ellie pořádně sekla přes prsty - vlezlou robotickou ducku On My Mind totiž někteří "skalní" dodnes nepřekousli.

Britská zpěvačka je sice znovu autorsky podepsána pod všemi 16 songy, je ale jasné, že hlavní práci nechala tentokrát na jiných. Možná proto zní Around U spíš jako nový singl Carly Rae Jepsen a tu a tam vám něco připomene Taylor Swift či Selenu Gomez. Goulding se nejvíc odlišuje tím, že stále dokáže budovat atmosféru, do níž jinak rozpustilé hitovky obaluje - třeba jako v Holding On For Life, kterou dokresluje výborný gospelový sbor. Vrcholem je pak nepochybně countryově laděná Lost And Found, která byla do tanečního hávu převedena citlivě, aniž by ztratila písničkářský prožitek.

Ellie Goulding představí své Delirium v Praze, troufne si na O2 arenu

Jak už to tak ale u dlouhých desek bývá, ani Delirium se neobejde bez balastu. Z 16 písní ne každá drží krok s ambiciózní většinou a třeba závěrečné dvě položky mohly být klidně uklizeny jen na deluxe edici. A ať se to Goulding líbí, nebo ne, největším hitem alba stejně je a bude Love Me Like You Do, medová píseň doprovázející filmový trhák 50 odstínů šedi, jejíž video už na YouTube nasbíralo přes 800 milionů zhlédnutí.

I když se Delirium co do autentičnosti a nadčasovosti nevyrovná předchozí studiovce Halcyon, nutno Ellie Goulding přiznat, že se ani ve "velkém popu" neztratí. Tedy aspoň ve studiu. Tam se dá kouzlit celkem snadno. Jestli ale drobná zpěvačka ustojí pozici halové popové hvězdy, do niž se chtě nechtě pasovala, to uvidíme až na konci ledna v pražské O2 areně.

BEST TRAX: Aftertaste, Love Me Like You Do, Lost And Found
ZKUS TAKY: Taylor Swift - 1989, Katy Perry - Prism, Carly Rae Jepsen - E.M.O.T.I.O.N.

Josef Martínek