RECENZE: Oceán dospěl a snaží se být ve smíru se svými posluchači

Vydáno 03.06.2016 | autor: redakce

Ať už byl návrat skupiny Oceán na koncertní pódia (a potažmo do nahrávacího studia) sebekontroverznější, je třeba se s tímto faktem smířit. A s opětovnou existencí tohoto uskupení počítat. Mají totiž stále co nabídnout a jejich současná tvorba určitě nepůsobí vyčpěle.

RECENZE: Oceán dospěl a snaží se být ve smíru se svými posluchači Novému Oceánu vévodí hlas Jitky Charvátové. Foto: Roman Černý

Oceán

Ve smíru

Intro, Bludný Holanďan, Půlměsíc, Dorianův obraz, Dante, Po hlase a podle chůze, Odlesk tvůj, Doufám, že, V peřinách, Pouto, Den za dnem

11 trax / 43:17 min

Vydavatel: Warner Music

Česká synthpopová legenda Oceán v obměněné sestavě nahrála novou řadovou desku po čtvrtstoletí dlouhém čekání. Petr Kučera, Jan Vozáry, Jitka Charvátová a nově i Petr Hons pracovali usilovně na nových písních několik dlouhých měsíců, aby konečně album Ve smíru představili. Jedenáct původních skladeb (včetně Intra) přichází ve vkusné černobílé obálce, která atmosféru celého díla ještě více dokresluje.

STARÝ OCEÁN UŽ NIKDY NEBUDE MOŽNÝ

Spoustě fanoušků dělá největší vrásky právě Jitka Charvátová u mikrofonu, ta se ale své role zhostila na jedničku a nedá se jí nic vytknout. Pochybovačům tak lze vzkázat jen to, že Oceán s Petrem Mukem už nikdy nebude možný a měli by se s tímto faktem konečně smířit. Jestli je ale odkázat na současnou podobu skupiny? Staromilcům nová tvář sympatická nebude, těm, co se nebojí objevovat nové, by ale Ve smíru mohlo spoustu nabídnout.

Album natočila vyzrálá skupina jak muzikantsky, tak pěvecky i textově (velká pochvala Petru Honsovi za vyšperkované texty). Z písní čas od času vystoupí fascinace tvorbou Depeche Mode, ale jedná se spíše o ojedinělé případy (Dante, Odlesk tvůj). Materiál je jinak více sevřený do sebe, introvertní a v pomalejších intencích (klipová Bludný Holanďan nebo Dorianův obraz). Ani přes to však nenudí, hudební složky jsou vrstvené na sebe a každý další poslech dává příležitost objevovat nové a nové motivy. Volba použít analogové nástroje se ukázala být trefou do černého, zvuk nahrávky nepůsobí chladně a odtažitě, spíše více dovoluje se do hudby ponořit a vyloženě si v ní rochnit.

SVĚŽÍ NOVÁ KAPITOLA

Odkaz Petra Muka je tu cítit a Oceán se určitě nesnaží na svou minulost zapomenout. Na druhou stranu ale skupina čtvrtstoletí od poslední desky natočila moderně znějící nahrávku, kterou rozepsala novou kapitolu fungování. Jedná se o kapitolu svěží, ze které je cítit odhodlanost jít dál i za cenu ztráty některých fanoušků. Vyspělá a uvěřitelná tvorba totiž spoustu nových určitě zaujme. Z Oceánu se zkrátka nevytratila ani kapka, stále má hloubku a sílu svými mohutnými proudy ovlivnit dění na tuzemském hudebním poli.

BEST TRAX: Bludný Holanďan, Dante, Odlesk tvůj
ZKUS TAKY: Depeche Mode - Delta Machine, Jitka Charvátová - Feed My Lion, Banned Space - Terra Nova

Aleš Lochman