RECENZE 25: U hudby Adele nehraje faktor času žádnou roli

Vydáno 20.11.2015 | autor: Josef Martínek

První desku nahrála, když jí bylo 19, ta druhá, jednadvacetiletá, už trhala všechny rekordy. Nyní vydává Adele novinku 25. Na číslech u ní ale až tak nezáleží, její hudba je totiž z kategorie těch, co nejspíš projdou i zkouškou času.

RECENZE 25: U hudby Adele nehraje faktor času žádnou roli U hudby Adele nehraje faktor času žádnou roli

ADELE
25
Sony Music / Bertus
11 trax / 48:26

Tracklist: Hello, Send My Love (To Your New Lower). I Miss You, When We Were Young, Remedy, Water Under The Bridge, River Lea, Love In The Dark, Million Years Ago, All I Ask, Sweetest Devotion

Se svými bolavými baladami a nádherně sytým hlasem mohla Adele klidně dojímat už naše prababičky, kdyby se narodila v jiné době. A stejně tak si je možná budou broukat i generace po nás. Slovo trend totiž britskou divu úspěšně míjí, navíc nepatří ani do skupiny těch, co na retru cíleně staví svou image. Její písničky – jakkoliv klišoidně to může znít -, zkrátka píše sám život.

Nové album Adele na Spotify a v dalších streamovacích servisech nebude

Jestliže 21letá Adele zpívala o nešťastné lásce, i deska 25 je hlavně o citech. Kromě lásky k muži ji ale logicky ovlivnilo i mateřství. Adele v sobě probouzí nostalgii, často vzpomíná na své dětství a pozastavuje se nad okamžiky, které její život nenávratně ovlivnily. V otvíráku Hello, kde její hlas stoupá do závratných výšin, volá svému dávném příteli, v River Lea viní ze všech svých starostí řeku, u které vyrůstala, a v Million Years Ago se jí prostě jen stýská po časech, které už nikdy nevrátí zpět. "Chybí mi vzduch, chybí mi přátelé, chybí mi máma, chybí mi časy, kdy byl život jedna velká párty... Bylo to už před milionem let," vyznává se.

Adele nepotřebuje velkou produkci, stačí jí klavír, sem tam nějaký ten laskavý zvuk smyčců či jiných akustických nástrojů a má vystaráno. Její hlas i jisté až "rodinné" teplo, které z jejích písniček sálá, naopak vyzní nejlépe v co nejpřirozenějších a nejplynulejších aranžmá. Právě ta na desce 25 převládají, Remedy je srdceryvný klavírní ploužák, již zmíněná Million Years Ago si vystačí s akustickou kytarou a tiše melancholickou náladou. Nedávno živě představená When We Were Young vás poutavým vyprávěním unese v čase, jako by vlastně Britka zpívala váš vlastní příběh. A oč poklidněji plyne konejšivá Love In The Dark, o to víc se v ní schyluje k tiché bouři.

Neznamená to, že by album 25 neobsahovalo i nějaký ten experiment. Hned druhá položka tracklistu Send My Love (To Your New Lower) překvapí veselým refrénem i na Adele zcela nevídaným optimismem, s jakým se loučí se svým bývalým. "Pošli mou lásku své nové milence a chovej se k ní líp," zpívá do přímočarého podkladu švédského hitmakera Maxe Martine. Na následující I Miss You zase pracoval Paul Epworth, který stojí nejen za jejím megahitem Rolling In The Deep, ale i za snovými písněmi Lany Del Rey, Lorde či Florence And The Machine. I proto se skoro 6 minut dlouhá skladba o touze a vášni svou éteričností tak trochu vyjímá. Ne že by snad na desku nepatřila – naopak, hezky ukazuje na to, že by se zpěvačka měla držet svého osvědčeného stylu. A proto ani tolik nemrzí, že oproti 21 méně šlape na pedál a chybí svižnější a energičtější songy.

Rodačka z Londýna v rozhovorech přiznala, že vrátit se po porodu k psaní písní pro ni bylo těžké. Vyjádřit pocity ženy matky jí nakonec prý pomohla až deska Ray Of Light, kterou Madonna taktéž nahrála jako prvorodička. A dodnes je považována za její nejlepší. Jestli tomu tak bude i u 25, nevíme, za kultovní 21 ale nijak nezaostává. Hudba Adele je totiž jako malá vyhřátá světnička plná vzpomínek a prožitků, izolovaná od světa pop music 21. století. Světnička, kde se zastavil čas. Mění se jen věk a životní fáze, v jaké do ní zrovna autorka vstupuje.

BEST TRAX: When We Were Young, Love In The Dark, Million Years Ago
ZKUS TAKY: Adele – 21, Madonna – Ray Of Light, Duffy - Rockferry

Josef Martínek