RECENZE: Z Birdy vyrostla andělská písničkářka za klavírem

Vydáno 05.05.2016 | autor: Josef Martínek

Britská zpěvačka Birdy sice teprve za pár dní oslaví dvacáté narozeniny, přesto už má na kontě silný autorský materiál. Po výborné desce Fire Within z roku 2013 se vrací novinkou Beautiful Lies. Z jejího zvuku je patrné, že nejspíš našla svůj směr - nekráčí totiž cestou líbivých rádiových hitů, ale autentických, povětšinou klavírních písniček s osobitým rukopisem.

RECENZE: Z Birdy vyrostla andělská písničkářka za klavírem Birdy má ve dvaceti letech už tři desky

Birdy

Beautiful Lies

Growing Pains, Shadow, Keeping Your Head Up, Deep End, Wild Horses, Lost It All, Silhouette, Lifted, Take My Heart, Hear You Calling, Words, Save Yourself, Unbroken, Beautiful Lies

14 trax / 53:16 min

Vydavatel: Warner Music

Birdy je v dnešní pop music pozoruhodný úkaz. Už ve čtrnácti letech naznačila svůj talent coververzí hitu Skinny Love od Bon Iver, do níž otiskla svou dětskou čistotu. Jak dospívala, rozvíjela v sobě schopnosti autorské, muzikantské i interpretační a také se nebála sáhnout po věhlasných producentech typu Ryana Tedddera - ten jí pomohl s jejím největším hitem Wings. Přes to všechno ale její hlavní předností zůstává právě něha a až andělská aura, která srší i ze třetí studiovky Beautiful Lies.

INSPIROVALA JI I ASIJSKÁ KULTURA

Novinka zní oproti minulé Fire Within, plné silných melodií a pestré na různé hudební polohy, o něco komorněji. Jako by se Birdy po pokusech zařadit se k hlavním hvězdám mainstreamu pokorně vrátila ke svým kořenům, kdy u klavíru pěla své písničky bez větších rádiových ambicí. Výjimkou je singl Keeping Your Head Up, ve kterém se pouští do víru tance, zvládá to ale bez prvoplánovosti a uchovává si svou uvěřitelnost.

Je to hlavně díky tomu, že se na novince vyprofilovala jako zralá písničkářka, v jejíž tvorbě byste jakoukoliv přetvářku hledali marně. Přesto dokáže psát skladby, které mají přímočarou melodickou kostru, jsou decentně zprodukované a zapamatovatelné. A k tomu všemu nepůsobí i přes svou neobjevnost nijak zastarale, naopak fungují v kontextu dnešního občas až překombinovaného mainstreamu jako svěží jarní vánek. Obzvlášť když občas (například hned v úvodní Growing Pains) zavoní po asijské kultuře, která zpěvačku, jak sama přiznává, při psaní ovlivnila, což je nakonec patrné i z přebalu.

PRO MASY JEJÍ HUDBA NENÍ

Její balady, byť pojednávají o běžných holčičích starostech, mezi kterými převažují ty s láskou, nejsou přehnaně depresivní, na svůj věk (teprve v těchto dnech dosahuje dvacítky) působí až obdivuhodně vyrovnaně. A perly jako Shadow, Wild Horses, Lost It All či Unbroken onen pocit klidu a rovnováhy přenesou i na vás. Birdy si nepustíte, když zatoužíte po srdceryvném dojáku, ale spíš v momentě, kdy se chcete zahřát a nasát trochu nefalšované vlídnosti. Její hudba má hojivé účinky.

Ještě před nedávnem se zázračné dívce říkalo "malá Adele". Dnes už se jejich cesty přece jen trochu rozcházejí, Birdy nejspíš nečeká tak hvězdná kariéra jako její starší souputnici, na to je její tvorba až příliš křehká a pro masy nenápadná. Přesto se vyplatí tohle ptáče sledovat - je totiž na nejlepší cestě vypracovat se mezi nejosobitější britské zpěvačky.

4,50