RECENZE: Z pokojíčku až na vrchol: ATMO Music druhou deskou naplnili svůj Sen

Vydáno 24.06.2016 | autor: Josef Martínek

Liberečtí ATMO Music se na v pořadí druhém albu Sen víc než kdy jindy snaží držet svého názvu. Do atmosférických podkladů promítli nostalgii a skryté touhy, nezapomněli ale ani na hity. Dovršují tak cestu za svým snem, který začal před lety v dětských pokojíčcích a v současnosti se zhmotňuje koncertními úspěchy i masovou oblibou na internetu.

RECENZE: Z pokojíčku až na vrchol: ATMO Music druhou deskou naplnili svůj Sen ATMO Music se s deskou Sen dostali až na 3. místo české prodejní hitparády

ATMO Music

Sen

Intro, Na střeše města, Ráno (feat. Jakub Děkan), Múza (feat. Yanna), Valerie, So Down (feat. Thom Artway), Stíny (feat. Chris), Křídla, Vítěz (feat. Sebastian), Ozdoby (feat. Lipo), Sen

11 trax / 37:50 min

Vydavatel: Warner Music

Český posluchač je znám tím, že má rád pořádek. Pečlivě rozlišuje žánry a je mírně rozhozen z toho, když něco nezní tak, jak by očekával. Kam tedy s ATMO Music? Pro rapovou komunitu, která zobe z rukou "mačům" typu Ektora, jsou příliš "měkcí", popovému fanouškovi zase můžou přijít málo melodičtí. A úplně nejvíc vás zmatou, když dají průchod "nočním" atmosférám. Pak se nemůžete divit, že si o rapperu Beefovi a producentovi ODD ani v některých renomovaných médiích nepřečtete víc, než že "na českou scénu nic nepřináší" a "že jde určitě o kalkul".

ATMO Music interview: Naše nová deska? Je to pro nás splněný Sen

GENERAČNÍ VÝPOVĚDI

ATMO Music přitom na českou scénu přinesli dost. Můžete jim vyčítat, že jejich texty se drží tradičních témat (láska, cesta za snem, motivace) a že někdy zkrátka moc nekloužou po jazyku, nedostatek osobního vkladu ale určitě nehrozí. Představují jistý hlas generace kolem dvaceti let, vystihují její touhy, sny, frustrace i strachy. Jejich písničky vychází z hiphopových kořenů, ale s popem se kamarádí, a navrch se na nové desce Sen neomezují na rádiovou prvoplánovost. Dovedou překvapit - třeba když se Beef v singlu Valerie, nečekaně křehkém, pouští do zpěvu. Nesměle, s nejistotou v hlase, ale o to uvěřitelněji. Nebo když se za mikrofon postaví jindy "muž za pultíkem" ODD, jehož statný hlas oživí titulní píseň Sen o kouzle okamžiku sdělením, že "jsme hvězdy, co stejně jednou zhasnou".

Možná nejpovedenější z jedenácti položek tracklistu je ale spolupráce s talentovaným písničkářem, který si říká Thom Artway. Jeho tklivý vokál se v songu So Down propletl s posmutnělými verši Beefa a vylezla z toho krystalická melancholie. Kromě toho, že skladby na desce Sen působí dospěleji, než tomu bylo u přímočarými hity nabitém debutu Andělé x Démoni, jsou také náladotvornější. Platí to i o další spolupráci s libereckým kolegou Lipem v písni Ozdoby, zabývající se ztrátou ideových hodnot na úkor těch materialistických.

O DOKONALOST TU NEJDE

Hosty vybírali ATMO Music v úzkém okruhu svých spřátelených interpretů, takže znovu sáhli také po vokálech Sebastiana (Vítěz), Chrise (Stíny) a Jakuba Děkana v loňském rádiovém hitu Ráno, jako Múza se představila Yanna. Aby odlehčili od převážně osobních textů, poukazují i na to, že jejich sen se už zhmotnil: svižnějšími songy Na střeše města a Křídla jistě rozeskáčou fanoušky na koncertech. Ti určitě odpustí i skutečnost, že texty v tomto případě nejsou tolik sdělné a mají posluchače spíše vyhecovat.

Tvorba ATMO Music se bez zaváhání zatím neobejde, ale to od ní posluchač liberecké dvojky nejspíš ani nechce. Beef a ODD si totiž fanoušky získali právě tím, že jejich hudba není dokonalá. Tihle kluci z Liberce pro ně představují jistý vzor toho, že i když vám život staví do cesty překážky, nikdy byste se neměli vzdávat svých snů.

Témata: ATMO Music, Beef, ODD, Jakub Děkan, Sebastian, Lipo, Thom Artway, Chris, Yanna, rap

3,50