LIVE: Boskovice 2013 - Multikulturní dáma vyznání židovského

Vydáno 17.07.2013 | autor: redakce

Město Boskovice hostí každoročně čtyřdenní festival. Zrodil se již před 21 lety s myšlenkou podpořit místní židovskou čtvrt, která je jednou z nejlépe dochovaných čtvrtí v ČR. Každý rok přináší přehlídku výstav, autorských čtení, filmových projekcí, divadel a nekomerční muziky a návštěvníci mají také možnost zúčastnit se komentovaných prohlídek židovské čtvrti.

LIVE: Boskovice 2013 - Multikulturní dáma vyznání židovského LIVE: Boskovice 2013 - Multikulturní dáma vyznání židovského

BOSKOVICE 2013
11. - 14. 7. 2013

Čtvrteční program se nesl hlavně v duchu filmových projekcí, ke zhlédnutí byl aktuálně vítězný film soutěže Cena Pavla Kouteckého Dva nula, dále Je to jen vítr, Dlouhý srpen Jiřího Krejčíka, Jakubiskův film Kristovy roky. Uskutečnily se také vernisáže výstav a spuštěna byla bluesová scéna v zámeckém skleníku, která už pět let funguje dramaturgicky ve spolupráci s šumperským festivalem Blues Alive.

V pátek se festival rozjel naplno. Dopoledne se v rámci výstavy Pod proudem uskutečnilo setkání s jejími autory, studenty Katedry fotografie FAMU. Jejich projekt mapuje různé elektrárny a jejich vliv na prostředí a lidi, kteří v jejich blízkosti žijí a vůbec kulturu života v jejich okolí. Improvizovaný doprovod v interakci s jednotlivými fotografiemi pak obstaral houslista Milan Jakeš.

03 zamek04 vystava

V areálu Panského dvora vznikla letos UNI scéna, na níž mají tradičně prostor komorní projekty, akustičtějšího rázu či jiné formy písničkářství. Z těch "známějších" se tu představil Vladimír Václavek, který spolupracuje např. i s Ivou Bittovou a kapelou Čikori. Poslední vystoupilo, poněkud netypicky - akusticky, slovenské duo Longital.

V dramaturgii festivalu se ve velké míře myslí i na děti, jedno z dětských představení Příhody kluka BomBarďáka hostilo také nádvoří místního zámku. Interaktivní představení je plné písniček pro děti, obsahuje zároveň spoustu slovních hříček a různých přesmyček, u kterých se skvěle baví i dospělí. Hlavní postavou a autorem představení je Jiří Jelínek, režisér a herec Divadla DNO.

14 hrad02 Prihody kluka BomBardaka

V Zámeckém skleníku vyrostla páteční večer Česko-německá jazzová scéna, odstartovaná éterickou Beatou Hlavenkovou a jejím triem, ve složení Hlavenková - Uhrík (basa) - Novák (bicí). Trošku škoda, že do Boskovic nepřivezla projekt společný s Lenkou Dusilovou, i tak - jen instrumentálně, případně se svým vlastním vokálem - sklidila toho večera velký úspěch a zasloužený potlesk. Když Hlavenková hrála skladbu Rainy Afternoon, publikum jí to "baští", přestože je slunečný podvečer a venku před skleníkem si pochoduje lední medvěd...

12 Beata Hlavenkova

13 ledni medved

Program Skleníku uzavírala svým energickým vystoupením skupina Pitch Bender v čele se Sisou Fehérovou (a tentokrát bohužel bez saxofonisty), která proměnila místo pod pódiem v taneční parket.

Největší koncerty festivalu se každoročně odehrávají v místním letním kině. Jako první zde vystoupila brněnská kapela Čankišou, působící v oboru world music, následovaná polskou formací Klezmafour, která úspěšně míchá klezmer s balkánskou tematikou. Po nich vystoupili ještě pražští Kill The Dandies! (exčlenové Moimir Papalescu & The Nihilsts) a místním návštěvníkům dobře známí Už jsme doma.

Tak, jako páteční večer patřil nejvíce jazzové scéně ve Skleníku, sobotě dominovala divadelní představení na hradě a nabitá hudební scéna v letním kině. Z divadel vynikl hudebně-scénický voiceband Ústaf a hlavně norské divadlo Zirk Mir a jejich představení Ad Undas, zdařile balancující mezi cirkusáctvím, písničkovým kabaretem a komickým divadlem.

16 Ustaf

31 Zirk Mir

V letním kině to nejvíc rozjeli izraelští Oy Division s Psoyem Korolenkem, kteří do Boskovic přivezli ten nejautentičtější klezmer z dob předválečných, a pak kapela z Velkého Meziříčí - Mňága a Žďórp. Zazněly hity jako Písnička pro tebe, Hodinový hotel, Měsíc, I cesta může být cíl, Spaste svoje duše či Nejlíp jim bylo, okořeněné Fialovým tradičně suchým humorem, tanečními kreacemi, výletem do publika a nenadálou výměnou nástroje s bubeníkem v songu Spaste svoje duše. Fiala prostě umí, takže v časných ranních nedělních hodinách se v amfiteátru tančilo a zpívalo o sto šest.

38 Oy Division

46 Mnaga a zdorp

Na UNI scéně neprohloupil ten, kdo ten den navštívil vystoupení "divného folkaře s kytarou, iPhonem a maskou" Kittchena v duu s Tomášem Neuwerthem (Umakart, Kašpárek v rohlíku...).

Ve Skleníku bodovalo např. německé trio Schmeterling Keisuke Matsuno (kytara) - Alexander Binder (baskytara) - Jan Roth (bicí), vyznačující se minimalistickými aranžemi a syntezátorovými zvuky.

33 Kittchen

36 Schmetterling

Posledního dne, v neděli, se hlavní hudební dění soustředilo na UNI scénu, kde zahrál undergroundový Podzemní orchestr BBP nebo rockoví Permon Balet Superstar a Fru Fru, finále obstaraly Květy nejenbrněnské alternativy (nominace na ceny Apollo a Vinyla). Definitivní tečkou za celým festivalem bylo vystoupení basáka z Tatabojs Mardoši v roli DJ se svými "nejžhavějšími novinkami posledních padesáti let".

54 Fru Fru

60 Kvety

Festival Boskovice je ideální volbou pro ty, kteří jsou unaveni běžnými megalomanskými komerčními festivaly. Na své si tu přijde každý malý i velký návštěvník, člověk hudbychtivý, historiofil, výletník i výtvarník.

text: Nikola Illeová, foto: Jiří Vysloužil

0,00