LIVE: Placebo v Lucerně uspěli i bez nostalgie a emocí

Vydáno 14.11.2013 | autor: Petr Adámek

Recept Placebo jak odehrát dobrý koncert je na první pohled úplně banální. Brianu Molkovi a spol. k tomu stačí, aby se s nástroji postavili na pódium a vypálili svoje skladby tak dobře jako ve studiu. V pražské Lucerně se jim to povedlo na 110%.

LIVE: Placebo v Lucerně uspěli i bez nostalgie a emocí LIVE: Placebo v Lucerně uspěli i bez nostalgie a emocí

Placebo Lucerna 18PLACEBO
Lucerna, Praha
13. 11. 2013

Ačkoliv aktuální deska Loud Like Love nejlepší počiny této britské trojice nepřekoná (a kdo ví, zda-li se jim to v budoucnu vůbec podaří), poptávka po nich stále neklesá. Vyprávět by o tom mohli ti, kteří už v předvečer pražského koncertu kempili před velkým sálem pražské Lucerny zabalení do dek, stejně jako ti, kteří na facebooku a různých fórech marně sháněli lístky. Vyprodáno bylo dlouho předem.

Nabízela se otázka, proč pořadatel koncertu zvolil právě tento prostor. Tím spíš když se Placebo při poslední samostatné zastávce v Praze před deseti lety podařilo slušně zaplnit o mnoho větší Incheba Arenu na Výstavišti. Nutno říci, že atmosféra v plné Lucerně ale byla mnohem semknutější a vřelejší, než by tomu bylo v ne zcela plném větším prostoru.

Skalním fanouškům mohlo být při pohledu na setlist z předchozích štací turné teskno po větším zastoupení staršího materiálu, ale v reálu na tom příliš nezáleželo. Stejně tak nebylo podstatné, že se na pódiu členové netváří dvakrát nadšeně, že během vystoupení zaznělo všehovšudy jedinkrát "Thank you" a víc ani slovo. A už vůbec nemělo smysl řešit, jak moc mají Placebo vychytaný světelný park, jestli jejich scéna vypadá či nevypadá obyčejně a že kromě odehraných písniček vlastně nic dalšího nenabídli. Brian Molko nepřijel vykládat, jak je Praha krásné město, dělat na diváky dojem v šatně naučenými českými slovíčky nebo se usmívat na všechny strany. To podstatné se odehrávalo pouze pod rukama muzikantů.

Placebo Lucerna 03Placebo Lucerna 04

Placebo se totiž povedlo mnohem víc, než jen přehrát naživo písně ze svých sedmi desek. Díky koncertním členům, kteří početně zdvojnásobili standardní sestavu, nabral výraz kapely na síle a mohutnosti a celý set získal mnohem plnější a rockovější sound. Jako by bedny v sále, (ty byly nezvykle k nalezení i ve vyšších patrech) pracovaly na dvojnásobný výkon, než je běžné. Těžko soudit, jestli se na nekompromisním zvuku kapely více podepsalo zahuštění prostoru dvěma dalšími kytarami (ano, z pódia velkou část vystoupení zněly tři kytary naráz!) či mistrná práce zvukaře. Ve výsledku z Placebo sálala energii odbržděného kamionu, aniž by na pódiu museli muzikanti nechat duši. Čitelný a dokonale vyvážený zvuk, kdy byly ostře slyšet jak vokály tak i kytarové linky a basy, se udržel od úvodní skladby B3 z loňského stejnojmenného EP až po úplný přídavkový závěr.

Téměř ideální zvukové podmínky měli ostatně už předskakující Luno, kteří si tak spravili reputaci po předchozím vystoupení před Hurts, kde si mnoho lidí stěžovalo na přepálenou hlasitost a "přebasovanost" jejich setu. Mimochodem, předskakovat v zaplněné Incheba Areně Hurts a o pět dní později ve vyprodané Lucerně Placebo; to se nestává každý rok.

Placebo Lucerna 07

Placebo mají za sebou dvacet muzikantských let, avšak na nostalgii a ani emoce se toho večera nehrálo. Setlist byl sestaven k obrazu poslední nahrávky Loud Like Love, z níž dostalo prostor hned sedm skladeb, dalších šest z nahrávky Meds. Oproti tomu zazněly z prvních čtyřech alb dohromady jen čtyři skladby, jedna píseň z každé, snad aby se neřeklo. A právě kousky jako Every You Every Me, Special K či The Bitter End sklidily v už tak nadšeném publiku největší ohlas.

Jakkoliv Placebo působili na pódiu trochu profesorsky a nezúčastněně, jejich - jako láska - hlučný set zanechal v Praze skvělý dojem. Vždyť stačí "jen" dobře zahrát svoje písničky.

Setlist: B3, For What It´s Worth, Loud Like Love, Twenty Years, Every Me Every You, Too Many Friends, Scene of the Crime, A Million Little Pieces, Speak In Tongues, Rob the Bank, Purify, Space Monkey, Blind, Exit Wounds, Meds, Song to Say Goodbye, Special K, The Bitter End /// Teenage Angst, Running Up the Hill, Post Blue, Infra Red

text: Petr Adámek, foto: Veronika Matějková

0,00