Banner
Banner

Newsletter

Hudební zločiny - I. díl

Nedávno propíraný spor ohledně zpěvačky Debbie a jejího hitu Touch The Sun, o jehož vlastnictví se přihlásil jistý Erin McKeown, v mnohých rozdmýchal vzpomínky na podobné kauzy muzikantů, kteří si motivy rádi půjčují, ale neradi se tím chlubí. Pojďme se podívat na ty nejznámější případy, i na ty, o kterých jste možná nevěděli.

Originál: Jan Kalousek – Chodím ulicí
versus
Kopie: Support Lesbiens – In Da Yard

Všichni jsme sledovali spor Honzy Kalouska se Support Lesbiens, který tvrdil, že skupina v písni In Da Yard použila motiv z jeho skladby Chodím ulicí. Spor o „ukradenou“ melodii trval přes dva roky, a soud nakonec nařídil autorovi písně, Yardovi Helešicovi zaplatit pokutu dvě stě tisíc korun. Kalousek dále požadoval, aby skupina nemohla In Da Yard dále jakkoli používat, tomuto však soud nevyhověl. Jestli to byla skutečně krádež, nebo zda se jedná o „volný motiv, který se objevuje i v lidových písních“, jak zněla Helešicova obhajoba, posuďte zde:


Originál: Joe Satriani  - If I Could Fly
versus
Kopie: Coldplay -  Viva La Vida

Další ostře sledovanou kauzou byla žaloba Satrianiho, kterou podal na skupinu Coldplay za ukradení kytarového riffu v jejich hitu Viva La Vida. Satriani se dožadoval nemalých finančních kompenzací, jelikož song byl například ústředním motivem reklamy na iTunes a celé album dosahovalo rekordní prodejnosti. Obě strany nakonec přistoupily na mimosoudní vyrovnání. Coldplay však přece nebudou krást od slavného Satrianiho, přihlásil se tedy další „autor“ písně, kterým byla neznámá newyorská skupina Creeky Boards. Kapela tvrdila, že Chrise Martina zahlédla v publiku na jednom ze svých koncertů. Místo žaloby však zvolila ironické vyjádření, že pokud s nimi bude chtít Martin spolupracovat, stačí se jen zeptat.



Originál: Prince – Alphabet Street
verus
Kopie: Lucie Bílá (autor Ondřej Soukup) – Láska je láska

Určitě si vzpomínáte na Lucii Bílou s Ilonou Csákovou, jak pobíhají po Petříně a choděj s klukama a s holkama, holky s holkama, kluci s klukama a tak dále. Že je tento známý hit Ondřeje Soukupa prachsprostá vykrádačka Alphabet Street a Soukup se k tomu nikdy veřejně nepřiznal, ví dnes už kdekdo. Skladatel má však ohromné štěstí, že tato nevratná výpůjčka jeho veličenstvu Princovi unikla, jelikož je na svá autorská práva nebývale citlivý. Zkuste si najít Princova videa na YouTube, a u těch, která najdete, počítejte dny, než je stáhnou…Nicméně originál si můžete poslechnout tady.


Originál:
J.J. Fad -  Supersonic
versus
Kopie:
Fergie -  Fergalicious

Dnes už nepříliš známá dívčí skupina J.J. Fad, která však byla v 80. letech nominována na Grammy, se ohradila vůči singlu Fergie z Black Eyed Peas. Konkrétně producent Arabian Prince, který za svůj použitý beat a vokální linku požadoval kompenzaci ve výši 20% výnosů ze skladby. Fergiin producent Will.i.am tak čelil dalšímu obvinění z hudební krádeže, jež se za jeho kariéru nebezpečně kupily. Nejznámější případ bylo srovnávání singlu BEP Where Is The Love s hitem Natalie Imbruglia Torn.


Originál: Madonna – Express Yourself
versus
Kopie: Lady Gaga – Born This Way

Když Lady Gaga vydala svůj singl Born This Way, zvedla se vlna nevole, že jde o pouhou vykrádačku Madonnina Express Yourself. Gaga se k tomu v televizní show vyjádřila se slovy, že jí Madonna poslala dopis, ve kterém jí vyjadřuje plnou podporu, a že její hit plně uznává, a že když takto pravila královna, tak je to fakt. Madonna se verze plné respektu k excentrické umělkyni držela až do doby, kdy začala promovat vlastní CD. V rámci propagace totiž několikrát zmínila, že se jí Lady Gaga inspiruje někdy až příliš, že jí to přijde nesmírně vtipné, a že když po prvé slyšela Born This Way v rádiu, přišlo jí to velmi povědomé. Ale počkat. Madonna nejspíš zapomněla, že sama čelila obvinění, že Express Yourself sama ukradla skupině The Staple Singers, když si vypůjčila motiv z jejich songu Respect Yourself... Těžko říct, kdo je tu tedy vlastně oběť.


Zda se jedná skutečně o krádeže nebo náhodnou podobnost posuďte sami. Ostatně jak sami muzikanti s oblibou tvrdí, vždy se jedná o pouhou kombinaci osmi tónů, a všechno už jste někdy někde slyšeli….

V dalším díle se zblízka podíváme na spor Queen a Vanilla Ice, nebo plagiátorství MC Hammera, nebo na kapely, co kradou od Beatles.

text: Tereza Vavroušková, foto: archiv