Banner

Newsletter

Banner

Hudební zločiny - II. díl

Máte rádi Offspring či Oasis? A neslyšeli jste jejich hity už „někde jinde“? V dnešním díle hudebních zločinů se podíváme na inspiraci těchto kapel, připomeneme si dva slavné spory z 80. let a nesmíme zapomenout ani na rozdmýchání českých vod.

Originál: Queen feat. David Bowie - Under Pressure
Kopie: Vanilla Ice -  Ice Ice Baby

Na začátku 80. let vydali Queen spolu s Davidem Bowiem jeden z nejúspěšnějších hitů všech dob Under Pressure. Song začíná specifickou basovou linkou, kterou si o několik let později vypůjčil rapper Vanilla Ice do písně Ice Ice Baby, který se vzápětí jako první hiphopový singl probojoval do amerického žebříčku. O použitém samplu však Vanilla Ice nechtěl ani slyšet. Prohlašoval, že jde o uměle vytvořenou kauzu, jelikož je rapper bílé barvy pleti a nikdo mu proto nepřeje úspěch. Jeho obhajoba byla založená na tvrzení, že do basové figury přidal jednou svou notu, což prý melodii změnilo natolik, že s tou původní nemá nic společného. Konkrétně rozdíl vysvětloval tak, že zatímco Queen s Bowiem hrají „ding-ding-ding-digi-ding-ding“, v jeho singlu se hraje „ding-DING-ding-ding-digi-ding-­ding“. Aha. Kupodivu mu tato obhajoba neprošla a musel zaplatit původním autorům za použití samplu a uvést je jako spoluautory písně.


Originál: Rick James - Super Freak
Kopie: MC Hammer - U Can't Touch This

Další známý případ z 80s byl spor Ricka Jamese s MC Hammerem. Rick James byl uznávaným umělcem, který spolupracoval s hvězdami jako Sly Stone, The Ramones či  Prince a v později vydal poměrně úspěšný singl Super Freak. Jeho největší boom však přišel v momentě, kdy tento motiv z tohoto songu použil M.C. Hammer v hitu U Can't Touch This. A jelikož se nominoval do tohoto článku, jistě tušíte, že původního autora vůbec neuvedl. Neunikl tak žalobě a následnému mimosoudnímu vyrovnání, a s poškozeným Rickem Jamesem se musel podělit dokonce o cenu Grammy!


Originál: The Beatles - Ob-La-Di, Ob-La-Da
Kopie: The Offspring - Why Don’t You Get a Job?

Beatles nemohli tušit, jak velký vliv budou mít na podobu pop music v dalších desítkách let. A jistě netušili, že se jimi někteří umělci budou inspirovat až příliš. Například Offspring totálně vykradli jejich song Ob-La-Di, Ob-La-Da, když vydali úspěšný singl Why Don’t You Get a Job?. V momentě, kdy se začaly objevovat spekulace o velmi nápadné inspiraci, přišla kapela s prohlášením, že píseň vydali jako poctu slavným Broukům. Vida, stačí to jen správně pojmenovat.


Originál:  The Beatles - Let It Be + John Lennon - Imagine.
Kopie: Oasis  - Don’t Look Back In Anger

Oasis a jejich hudební výpůjčky by vydali na samostatný článek a existuje nespočet „srovnávacích“ videí na YouTube. Když přijde toto téma v rozhovoru na přetřes, dělají si bratři Gallagherové většinou legraci. Mají celou kapelu tak strašně na háku, že jejich nejslavnější hit Don’t Look Back In Anger je vlastně mashupem beatlesovské Let It Be a Lennonovy Imagine. Oasis by na to nejspíš řekli „no a co jako?“.


Originál: The Connells - '74-'75
Kopie: Eddie Stoilow – Frozen

A abychom nezapomněli, že se krade i u nás, cenu Zlatého Ratha získává kapela Eddie Stoilow. Nejenom, že v jednom songu zvládli vykrást melodii hitu '74-'75, zároveň vykradli i text Sk8er Boi od Avril Lavigne.  Svou zlatou příčku obhájili i v písni Floating, kdy refrén okopírovali z hitu Stay Another Day od East 17 a slova „Stay now“ kreativně  pozměnili na „Stay low“. Ne kluci, ani vokodér vám nepomůže to ututlat.


V dalším díle se podíváme na podobnosti písní Katy Perry, inspirace Davida Guetty či na známý spor Rolling Stones a The Verve.

text: Tereza Vavroušková