Přestože se festival uskutečnil až po roční pauze, když se jeho pořadatelé v roce 2010 nedohodli s pronajímatelem pozemků, byl beznadějně vyprodán. Již hodinu před začátkem festivalu pořadatelé prostřednictvím médií žádali návštěvníky, kteří se chystali dorazit na odpolední program, aby zůstali doma. Zmizelo všech zhruba 5000 vstupenek a beznadějně byla obsazena blízká parkovací místa. Stovky příchozích sledovaly dění za plotem areálu a několik nenapravitelných optimistů před pokladnou marně doufalo, že jim pomůže list papíru s nápisem Koupím vstupenku.
Na festivalech už je to celkem běžné, ale speciálně na Okoři bylo mezi návštěvníky velké množství dětí, které měly do 12 let vstup zdarma. Organizátoři stejně jako v předcházejících ročnících zdůrazňovali rodinné zaměření akce, a skutečně pro děti přichystali různé hry, skákací hrad nebo dětský koutek s hlídáním. K vidění byli i caparti s tričky nebo visačkami s čísly telefonů na své rodiče pro případ, že by se ztratili.
Jinak sobota na Okoři i po roční pauze zachovala vše, na co byli její návštěvníci v předchozích deseti ročnících zvyklí - tedy například průvodkyní programem Šárku Kubelkovou, kyvadlovou doprava z Prahy a Kladna a zejména program reprezentující současnou popovou hudební scénu. Letos navíc po pátečních deštích přidali nečekaný bonus v podobě nádherného dne plného slunce.
Čeho se tedy posluchači v podhradí Okoře dočkali? Vydařené odpoledne a večer zahájila
Deborah Kahlová, kterou už příznivci českého popu znají jako
Debbi. Mladá interpretka megahitu
Touch The Sun, která na podzim chystá první klubové samostatné turné, svoji padesátiminutovku využila k prezentaci svého debutového alba.
Následující
Děda Mládek Illegal Band, který si narychlo vyměnil pořadí se závěrečnou
Vypsanou fixou, na Okoři také nebyl poprvé a dočkal se uznání i davů na protilehlém kopci. Dobře rozjeté odpoledne, které zejména dívkám trochu otravovaly dlouhé fronty před toaletami, nemohl pokazit třinecký bard
Tomáš Klus a jeho parťák
Jirka Kučerovský. Letos jsem viděl jejich festivalovou písničkářskou show již několikrát, takže pro mě část vtípků nezněla právě svěže. Ale rozhodně nabízejí i při svém obrovském množství koncertů mnohem více improvizace než třeba
Jiří Schmitzer.
Přestože album
Desperado vyvolalo rozporuplná hodnocení,
Gipsy.cz dokázali, že jsou festivalovou jistotou. Jejich nové i starší písně rozvlnily několik spoře oblečených dívek a já byl v té chvíli vděčný teplému počasí i tradiční kombinaci romské hudby a hip hopu. Po zhruba půlhodinové pauze, která následovala po každém vystoupení, před početné publikum naběhli členové
Eddie Stoilow, kteří dorazili z ranního natáčení v brněnské televizi. Zpěvák
Jan Žampa střídavě chválil sluníčko i rozjeté fanoušky, ale sám uznal, že se v černém oblečení, které nepříliš prozřetelně zvolil, necítí nejlépe. Ale diváci koncertu s hity
Floating i
Frozen aplaudovali.
Jednou z hvězd letošního 11. ročníku festivalu Okoř byl Č
echomor. S kapelou, jejíž deska
Místečko se již několik týdnů drží na předních příčkách hitparády nejprodávanějších tuzemských alb, přijel v roli kytaristy i rodák z irského Dublinu žijící v New Yorku, producent alba
Gerry Leonard.
"Myslím, že je to dobrá deska s dobrým zvukem," nechal se slyšet v zákulisí. S Čechomorem tak zahrál borec, který spolupracoval i se
Suzanne Vega nebo
Davidem Bowiem a vystoupení s převahou nových skladeb jako
Andulka,
Místečko nebo
Vojenské mundury si zjevně užil.
Skupina
Nigtwork, která si jako první mohla užít plných světel, je pro mě trochu záhadou. Stále si nejsem jistý, jestli ta naučená show členy kapely baví, a přestože mě už moc ne, nezměrný pohybový i pěvecký talent
Vojty Dyka musím obdivovat. Ale diváci na Okoři mé pocity zjevně nesdíleli a v závěru se mnozí z nich přidali k refrénu
Jseéém géééj...Další z festivalových jistot
Xindl X a
Chinaski o letošních prázdninách hráli kde se dalo, takže i oni asi mají plné zuby rozmarného letního počasí. Na Okoři to však bylo v pohodě a
Ondřej Ládek i kluci z
Chinaski, kteří shodou okolností chystají klubová a více akustická turné, byli podle očekávání úspěšní.
Kdo si nechal uniknout výjimečné půlnoční vystoupení legendární
Paniky, může litovat. Ženská kapela, který se dala dohromady speciálně kvůli koncertu na Okoři, se na pódiu podle manažerky Venduly Dvořákové objeví až 4. října v pražském klubu Futurum.
Srpnová Okoř společně s kombajny sklízejícími v blízkém okolí úrodu mi připomněly neodvratně se blížící konec prázdnin a letní festivalové sezony. Ne vše se v ní vydařilo, a když jsem mokl na Benátské noci po kolena zabořený v mazlavém blátě, napadlo mě, zda to mám vlastně zapotřebí. Ale už teď se i díky Okoři těším na příští festivalovou sezonu.
text: Roman Jireš, foto: archiv festivalu