Vydáno 14.04.2012 | autor: redakce
Záleží na vkusu, schopnosti nadhledu a v některých případech i silném žaludku, ale glam rock, někdy též označovaný jako glitter („pozlátko“), rozhodně patří k nepřehlédnutelným směrům muziky zejména v první polovině sedmdesátých let. A kupodivu přežil do třetího tisíciletí, ať už v podobě diskutabilních comebacků trosek The Sweet a Slade, nebo nových umělců využívajících glamrockovou oblibu v šílených kostýmech, na obdiv stavěnou androgynitou až přímo bisexualitou či šokující bizarností. Pokud jste nepoznali, o kom je řeč, tak si vzpomeňte na postavičku jménem Brian Warner, známou jako Marilyn Manson.
REFRÉNY A ZVONY
Glam rock, který má svou podstatu už v názvu (okouzlující, třpitivý), bývá v hudebních encyklopediích označován jako měkčí subžánr heavy metalu s popovými refrény a smyslem pro teatrální dramatičnost. Na začátku 70. let, kdy v UK hitparádách dominovali Marc Bolan, David Bowie či Slade, byl jednou z nejpopulárnějších odnoží rock‘n’rollu. Je zajímavé, že se nikdy zcela neuchytil na americkém trhu, přestože se později podepsal na image kapel jako Cinderella, Poison, Mötley Crue a především Kiss, jejichž album Unmasked z roku 1980 už od obalu dokumentuje spojení komiksu s glam rockem. Tomuto vábení ostatně několik let po jeho vrcholu podlehli i Queen se svou nabubřelostí a mušelínovou róbou principála Freddieho Mercuryho.
Glam rock se dá rozdělit na tři hlavní proudy – vedle „klasiky“ představované Marcem Bolanem a jeho skupinou T. Rex se také mluví o jeho hardrockovém směru představovaným zmíněnými Kiss nebo pomalovaným démonem Alicem Cooperem, a dále o glamu písničkovém. Jeho protagonistou byl v mládí se svou sbírkou brýlí a bizarních obleků především mistr chytlavých melodií Elton John. Móda zářivých kostýmů, kalhot do zvonu a lehce zmapovatelných melodií neminula ani Československo, kde se stal propagátorem glam rocku, v tuzemsku někdy kritikou označovaného jako bubble gum styl, všeuměl František Ringo Čech a jeho objev Viktor Sodoma. Většina lidí už si asi nepamatuje jeho téměř dětský hlas a hity jako Papoušek Kakadu či Parní stroj, ale věřte, že jste o nic nepřišli. Ve skupině F. R. Čecha naštěstí později Sodomu vystřídal Jiří Schelinger, který více než ke glamu tíhl ke klasickému hard rocku.
Vlna nafintěné muziky zasáhla i teenagerské pokojíčky, kde se na stěnách zhusta vyskytovaly křiklavé barevné plakáty z Brava s The Sweet nebo Kiss. Nevyhnula se ani klasickým českým tancovačkám, kdy se v sokolovnách a kulturácích každou sobotu producírovali více či měné třpytivě oblečené partičky drhnoucí příšerné verze hitů jako Fox On The Run, Ballroom Blitz či Far Far Away. Z uměleckého hlediska to pochopitelně bylo k smíchu nebo na zvracení, ale pamětníci potvrdí, že atmosféra zakouřených tančíren, smradlavých záchodků voňavého rumu a levného piva měla něco do sebe. Navíc to fungovalo jako nezávazná seznamka, protože na podobné akci se neobohatil sexuálním zážitkem snad jenom ten, kdo měl opravdu velkou smůlu. I tohle byl glam rock!
ZIGGY STARDUST
Podle publicistů stál u zrodu glam rocku mistr fabulace a muzikantský génius David Bowie. Jeho The Rise And Fall Of Ziggy Stardust a The Spiders From Mars z roku1972 sice není právě vrcholem jeho bohaté tvorby, ale podle mnohých právě toto monotématické album s postavou rockové hvězdy Ziggy Stardusta zrodilo žánr Glitter (resp. Glam rock). Ani po letech se nedá s určitostí říct, co všechno britský popový chameleon, který ve své kariéře přetavil do svého repertoáru většinu hudebních stylů a společenských vlivů 20. století, myslel na tomto projektu vážně. Skutečně záměrně s nadhledem čerpal z pokleslých televizních žánrů, nebo na čas opravdu propadl vábivému kouzlu nevkusu rock‘n’rollové glitterové mutace? Ziggy Stardust, postava z vesmíru spadlé rockové hvězdy zničené zájmem, který vyvolala, ve stříbrných vysokých botách rozhodně vkráčela do dějin popkultury.
SAMETOVÁ EXTÁZE
Pokud chcete poznat glam rock, zkuste ochutnat atmosféru jeho největší slávy ve filmu Toda Haynese Sametová extáze (Velvet Goldmine). Snímek z roku 1998, který si vypůjčil název jedné z písní právě Davida Bowieho, obsahuje v příběhu o propojení popu a peněz všechny glamrockové atributy včetně bisexuálních hrátek, využívání médií, obnažování na pódiu, obrovského, množství make-upu, rtěnek i mimozemšťanů. I smrt hlavního hrdiny, nikdy neexistující hvězdy Briana Sladea (zjevná narážka na kapelu Slade), která je jenom fingovaná a on se změněným jménem žije klidně dál jako populární zpěvák, odpovídá charakteristice glam rocku jako velké manipulaci s posluchači. Film s trochu hořkým a hodně ironickým závěrem popisuje glam rock jako dekadentní styl, který má velmi blízko k divadelnímu představení a showbusiness ukazuje jako velkou hru, ve které jde o prachy až v první řadě. A naznačuje, že kdyby se toho dožil takový Oscar Wilde, byl by jedním z jeho oddaných fanoušků. Či spíše protagonistů.
POZLÁTKO NA SMETIŠTI?
Odsoudit glam (glitter) rock je tak snadné, že to svádí k efektním, ale často povrchním soudům. Podle některých lidí, zejména těch zakonzervovaných v 60. letech, glam rockem začal úpadek populární hudby, který se zastavil až s příchodem punkového hnutí. Kapely typu Sex Pistols možná byli reakcí na z jejich pohledu beznázorový glam rock, který tehdy ovládal zejména evropské hitparády. Proti nablýskanému rocku nebylo tak těžké se vyhranit, což příznivci punku a art rocku s chutí dělali, aby se časem ukázalo, že jim většinou také více záleží na tom, jak při tom vypadají, než co vlastně dělají. Glam rock si to, alespoň přes všechnu efektní přetvářku, uměl sám sobě přiznat a občas v pozdější době úspěšně parodovat sám sebe. Opravdu jsem se málokdy tak pobavil a zasmál, jako na pražských koncertech Kiss nebo nad tím, co zbylo ze Slade. Vždyť proč by jedna z tváří rocku nemohla být zrovna načinčanou oddechovkou, která se nebere zase tak moc vážně?
TOP ALBA
Kiss – Rock And Roll Over (1976)
Malůvky, sex a rock‘n’roll! V polovině 70. let byla tahle směs ještě neotřelá a pro méně náročné posluchače neobyčejně vzrušující. V době vydání svého šestého alba členové kapely ani pod svými šminkami nezakryli obrovské sebevědomí a nikdo si už nevzpomněl, že před pouhými třemi lety sledovali koncertní debut Kiss v newyorském Coventry Clubu čtyři (!) diváci. Toto album odstartovalo nejúspěšnější období téhle nekriticky milované kapely a skladby jako I Want You, Hard Luck Woman či Callin‘ Dr. Love nechyběly ještě o mnoho později na žádném z jejich bombastických show.
The Sweet – Desolation Boulevard (1974)
Pozoruhodné album z období, kdy se The Sweet rozešli se svými producenty a nepříliš úspěšně se pokusili vybudovat kariéru vlastními silami. Zůstali však slavní pouze v Německu, a když se zpěvák Brial Conolly vydal na sólovou dráhu, zabalili to. To už je ale jiná historie. Deska Desolation Boulevard s pilotním singlem Turn It Down, hitem Fox On The Run a dalšími popěvky včetně coveru My Generation od The Who každopádně zůstala důstojným pomníčkem jejich kariéry i celého glam rocku. The Sweet na ní udělali krok směrem k vlastní tvorbě, ale zároveň se trochu vzdálili světu pubertálních příznivců, kterým imponoval modrooký dlouhovlasý blonďák Conolly.
Slade – Wall Of Hits (1991)
Hitová kompilace kapely, označené magazínem Kerrang! za obchodníky s rámusem, upozorňuje na fakt, že party tohoto druhu si svou reputaci budovali spíše singly než celými alby. Na bezchybném výběru najdeme všechny jejich pecky. A že jich nebylo málo! Vždyť tahle banda známá extravagantním účesem bývalého zpěváka Noddyho Holdera a vysokými botami mrňavého kytaristy Davea Hilla měla v letech 1971-76 šestnáct hitů v britské TOP 20, z toho šest na prvním a tři na druhém místě. Slušný úspěch na maníky s pověstí hlasitých primitivů. Vedle novinky Radio Wall Of Sound přináší kolekce jeden šlágr za druhým (Get Down And Get With It, Mama Weer All Crazee Now, Cum On Feel The Noize…) a je ukázkou drsnější podoby „třpytivého“ rocku.
GLAM ROCKEŘI
Marc Bolan a T. Rex
Nepřehlédnutelný zpěvák Marc Bolan zahynul v žáří 1977 v autě řízeném jeho manželkou, zpěvačkou Glorií Jones, dva týdny před svými třicátými narozeninami. Nedožil se tak největšího úpadku stylu, v jehož čele ve svém křiklavém oblečku několik let kráčel. Předtím však ještě s kapelou s názvem Tyrannosaurus Rex koketoval s folkrockem, jako T. Rex se stal jednou z legend glamu.
Doporučené skladby: Ride A White Swan, Get It On, 2Oth Century Boy.
Slade
Britové vyznačující se hlasitou kytarou a chorálovými refrény byli často označováni jako fotbalová skupina. Od roku 1971 začali pronikat do ostrovního žebříčku a nespisovnou angličtinou si cílevědomě budovali pověst chuligánské kapely. V letech 1971 až 1974 vydali 12 singlů, z nichž se polovina dostala na vrchol britské hitparády!
Doporučené skladby: Coz I Luv You, Far Far Away, My Oh My.
Gary Glitter
Po několika neúspěšných singlech vsadil nepochopitelný sexuální symbol na hudbu pro teenagery a v 70. letech několikrát zabodoval v britské TOP 10, z toho třikrát vítězně. Slavil úspěchy, přestože se svými sklony k tloustnutí vypadal v lesklých kostýmech s odhalenou hrudí a vysokých botách dost směšně. Dokud nezbankrotoval, žil bohémsky a nakonec se živil i jako moderátor nočního programu v televizi.
Doporučené skladby: Rock & Roll (Parts 1 & 2), I Love You Love Me Love, Always Yours.
Kiss
Nápad zamaskovat si obličeje líčidly a skrývat za komiksovými kostýmy svojí pravou identitu proslavil newyorské Kiss stejně jako jejich chytlavé písně. Arogance vůči rodičům a jiným autoritám pak byla tím, co oslovilo armádu oddaných teenagerských fanoušků a svým způsobem to funguje dodnes. Jejich koncerty charakterizují pyrotechnické efekty, hora bicích nástrojů a otázky šťouralů, co má vlastně tenhle cirkus společného s hudbou.
Doporučené skladby: Rock And Roll All Nite, Hard Luck Woman, I Was Made For Lovin‘ You.
The Sweet
Další britská parta, která v 70. letech vzala útokem evropské hitparády. Mladí fanoušci k ní tehdy vzhlíželi jako k idolům a vůbec jim nevadilo, že za úspěchem ve skutečnosti stojí skladatelsko-producentská dvojice Nickey Chinn a Michael Chapman. Zašlo to až tak daleko, že The Sweet zezačátku pouze zpívali, zatímco desky natáčeli najatí studioví hudebníci. Také platilo, že autorské skladby „Sweetů“ značně pokulhávaly a dostaly se jen na B strany singlů.
Doporučené skladby: Blockbuster, Fox On The Run, Teenage Rampage.
text: Roman Jireš, foto: archiv