Side, ty jsi dnes asi nejznámější zástupce dubstepu v Čechách. Na jednom serveru jsem četl „…hrál takovou kombinaci breakbeatu, DnB a reggae…“, jak bys ty osobně popsal dubstep?
První dubstepové věci začaly vznikat okolo roku devadesát osm z nabušenější a temnější UK garage. Postupně se redukovala 2stepová rytmika až na klasický, velmi pomalý beat s hodně rychlými perkusivními stopami a hodně hlubokými subbasy. Pak přišli lidi jako Skream a přiblížili zvuk více k DnB nebo breakbeatu. Pro mě je dubstep především o basech a atmosféře. Dokáže nacucat jakýkoliv hudební styl. Od tekna až po jazz.
A jak to vypadá s českým dubstepovým publikem? Našli si už lidi cestu k této muzice?
Během posledního roku vyletěl dubstep hodně nahoru. Lidi se naučili tancovat a třeba v Praze jsou dubstepový noci už normální součástí klubového života. Jinde to trochu trvá, ale silný je teď třeba i Brno nebo Zlín. On je to fakt zvláštní zážitek, když přijdeš na mejdan, kde hrajou subbassy tak nahlas, že lechtáním v nose to začíná a pocitem, že neudržíš obsah střev, to končí. Dubstep je pro mě především o klubu a velkým zvuku.
Vinyl 9000 Dubs, který ti vyšel vloni u BBrekordy, je vůbec první dubstepovou věcí vydanou v Čechách. V Anglii a USA sis prý vydobyl velké uznání.
Paradoxně si nevydobyl ani tak uznání jako vinyl release, ale chvíli jsem vedl top 10 chart na
digital-tunes.net v prodeji jeho mp3 verze. Tracky z něj se dost hrály, třeba
The Bells nebo
Grime Way se pořád objevují v setech DJs z celého světa. Respekt si dobýváme i jinými mp3 releasy nebo dubplates.
Jak se pracuje s Monikou Načevou, Michalem Pavlíčkem a DJem Fivem? Narážím samozřejmě na singl Tyhle dny, ke kterému jsi svářel beaty. Jak se ti na této muzice dělalo?
Jednoduše. Komunikoval jsem prakticky jenom s Monikou a pracovalo se s mými beaty, které už v té době byly z větší části hotové…dá se říct, že se oni museli napasovat do mých zvuků. V budoucnu plánujeme vydat dubstepové remixy skladby
Na Svahu.
Bavili jsme se o producentské dráze, ale co hraní - je o dubstep zájem u promotérů?
Já si zas tak nestěžuju. Teď toho bylo až trochu moc. Dubstep je novinka, všude ji chtějí mít, ale málokde připravěj odpovídající zvukový podmínky. My opravdu potřebujeme hóóódně basů. Jinak pravidelnejma akcema to drží Praha (především Cross), Brno nebo Zlín.
Text Petr Eco
Side 9000 vystoupí 11. července na festivalu
Drumska, který proběhne na letišti v Hradci Králové.