Vydáno 07.01.2011 | autor: PR
Tvrdit o muzikantech této průkopnické švýcarské skupiny, že jsou mistry samplů a elektroniky, je poněkud zavádějící. Jejich práci daleko přesněji charakterizuje označení "hudební architekt" či "tvůrce zvukových krajin". To ostatně The Young Gods potvrdili už na jednom ze svých předchozí projektů, Amazonia Ambient, který propojil zvukové panorama peruánské Amazonie s magickým světem jejích indiánských obyvatel v psychedelicko-šamanském vyprávění antropologa Jeremy Narbyho.
Nové album, které skupina přijíždí pokřtít do Prahy, se jmenuje Everybody Knows. Jeho obal zachycuje velkoměsto s mrakodrapy - ale vzhůru nohama, což přesně vystihuje záměr hudebníků: jejich jazykem je městská hudba posledních dekád, od Jimi Hendrixe až po elektronické písničkáře, ale přitom se jim vždy daří najít novou perspektivu a nový obsah. Album vytváří svět sám pro sebe a navazuje jak na epochální počiny posledních let (Knock On Wood, Play Woodstock), tak i na průlomová dřívější alba (TV Sky, Second Nature). Šamanské meditace se prolínají se vzpínajícími hymnickými zpěvy, křehké hlasy s hvězdnými sbory (Mister Sunshine), a rock s mistrovským minimalistickým ambientem (Miles Away). Album má také nosnou melodickou skladbu (Introducing) s refrénem, který je přijatelný i pro mainstreamové radio, intimní okamžiky (Two to Tango, Aux Anges), ale i syrové, politické tóny (Tenter le grillage). Album končí poslední explozí, Once Again, osmiminutovým apokalyptickým volným pádem.
Young Gods existují už přes čtvrt století, ale na rozdíl od většiny svých vrstevníků se stále pohybují dopředu a daří se jim ovlivňovat hudební dění. Svými prvními alby spustili zvukovou revoluci, tvůrčím využitím samplerů vytvářejí zvukové struktury, které dosud existovaly jen v lidské fantazii.
zdroj: Rachot, dm