LIVE: Brutal Assault v Josefově vyrostl, ozdobou programu byli Emperor

Vydáno 14.08.2017 | autor: redakce

Dvaadvacátý ročník festivalu Brutal Assualt je za námi. Jedním z nejočekávanějších a nejdiskutovanějších vystoupení byl set norských černokněžníků Emperor. Legendární a kontroverzní formaci zároveň se pořadatelům podařilo do josefovské pevnosti dovézt po dlouhých letech usilovných snah. Jak tedy dopadlo první tuzemské dostaveníčko této nepříliš často koncertující formace?

LIVE: Brutal Assault v Josefově vyrostl, ozdobou programu byli Emperor LIVE: Brutal Assault v Josefově vyrostl, ozdobou programu byli Emperor


EMPEROR
BRUTAL ASSAULT
JOSEFOV
10. 8. 2017


Pro jednotlivé členy současné sestavy Emperor nešlo o první zkušenost s Brutal Assaultem. Mozek kapely Ihsahn zde sólově koncertoval naposledy v roce 2014, což platí i o klávesistovi Einaru Solbergovi z experimentálních Leprous, zatímco pánové Samoth, Trym a Secthdamon se mezi pevnostními zdmi představili před deseti lety se svou tehdejší sebrankou Zyklon. Samostatně však pánové věhlasu své původní kapely nedosahují, a je proto nasnadě, proč se jejich letošní účast stala tahákem festivalu, který byl poprvé ve své historii vyprodán.

Dvacátý druhý ročník Brutal Assault začal pekelně zostra - s Madball nebo Overkill

Předem bylo avizováno, že Emperor sáhnou po populárním materiálu z desky Anthem to the Welkin at Dust z roku 1997. Setlist tedy nikoho překvapit nemohl. Jako bonus pak zazněly dva songy z In Nigthside Eclipse a vál Curse You All Men, koncert tedy držel především blackmetalovou dramaturgii. Progresivnější tvář formace, vtištěná na vynikající desku Prometheus - Discipline of Fire & Demise, zůstala tentokrát zcela opomenuta, což je škoda.



Ihsahnova parta je známá svou vysokou precizností. Tento atribut jednoznačně potvrdila i v Josefově. Jestli lze vystoupení charakterizovat jedním souslovím, pak to je maximální profesionalita. Materiál z Anthems byl zahrán se studiovou přesností, v živém provedení měl však o třídu lepší zvuk a především tlak. Hlavně Trymova bicí souprava se prosazovala o poznání razantněji než na nahrávce. Nástroje byly skvěle vyvážené, rozumět bylo každému tónu.

Druhý den Brutal Assault: Ďábelská hudba Emperor nebo Havok a pekelné vedro

ŽÁDNÁ RUTINA

Vystoupení na druhou stranu rozhodně nebylo akademicky chladné. Ihsahn je rozený frontman, charisma - podpořené hráčskou i pěveckou jistotou - z něj sršelo na všechny strany. S publikem komunikoval intenzivně, na rozdíl od mnoha svých kolegů se však nikdy nedostal na hranici infantility či trapnosti. Alespoň na první pohled se zdálo, že Emperor si svůj set užívají a koncert pro ně není pouhou rutinou, jak tomu u podobně zvučných, lety ošlehaných formací občas bohužel bývá.



Anthems je materiál mnoha poloh, zahrnující ryzí severské vichřice i epické, doslova snové pasáže. V Josefově vyzněly dobře všechny jeho polohy. Atmosféru přiživovala tu chladná zelená světla, do nichž byla většina vystoupení zahalena, jindy masivní plamenomety před pódiem. Příjemný dojem z celého setu podtrhl celkově velice civilní přístup kapely, který silně kontrastoval s mnohdy obligátním blackmetalovým tyjátrem. Zlou image vzdáleně připomínaly snad jen Secthdamonovy kapsáče a vysoké kožené boty. Éra nechvalně známých událostí z počátku 90. let je naštěstí definitivně zapomenuta.

Po brutálních vedrech se Brutal Assaultem prohnal ultraspeedový liják, vystoupili Scared Reich nebo August Burns Red

Z výše uvedeného je zřejmé, že publikum muselo vystoupení Emperor buď nadchnout, případně alespoň přimět k uznalému pokývání hlavou. Z reakcí lidí pod pódiem bylo zřejmé, že převažovala první varianta. Jméno kapely se vyvolávalo prakticky mezi každou skladbou, dav s chutí zpíval s Ihsahnem. To ale občas představovalo pověstný kámen úrazu. Především v hymnické With Strength I Burn, kdy frontman vyzval publikum ke zpěvu čistých pasáží, naplnil pevnost ultrašpatný chór opileckého halekání, který mocný hudební prožitek vysloveně rušil. Od některých jedinců by to zkrátka chtělo více soudnosti a sebereflexe, byť emoce jsou emoce.



Emperor tedy roli pomyslného headlinera letošního Brutal Assaultu naplnili do posledního bodu, a to s velkou grácií. Doufejme, že se nejednalo o jejich první a zároveň poslední vystoupení na českých pódiích. Kapela je známa svou zálibou přehrávat své kompletní desky a kdo ví, třeba se za dva roky v Josefově dočkáme kompletní In Nigthside Eclipse, která tou dobou bude slavit čtvrtstoletí vzniku.

FESTIVALY 2017: NEJVĚTŠÍ PŘEHLED LETNÍCH OPEN AIRŮ

Precizní vystoupení Emperor jakoby odráželo celkové vyznění letošního Brutal Assaultu. Z pohledu návštěvníka vše šlapalo na výbornou, oproti loňsku se podařilo vyladit systém platby pomocí elektronických náramků, výrazně se zredukovaly i masivní fronty na odbavení, které mnoha lidem doslova znechutily začátek minulého ročníku. Festival si také držel velmi slušný zvukový standard, pokud se objevovaly menší zvukařské lapsy, tak pouze v ojedinělých případech na stanové stage.

SOUTĚŽ: Nejlepší festivalové selfie

POPRVÉ VYPRODÁNO

Dvaadvacáté pokračování festivalu bylo v mnoha ohledech přelomové. Dlouhodobě rostoucí renomé akce mělo za následek nevyhnutelné - dosažení maximální návštěvnické kapacity a s tím ruku v ruce jdoucí menší komfort uvnitř pevnosti i v jejím okolí. Ten byl patrný především z pohledu pravidelných účastníků, kteří pamatují doby, kdy na Brutal Assault jezdily poloviční počty hlav. Optikou prvonávštěvníků, případně jedinců navštěvujících mamutí festivaly na loukách, šlo ale o objektivně pohodový zážitek.



Festival se dramaturgicky rozkročuje již několik let, letos však tento trend dosáhl vrcholu. Nešlo snad ani tak o to, že by na programu přibývala nejrůznější extrémní elektronika a alternativní projekty, ale do Josefova zavítaly i formace, které oslovují širší, mainstreamovější publikum. Zvučnost těchto jmen má za následek přesun ryze metalových formací na menší stage, která ale zájem příznivců hudebních extrémů ne vždy zcela zvládá. Masivní stan mnohdy narážel na hranice své kapacity a nezřídka ji i přesahoval. Tento neduh bude nutné napříště urgentně vyřešit, snad v podobě opuštění konceptu stanu a zřízení regulérního třetího otevřeného pódia. Letos přidaná obrazovka jednoduše nestačí.

Brutal Assaul 2017 potvrdil, že je světovým festivalem, který bude zajisté lákat i nadále. Není vyloučeno, že profil jeho typického návštěvníka se v budoucnu promění. Záleží na organizátorech, jak moc hodlají letos nastolené trendy prohlubovat a pokračovat v postupné modifikaci celé akce. Závěrem tedy pomyslné: "Quo vadis, Brutal Assault?"

text: Matěj Bílý, foto: Radim Hromádko, Jelena Jankovljevič

Témata: Emperor, Brutal Assault, metal, fetival

4,00

čtenáři

hlasuj
zavřít