Miloš Veselý - Zakladatel první tuzemské soukromé školy bicích nástrojů vychoval desítky bubeníků

Vydáno 28.03.2020 | autor: Roman Jireš

Když po těžké nemoci zemřel 18. března ve věku 84 let profesor Miloš Veselý, zakladatel první tuzemské soukromé školy bicích nástrojů, spousta lidí si uvědomila, jak přiléhavou je jeho přezdívka "táta českých bubeníků". Hudebník, který v 60. letech působil v angažmá v divadlech Semafor, Rokoko, v Hudebním divadle Karlín, v Symfonickém orchestru Českého rozhlasu nebo třeba v jazzovém triu Karla Růžičky, od roku 1985 učil na Pražské konzervatoři. 

Miloš Veselý - Zakladatel první tuzemské soukromé školy bicích nástrojů vychoval desítky bubeníků Miloš Veselý - Zakladatel první tuzemské soukromé školy bicích nástrojů vychoval desítky bubeníků


Smrt si říká rock'n'roll (409.) - Miloš Veselý

Mezi jeho žáky bylo mnoho bubeníků předních českých kapel a orchestrů. Například Roman Lomtadze (Čechomor), Jiří Zelenka (Vladimír Mišík a Etc...), Lukáš Doksanský (Arakain), Emil Valach (Xindl X), David Koller (Lucie), Štěpán Smetáček (Wanastovi Vjecy), Pavel Razím (YoYo Band), Svatopluk Čech (Support Lesbiens, orchestr FOK) a mnoho dalších. Z mnoha jeho studentů jsou rovněž učitelé na základních uměleckých školách i na konzervatořích. "Myslím, že v Česku neexistuje bubeník, který by o něm někdy neslyšel," prohlásil jeho žák Pavel Fišar, bubeník kapely Brutus.

Zemřel profesor Miloš Veselý, učitel špičkových českých bubeníků

Vychoval bubeníky různých stylů

Miloš Veselý se narodil v roce 1935 a vyrůstal na pražském Žižkově. Po studiu na učilišti se dostal na Státní konzervatoř v Praze, kde absolvoval v roce 1958 ve třídě Emila Špačka. Od roku 1974 hrál v orchestru Československého (později Českého) rozhlasu a v tom samém roce začal vyučovat hru na bicí na ZUŠ Praha 3. "Nutno podotknout, že on tady vychovával bubeníky v době, kdy jediný desky z venku byly v maďarský nebo polský kultuře a na černý burze, kterou policajti rozháněli pendrekama. Jinak tady nebylo vůbec nic. Žádný informace. Vůbec nic," prohlásil Lukáš Doksanský.

V roce 1992 založil soukromou školu bicích nástrojů, první v zemi. Po odchodu do důchodu učil na své soukromé škole až do roku 2019. "Výuka hry profesora Veselého nebyla o nesystematickém přehrávání not a škol, byť mnohdy napsaných velmi dobrými a slavnými hráči, ale tvořila skutečně promyšlený systém výuky. Pozoruhodné bylo, že obvykle šlo o jednoduchý a přehledný notový zápis, který se dá hrát mnoha různými způsoby. Kromě obrovského množství existujících variací tak vznikají stále nové. Veselého systém není uzavřen a je pro další generace stále živý," konstatoval Pavel Razím, vedoucí oddělení bicích nástrojů Pražské konzervatoře.



Vyhledávanými se staly jeho učebnice, díky kterým bubeníci rozvíjeli techniku a invenci v různých stylech hudby. Během let vychoval desítky vynikajících hráčů různých hudebních žánrů. Jeho žáky byli bubeníci rozličných stylů jako například Miloš Meier (Dymytry), Fenek Steiner (Wohnout) nebo Pavel Rehberger (Orchestr Národního divadla). "Měl jsem tu čest být po dobu pěti let součástí jeho školy, která mě dokonale připravila na hudební dráhu. Nedávno mi řekl, že je pyšný na to, že předáváme jeho poselství dál.. Tím se stává nesmrtelným a bude tu stále s námi," podotkl Petr Herr Miler (Debustrol).

Smrt si říká rock'n'roll: Příběhy zesnulých hvězd

Geniální učebnice

Veselý je autorem mnoha škol, které jsou ojedinělé souhrami tympánů a velkých bicích, stejně jako etudami napsanými na bázi konkrétních orchestrálních partů. "Vzpomínám na něj jako na přítele, nejlepšího kantora, skromnýho duchovního člověka a také pěkně ostrýho týpka, který se nebál zařvat: Jdi s tím do prdele, příště to musíš zahrát líp! Za to vše mu děkuji," sdělil Roman Lomtadze.



Mezi Veselého stěžejní knihy patří Základy hry na bicí nástroje, Tympány - škola hry, Koordinace hry na soupravu bicích a doprovody nebo Etudy pro soupravu bicích nástrojů. "Z jeho bubenických učebnic cvičím od svých úplných začátků dodnes. Jeho bubenická škola vychovala spousty skvělých bubeníků. Ačkoli mě on osobně nikdy neučil, jeho bubenické cvičicí metody jsem čerpal od jeho dlouholetého žáka, učitele na konzervatoři Pavla Razíma. Nikdy jsem v podstatě nepotřeboval žádné jiné bubenické materiály ke cvičení na bubny než jím napsané a geniálně vymyšlené učebnice," podotkl Miloš Meier.

text: Roman Jireš

Témata: Miloš Veselý, bubeník, Karel Růžička, Vladimir Mišík

zavřít