Piráti z Karibiku, Sherlock Holmes i Temný rytíř: TOP 7 nejzásadnějších soundtracků Hanse Zimmera

Vydáno 04.05.2016 | autor: Ondřej Bambas

V sobotu 7. května vystoupí v Praze přední filmový skladatel Hans Zimmer. Je tedy nejvyšší čas se začít těšit a připomenout si skladby, za které byl nominován na Oscara, obdržel za ně Zlatý glóbus, nebo byly v jeho kariéře zlomové z jiného důvodu.

Piráti z Karibiku, Sherlock Holmes i Temný rytíř: TOP 7 nejzásadnějších soundtracků Hanse Zimmera Také pod hudbou filmu Piráti z Karibiku je podepsán Hans Zimmer

RAIN MAN

Konec devadesátých let a režisér Barry Levinson přichází s neotřelým tématem autismu, které dokázal svěže a zajímavě podat. Podíl na úspěchu má i Dustin Hoffman, který získal cenu za Nejlepšího herce v hlavní roli. Nominaci obdržel také Hans Zimmer, pro něhož to byla první výrazná práce pro film. Poměrně odvážně zvolil k ozvučení klávesy, které vévodily osmdesátkové disco éře. Kombinoval je s písněmi z padesátých a šedesátých let jako Dry Bones nebo Iko Iko, kterou nedávno přehrál Jimmy Fallon společně s The Roots, Siou a Natalii Portman.

Na co se těšit v květnu: Halovky, kluby i open airy - v Česku vystoupí AC/DC, Mika, Mark Lanegan i Hans Zimmer


LVÍ KRÁL

Prvního a zatím také jediného Oscara obdržel Hans Zimmer v roce 1995 za hudbu ke snímku Lví král. Za toto dílo získal také Zlatý Glóbus. Přestože snímek proslavil výrazněji skladbami Circle Of Life a Can You Feel The Love Tonight Elton John a snadno zapamatovatelnými písněmi jsou ty zpívané, jako Hakuna Matata, i Hansova část podtrhuje atmosféru filmu. Lví král se stal v polovině devadesátých let hitem a dodnes je jeho soundtrack nejprodávanějším mezi animáky. Dnes už zlidovělá disneyovka se dočkala také muzikálu, který byl uveden na Brodwayi chvíli poté, co si odbyl premiéru v divadle Orpheum v Minneapolis. V souhrnu se tak Lví král prosadil na všech možných pozicích a patří jednoznačně k nejvýdělečnějším artiklům studia Disney.

POČÁTEK

V roce 2011 byla konkurence v klání o Oscary vysoká, a tak ani tentokrát na svou další zlatou sošku Hans Zimmer nedosáhl. Zcela zaslouženě vyhrál po zásluze hudební doprovod Trenta Reznora a Atticuse Rosse ke snímku The Social Network. Recenze i fanoušci ale hodnotí soundtrack velice kladně a motiv prostupující filmem dotváří atmosféru psychologického dramatu s noir prvky v zajetí moderní doby. Hudební myšlenka je naplno rozvinuta ve skladbě Time, která se dočkala rovněž oficiálního remixu od Junkie XL, který později s Zimmerem spolupracoval na hudbě k Madagascaru 3 nebo nejnovějším počinu Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti.

INTERSTELLAR

Na soundtrack k Inception Hans Zimmer volně navázal také v dalším Nolanově snímku Interstellar. Vesmírná odysea, kterou přivedl před dvěma lety Nolan na velká plátna, byla snímku Počátek v lecčem podobná. Režisér si opět zahrává s lidskou myslí, vnímáním času a naťukává témata přesahující naše vědomí i prostor. K cestám do jiných dimenzí se varhany hodí dokonale, v hudbě Interstellar tak tvoří zcela patřičně její kostru. Ani tentokrát však nezůstává skladatel u tradičních postupů a do díla zakomponoval sbor zpívající zády k mikrofonu, hromadné vydechování nebo propojení devadesátiletých varhan s keybordem. Výsledek, připomínající hudbu Koyaanisqatsi stejně jako Kubrickovu 2001, ale opět splňuje ty nejpřísnější parametry filmové hudby.

SHERLOCK HOLMES

Dva roky po Sherlocku Holmesovi s Robertem Downeym Jr. a Jude Lawem se Guy Ritchie vrátil s pokračovaním s podtitulem Hra stínů, k němuž byl Hans Zimmer opět povolán coby tvůrce hudebního doprovodu. Zatímco u prvního dílu použil náměty z irské hodpody s rozladěným piánem, pro pokračování se rozhodl vydat na Slovenko. Tam nahrál s cikánskými kapelami perfektní doprovod plný cimbálů a houslí a pro lepší uchopení tématu se dokonce vydal do romských vesnic: "Připadal jsem si, jako bych celý život vařil špagety, ale nikdy jsem nejedl v Itálii." Idea z prvního filmu se objevuje s mírnou obměnou i ve Hře stínů, jsou to ale právě momenty s cikánskou hudbou, které překvapují nejvíc.

vložte odkaz, text nemažte

TRILOGIE TEMNÝ RYTÍŘ

Napětí by se dalo krájet. Nervozita. Vzrušení. Strach. Takových momentů je v sérii o Temném rytíři spousta. Ty nejznatelnější přicházejí v druhém díle, nejsilnějším z celé Nolanovy trilogie, svou sílu odkrývají Batmanovi protivníci také v závěrečném snímku, kam použil skladatel marockou frázi "deshi basara", vytvořenou za pomocí pokřiku fanoušků, kteří byli k participaci vyzváni prostřednictvím sociálních sítí. Na rozdíl od prvích dvou dílů už se natáčení v roce 2012 nezúčastnil James Newton Howard, který měl pocit, že by dvojici Nolan / Zimmer význačně nepřispěl. Ostatně ve zkomponované spolupráci je znatelný zejména Zimmerův vliv. Batman se obejde i bez Seala a U2.

vložte odkaz, text nemažte

PIRÁTI Z KARIBIKU

Pod prvním dílem s podtitulem Prokletí Černé perly je sice podepsán jako skladatel Klaus Badelt, ale Hans Zimmer je u některých kompozic veden jako spoluautor a na soundtracku má kredit producenta. Vzhledem k časovému vytížení prací na Posledním samuraji vytvořil jen dema, která byla ve velmi krátkém čase přepracována a nahrána hudebníky v několika studiích. Možná i proto nemá celý doprovod signifikantní zvuk a hudba nepatří k těm nejlepším dílům. Titulní melodie, jejíž inspiraci načerpal Zimmer ve své starší práci k Zóně úniku, se ale stala natolik populární, že tehdejší mobily znaly snad jen jednu oblíbenější melodii - Axel F od Crazy Frog.

Ondřej Bambas

zavřít