RECENZE: Demonahrávky Kurta Cobaina stačí slyšet jednou

Vydáno 01.12.2015 | autor: Filip Pešta

Cobainovy demonahrávky objevili tvůrci dokumentu Montage Of Heck během sběru materiálu pro film. Pro opravdové fanoušky frontmana legendární grungeové kapely Nirvana se mohou stát cenným sběratelským kouskem. Ostatní však možná desku vypnou v polovině.

RECENZE: Demonahrávky Kurta Cobaina stačí slyšet jednou Kurt Cobain zemřel v roce 1994.

Kurt Cobain

Montage of Heck: The Home Recordings

The Yodel Song, Been A Son (Early Demo), The Happy Guitar, Clean Up Before She Comes (Early Demo), Reverb Experiment,  You Can't Change Me / Burn My Britches / Something in the Way (demo), Scoff (Early Demo), Desire, And I Love Her, Sappy (Early Demo), Letters To Frances, Frances Farmer Will Have Her Revenge On Seattle (Demo, She Only Lies

13 trax/ 33:41 min

Vydavatel: Universal Music

Kdyby byl Kurt Cobain dnes naživu, tyto rané nahrávky by dost možná světlo světa nikdy nespatřily. Samotný titul o desce říká naprosto vše. Není ničím jiným než sérii písniček nahraných z pohodlí domova. Slyšíme fragmenty různých nápadů a kytarových coververzí  "for fun".  Psychoanalytici by si však možná při některých písních zamnuli ruce. Stejně jako samotný dokument, i  tato deska je odrazem Kurtovy zvláštní duše. Deluxe verze se dá nazvat jako přehlídka jeho šílených výstřelků. Standardní edice je však přece jen hudebnější. S chutí různě modeluje svůj hlas od démonických hlubin až do pro něj tak netypických falzetů. Zkouší různé kombinace řezavých zvuků kytary, screamuje a nebo znuděně zpívá na půl plynu. Kompilace však neopomněla některé písně, které byly skutečně realizovány. Pecka z alba Incesticide s názvem Been A Son byla chytlavá i ve své prvotní podobě. Podobně v písni  You Can't Change Me / Burn My Britches zazní nápad na  Something In The Way.

RECENZE: Kurt Cobain a jeho příběh od kolébky až do hrobu

Nejzajímavější jsou na desce překvapivě instrumentální skladby. The Happy Guitar by zasloužila jemné jazzové aranžmá a alespoň trochu posunuje zpěvákův talent na jinou úroveň. Letters To Frances zní zase jako originální hudba do filmu. Kdo ví, jestli by se frontman Nirvany časem nestal  i tvůrcem hudby pro továrnu na sny. Jako písničkář by ale pravděpodobně neobstál. Zlatý hřeb alba je coververze Beatles - And I Love Her. Tady je to výsledek soustředěné práce a "Brouci" zde dostávají velmi kvalitní kabát jako od Nirvany.

ROCKBLOG: Kurt Cobain a Nirvana očima českých muzikantů

Půl hodinka s Kurtem nezabije, ale ani příliš neposílí. Věrný obdivovatel si desku koupí a zarovná do poličky mezi ty ostatní. Zbytek populace ji dost možná ani nedoposlouchá.  Tento fakt však vůbec nic nemění na tom, že se v kombinaci s elektrickou kytarou, bicími a basou dokázaly nápady z hlavy Kurta Cobaina navždy zapsat do historie. I když by tomu někdo na základě poslechu demo nahrávek těžko uvěřil.

BEST TRAX: The Happy Guitar, And I Love Her, Sappy (Early Demo)
ZKUS TAKY: Nirvana - Bleach. Nirvana - Nevermind, Nirvana - Unplugged In New York

Filip Pešta