RECENZE: Eminem se na novince Revival odepisuje hned na začátku

Vydáno 04.01.2018 | autor: Lucie Šimůnková

Dlouhých pět let se skalní příznivci Marshala Bruce Matherse III. vystupujícího pod pseudonymem Eminem modlili za nové album. Na sklonku loňského roku se tedy konečně dočkali. Eminem se pochlubil novinkou Revival, jak ale napovídá následující recenze, velká očekávání rozhodně nenaplnil.

RECENZE: Eminem se na novince Revival odepisuje hned na začátku RECENZE: Eminem se na novince Revival odepisuje hned na začátku

Eminem se téměř po pětileté přestávce vrátil na scénu. Velký návrat spočíval v propracovaném freestylu při udílení hip-hopových cen BET, kde zkritizoval velmi kontroverzním způsobem Donalda Trumpa a jeho dosavadní vládu. Bylo to přímé, neústupné, výstižné, a proto také očekávání ohledně jeho devátého studiového alba byla velmi vysoká. Nadělil nám ke konci loňského roku Eminem pod stromeček skvost a příručku pro každého rappera, nebo jeho forma již vyprchala?

Eminem překvapil fanoušky novou deskou, hostují na ní Ed Sheeran, Beyoncé, Alicia Keys nebo Pink

Eminem

Revival

Walk on Water, Believe, Chloraseptic, Untouchable, River, Remind Me (Intro), Remind Me, Revival (Interlude), Like Home, Bad Husband, Tragic Endings, Framed, Nowhere Fast, Heat, Offended, Need Me, In Your Head, Castle, Arose

19 trax / 77:39 min

Vydavatel: Aftermath Entertainment

Pomalu, ale jistě rapovou aristokracii přebírají nové talenty a nová jména. Trůnu vládne Kendrick Lamar, J. Cole nebo Drake, takže i formát typu Eminem se musí obávat své konkurence. Když vezmeme v potaz velmi povedené rozloučení Dr. Dre s rapovou kariérou z minulého roku a letošní masterpiece nominovaný na Grammy od Jay-Z, musí nám být jasné, že tlak na Eminemovo desku je obrovský.

Do prvního kontaktu s albem Revival se dostáváme u písně Walk On Water, kde hostuje Beyoncé. Bohužel Revival nejlepším začal a také nejlepším končí. Celé desce se propadla pevná půda pod nohama v jednu jedinou chvíli. Eminem poprvé ve své kariéře přiznal, že již není nejlepším, nedokáže dál být supermanem ani rapovým bohem a modlou. Sám sebe odepisuje již na začátku a jeho krkolomné balancování uvnitř sebe ho pronásleduje až k samotnému konci desky.

TOP 4 videoklipy týdne: Milan Peroutka natáčel na Islandu, Eminem se vrací na jeviště

Jedním z několika zásadních problémů jsou na celé nahrávce refrény. Pociťujeme to ihned při tracku Believe Chloraseptic a tento nešvar pokračuje několika nevkusně vybranými samply, které ničí celý zvuk desky. Tím největším omylem byl bez jakýchkoli pochyb sampel songu I Love Rock'n' Roll, se kterým to Eminem rozhodně nemohl myslet vážně. Dojem na vás neudělá ani fakt, že deska nemá jednotnou vlnu, na kterou byste se dokázali naladit. Dva moderní trapové pokusy střídají oldschoolové písně ve stylu Run-DMC nebo Backstreet Boys. Zjevnou inspiraci najdeme i u LL Cool J. V další linii stojí pár skladeb znějících jako recyklace starší tvorby. Tématika Donalda Trumpa byla během již zmíněného freestylu opravdu trefná, ale nechat se tím ovlivnit natolik, že Eminem začíná být na desce aktivistou v problematice rasismu a tím největším ochráncem Ameriky, to je už jednoduše příliš.

Nevynahrazuje nám to ani nápaditostí svých veršů a rýmů. Na jedné desce jich najdeme spoustu výborných ve stylu starého dobrého Eminema, ale i ty nejslabší kousky, které jakoby ani nepsal on. Celé jedno velké selhání podtrhuje absence kvalitní rapové spolupráce a namísto toho tu máme několik velmi otravných popových přídavků nasáklých komercí a mainstreamovostí až po uši. Nejlépe z nich funguje River s Edem Sheeranem, což klidně mohla být pilotní píseň. Avšak podivné songy ve spolupráci s P!nk nebo Aliciou Keys se nedají přehlížet.

Abychom jen nekřivdili, světlé momenty můžete zaznamenat u hitu Framed, kde po několika vymodlených letech slyšíme vražedného Slim Shadyho aneb Eminemovo alter-ego. Poslední dva songy jsou až bezchybné. Mluvíme o Castle, kde nám jsou emotivně servírované dopisy pro Eminemovu dceru, nebo konečná nahrávka Arose, která vám musí zanechat slzy na tváři.

Revival je bohužel zvláštní směs nepovedených písní z období alb Recovery a Relapse. Víceméně nic spolu nehraje v symbióze, nic do sebe nezapadá a v širším spektru se jedná o nejslabší desku kariéry. Finální mix desky zní otřesně a například track Tragic Endings zní skoro jako demo. Více než o oživení se jedná o pohřbení. Přestože chovám k Eminemovi tu nejvyšší úctu, tato deska je obrovský krok do prázdna.

Autor: Daniel Nádler, foto: official

Téma: EminemBeyoncé, Ed SheeranAlicia Keys, Revival, Pink

2,00