RECENZE: Iva Pazderková na své desce nenaplňuje představu televizní hvězdy, je niterná a osobitá

Vydáno 10.02.2017 | autor: Hana Bukáčková

Iva Pazderková už není pouhá "Blbá blondýna", loni vstoupila do širšího povědomí díky televizní show Tvoje tvář má známý hlas. Nejprve zazářila jako soutěžící, poté zaujala jako porotkyně a odborná poradkyně. Na konci roku vzbudila pozornost svojí revoltou na Slavíkovi, mezitím ale vydala zajímavé album. A 10. března bude v Plzni společně s Jakubem Kohákem moderovat vyhlášení výsledků ankety Žebřík.

RECENZE: Iva Pazderková na své desce nenaplňuje představu televizní hvězdy, je niterná a osobitá Iva Pazderková na fotografii k novému albu. Foto: Roman Černý

Iva Pazderková

Horská Lesní Ekologická Tvá Živá Dospělá Krabičková Smutná Šťastná

Horská, Lesní, Ekologická, Tvá, Živá, Černý šál, Dospělá, Krabičková, Smutná, Šťastná

10 trax

Distributor: Supraphon

Když hodíme za hlavu všechny její herecké úspěchy, komediální vlohy a vykašleme se na mediální bublinu, rychle zjistíme, že Iva je velmi zajímavou a osobitou zpěvačkou, která sice nemá hlasový rozsah jak Lucie Bílá či Ewa Farna, zato má ale jiné přednosti. Svůj talent, píli, dokonalou připravenost, cílevědomost a empatii spolu s velkým charismatem odkrývá na nové desce, kde překvapuje niterností svých písniček. Na nikoho si tu nehraje a je sama sebou.

Horská Lesní Ekologická Tvá Živá Dospělá Krabičková Smutná Šťastná je horkým kandidátem na album s nejdelším názvem. Krom songu Černý šál s převzatým textem od Puškina totiž jméno obsahuje všechny ostatní názvy autorských písní. Pokud byste čekali něco tuctového, co slýcháme denně z rádií, pak se šeredně pletete. Iva je svá, hraje si se slovíčky a pozvolnými tóny, balancuje mezi nimi. Žánrově navazuje na svoji prvotinu Ukulala.

Základním stavebním kamenem jsou právě texty v češtině, které jsou osobité a někdy velmi intimní - až zpovědního charakteru. Hudba je tu občas na druhé koleji, tvoří spíš podkres, což je určitý posun od předchozí nahrávky.

VÝRAZ STAVÍ NAD OBSAH

Album vyniká svojí poklidnou a přívětivou atmosférou, je z něj totiž cítit určitá lehkost a Ivin životní nadhled. Deska stojí na pevných základech a je tak velmi uvěřitelná - až do takové míry, že zpěvačce baštíte každé slovo. Střízlivě pojatá nahrávka bez zbytečných příkras a nabubřelosti dává vyniknout faktu, že v jednoduchosti je krása. Neméně důležitým faktorem je osobnost zpěvačky, kterou se prezentuje a vkládá do zpěvu porci noblesy a nonšalantnosti, verše nabíhají na dramatičnosti díky její původní profesi. Písně jsou kolikrát více výrazové než obsahové.

Iva Pazderková interview: Moderování Žebříku s Jakubem Kohákem? To bude jízda!

Byla by škoda opomenout velmi povedený booklet. Je jednoduchý, ale přesto natolik výrazný a zapamatovatelný, že vytváří kompatibilitu s celkovým vyzněním. Sestává z fotografií Ivy, na kterých je vyobrazena v různých pózách a se zajímavými grimasami, kde prim hraje její ryšavá barva vlasů.

Ve spodních liniích má Pazderková velmi příjemné zbarvení hlasu a v některých pasážích vám může připomínat třeba Radůzu. Na hudbě se podílela její doprovodná kapela složená ze známých a uznávaných muzikantů včetně Josefa Štěpánka či Romana Víchy. Texty si Iva obstarala pouze ve své režii a zrcadlí hravost Ivy se slovními obraty. Na desce nechybí ani host Tomáš Klus, který se objeví v duetu Tvá , kde se vrací ke svým folkovým začátkům. Tomášův hlas krásně koresponduje a rezonuje s Iviným.

Mezi nejpovedenější písně můžeme zařadit Horská, Dospělá a Tvá. Zajímavým momentem desky je závěrečná pasáž v songu Šťastná, kde Iva odříkává modlitbu Andělíčku můj strážníku se svojí milovanou babičkou, která nedávno zemřela. Velmi neobvyklý a osobitý artefakt, který tomu všemu nasadil korunu.

Text: Hana Bukáčková, foto: Roman Černý

Témata: Iva Pazderková, Horská Lesní Ekologická Tvá živá Dospělá Krabičková Smutná Šťastná, Tvoje tvář má známý hlas, Žebřík

3,50