RECENZE: Jana Lota provází Rudohořím. V Krušných horách zůstává Do světla

Vydáno 11.11.2016 | autor: redakce

Jana Lota se zjevila na scéně v roce 2008 se svou první deskou Lidi a stejnojmennou písní, která se rázem stala hitem. Hrála ji rádia, videoklip se pravidelně objevoval na televizních obrazovkách. Poté však trochu ustoupila do pozadí a začala se zabývat alternativními postupy. Po čtyřech letech od alba Děvčátko přichází s projektem Rudohořím, který v tomto směřování pokračuje.

RECENZE: Jana Lota provází Rudohořím. V Krušných horách zůstává Do světla Jana Lota představuje první část projektu Rudohořím

Jana Lota

Do světla

Laně, Jeřabina, Měchoví lidé, Večerní, Půlnoc, Sova tam, Loret

7 trax / 31:26 min

Vydavatel: 100promotion

Jana Lota vyrostla v Krušných horách, do kterých v projektu Rudohořím přivádí i své posluchače, aby je provedla přírodou a představila jim nadpřirozený svět, kterým si připomíná dětství prožité v této krajině. První částí projektu je deska Do světla, která sedmi skladbami symbolizuje půldenní cestu Rudohořím, která končí hodinu před východem slunce.

VZHŮRU NA VRCHOL HORY

Hudba, stejně jako jemný pěvecký projev Jany Lota opravdu hned od počátku navozuje dojem pobytu v přírodě, kterou jen tiše procházíme a s němým úžasem obdivujeme její krásy. Jana Lota nás po cestě upozorňuje na zdánlivě nenápadná zákoutí a stálé obyvatele Rudohoří (Erzgebirge) - v písních Laně, Mechoví lidé. Jednotlivými skladbami vystihuje konkrétní fáze přicházejícího večera a naopak probouzejícího se dne. Někdy se jedná o pouhý okamžik a dojem, který píseň navozuje, kdy se soustředíme na určitý objekt. Jindy jde o delší časový úsek, kdy naopak vnímáme, že nás příroda přímo pohlcuje.

Home Jana Lota: Příběh odvážné ženy Jana Lota: Příběh odvážné ženy

Hudební složka alba Do světla je naprosto samostatnou jednotkou, která působí jako symfonická báseň. Z éterična přechází do funku, jazzu, přidává se více elektroniky, aby se po chvíli znovu přeměnila v jemné tóny napodobující zvuky přírody a zmizela ve ztracenu. Jana Lota si ke spolupráci přizvala Miroslava Chyšku, který byl producentem desky Děvčátko a na novém projektu se postaral o koprodukci a nahrál kytarové party. Dalšími spolupracovníky byli Jan Aleš na klávesy, bubeník Michael Nosek a Jan Jakubec coby producent alba a basista. Na desce ovšem hostují i jiní skvělí muzikanti.

OBSAH JE PODŘÍZEN MUZICE

Jana Lota dala na albu Do světla velký prostor vokálům. I v textových částech svým projevem dává vyniknout jednotlivým hláskám, takže se spíše než obsahem necháváme unášet energií a dojmy, které s sebou písně přináší. Pokud už se soustředíme na texty, v mysli opět zůstávají více slova než celá sdělení. Ale i "pouhá" slova působí jako drobečky, které nás vedou po té správné cestě k cíli.

Album Do světla nemůže sloužit v žádném případě jako tzv. background music. Je třeba si najít dostatek času na jeho poslech. Mohlo by fungovat jako skvělý prostředek k relaxaci a odpoutání se od všedních problémů. Hudebně je skvěle vystavěné a pravděpodobně do detailu splnilo záměr, který si autorka Jana Lota předsevzala.

text: Jitka Fialková, foto: archiv zpěvačky

Témata: Jana Lota, Do světla, Rudohořím

3,50