RECENZE: LP na to má. Ale na Lost On You se trochu ztrácí

Vydáno 07.02.2017 | autor: Marta Šindlauerová

Pokud to americká písničkářka, která si říká LP, jednou dotáhne daleko, pak jí už zřejmě navždy zůstane přídomek "ta ze Shazamu". Koneckonců, kdo se jako první tímto způsobem v době internetové hudby proslaví, bylo pouhou otázkou času. A můžeme být rádi, že to nebyl nějaký neumětel, ale tahle talentovaná zpěvačka.

RECENZE: LP na to má. Ale na Lost On You se trochu ztrácí LP na to má. Ale na Lost On You se trochu ztrácí

LP

Lost On You

Muddy Waters, No Witness, Lost On You, Up Against Me, Tightrope, Other People, Into The Wild, Strange, Death Valley, You Want It All

10 trax / 37:04 min

Vydavatel: Universal Music

Laura Pergolizzi se přiznala, že už svého největšího životního úspěchu dosáhla. Přestala se totiž stydět za svůj křehoučký hlásek. Zamlada zpívala jen když se doma sekala na zahradě tráva nebo se luxovalo a možná tahle kouzelná ostýchavost způsobila to, že navzdory celkem bohaté diskografii se o této umělkyni dozvídá většina posluchačů až teď. A úspěch singlu Lost On You je kouzelný právě tím, jak byl nečekaný. Do evropského éteru se píseň dostala trochu netradičně přes platinové prodeje v Řecku a přes obrovský úspěch na platformě Shazam, tedy aplikaci, která umí rozpoznávat písně podle přehrávaného zvuku.

LP míří poté, co pražský koncert vyprodala za pět minut, na festival Colours Of Ostrava

Jak už se ale občas stává, skvělé singly neutáhnou celou desku. Lost On You jako album je počin poněkud rozporuplný, řekněme si to narovinu. Pergolizzi je sice vskutku univerzální - zvládá odlehčené vytleskávačky s nádechem country, stadiónové hymny, těžce intimní zpovědi i tradiční písničkářské formy, ale její tvorbě na této kompilaci chybí jistý svérázný prvek, který by dodal výsledku nějakou přidanou hodnotu. Abychom se vrátili k titulku této recenze: vzniká zkrátka silný dojem, že se všechno originální, co by se dalo na této desce vymyslet – a LP je s to, ztrácí ve všednosti.

UMĚLECKÝ POSUN NESTAČÍ

Písňovou královnou celého počinu je pochopitelně až podezřele chytlavá ústřední sklaba Lost On You. Nebudeme se vůbec divit, pokud se tento song stane pro písničkářku osudovým. Má všechno, co dnešní soudobý hit má mít: jednoduchost, zapamatovatelnost a text, se kterým se může ztotožnit každý druhý. Zbytek tracklistu se nese ve víceméně stejném duchu, z něhož za zmínku stojí Muddy Waters se skvělým refrénem a působivým hlasovým back-vokálem nebo No Witness, využívající podobné postupy. Prakticky vůbec nic nelze vytknout ani třeba takové Other People, která si vyloženě říká o zařazení do romantického filmu.

Na desce je krásně slyšet, jak výrazně se LP umělecky posunula, ale zároveň nelze konstatovat, že by album nějakým způsobem pro ni bylo průlomové. Nabízí se pro to hned několik důvodů. Například navzdory skvělé hlasové vybavenosti a působivému melodickému cítění je pro nahrávku charakteristický takřka jednotný zvuk, který ale není bůhvíjak originální. Songy z Lost On You jsou buď zoufale obyčejné, nebo přímo vynikající, že si je ihned oblíbí v podstatě jakýkoli posluchač. Možná v tom tkví obrovský potenciál LP, na jehož rozvinutí má ještě hodně času a sil.

Už 28. března uslyšíme LP v pražském klubu Roxy. Jelikož už je vyprodáno, další příležitost vidět ji máte v červenci na festivalu Colours Of Ostrava.

Témata: LP, Lost On You, Shazam, Laura Pergelizzi, Roxy, Colours Of Ostrava

3,00