RECENZE: Petr Kolář nažehlil rock pro popové posluchače

Vydáno 22.12.2015 | autor: redakce

V rocku to kdysi dotáhl vysoko. Pak Martina Němce a Jiřího Urbana vyměnil za Karla Svobodu a s popem na rtech vystoupal ještě výš. Jenže úspěch v Českém slavíku muzikantskou duši nenaplní navždy, a tak není příliš divu, že při prozpěvování hitů od ABBA v muzikálu Mamma Mia! se Petru Kolářovi zachtělo zase trochy rocku.

RECENZE: Petr Kolář nažehlil rock pro popové posluchače RECENZE: Petr Kolář nažehlil rock pro popové posluchače

PETR KOLÁŘ

A proč ne

A proč ne, Ránu mávej, Story, Chtěl jsem ti to říct, Plamen pálí, V žáru vášní, Sedm armád, Nový světy, S tebou spoután, Někdy bejvám trochu zlej, Půl pravdy, Nevěřím tvým bohům, Luisa, To jenom láska zastaví čas

14 trax / 57:19 min

Vydavatel: Supraphon

Aby však nedošlo k mýlce, až na výjimky typu Nový světy nejde o nijak razantní žánrovou revoluci. Rock se sice koná, ale pouze "vocaď pocaď", neboli po světácku soft. Zásadní trefu učinil Kolář již před samotnou realizací. Pro svůj záměr získal důležitého parťáka v Miloši Doležalovi, který je schopen zastat velkou část realizačního týmu, takzvaně čtyři v jednom. V autorské spolupráci s ústřední personou dodal Dodo několikero chytlavých melodií, brilantně vystřihl kytarové party, vše ve svém studiu výborně nazvučil a celek produkčně vyladil do kýžené formy rocku, který nevyděsí popové publikum. Přesto se všechna pozitiva nesešla v nadprůměrný počin. V detailech potěšující skladby (kromě zmíněných melodií též třeba poutavé "podprahové" prolínání elektrické a akustické kytary, party baskytary v zemitějších kusech či závany flamenca v Luise) splývají v nevýrazný celek. Hitově nejsilnější píseň přichystali tvůrci paradoxně – i když z profesního pohledu vlastně nepřekvapivě – pro Karla Gotta, jehož duet s Kolářem To jenom láska zastaví čas je tu zařazen jako bonus.

K2 pokřtily novou desku v pražském klubu La Loca, byli u toho Petr Kolář nebo Pepa Bolan

S rockovým pojetím alba kupodivu příliš nekoresponduje Kolářův přednes. Jeho bezesporu výbornému hlasu chybí razance projevu, preferuje spíš decentní přitlumený prožitek a nechává zahálet krajní polohy svého rozsahu. Netřeba se upínat k angažmá v Arakainu, stačí vzpomenout, jak se vokálně rozmáchl v provařené Ještě že tě lásko mám – to na A proč ne průchod vášním příliš nedává. I zde se pak potvrzuje, že mu nejvíc sedí procítěné balady s příměsí melancholie (Story, Chtěl jsem ti to říct, Půl pravdy, Luisa).

Rockerství holt nespočívá ve spaní v botách. Navíc rockeři jsou na své hrdiny a ideály háklivější nežli křesťané. Petr Kolář se vědomě vystavil syndromu Ládi Křížka, když protiváhou zpěvu schopnému sestřelovat letadla zvolil žánrovou promiskuitu. Návrat k důvěře bývá těžký, což ale nic nemění na dobře odvedeném řemesle.

BEST TRAX: Chtěl jsem ti to říct, Nový světy, To jenom láska zastaví čas
ZKUS TAKY: Kamil Střihavka – Woo-Doo!, Aleš Brichta Trio – Papírovej drak, Vláďa Šafránek – Velryba

Daniel Folprecht