RECENZE: Queens Of The Stone Age korunu sundavat nemusejí, svou hudbu mají stále pevně v rukou

Vydáno 24.09.2017 | autor: David Stoklas

Američtí divoši Queens Of The Stone Age otevírají druhou dekádu své existence. Novým albem slibovali cestu jiným směrem a k jeho dosáhnutí jim měl pomoci producent Mark Ronson, který se doposud věnoval převážně popovým interpretům.

RECENZE: Queens Of The Stone Age korunu sundavat nemusejí, svou hudbu mají stále pevně v rukou RECENZE: Queens Of The Stone Age korunu sundavat nemusejí, svou hudbu mají stále pevně v rukou

Queens of the Stone Age

Villains

Feet Don’t Fail Me, The Way You Used to Do, Domesticated Animals, Fortress, Head Like a Haunted House, Un-Reborn Again, Hideaway, The Evil Has Landed, Villains of Circumstance

9 trax / 48:00 min

Vydavatel: Sony Music

Jejich hudba byla vždycky směsí úderného rocku bez patosu. Naopak z ní byla cítit temnota a naléhavost, a to hlavně díky samotné osobnosti jejich frontmana a vlastně i masterminda celé kapely. Josh Homme před lety doslova o vlas utekl ze spárů smrti, kdy při banální operaci kolena prodělal klinickou smrt. Tou dobou bojoval s nemocí MRSA a ta mu značně komplikovala život. Nicméně se vrátil spolu se svojí skupinou ve velkém stylu, a to vydáním desky ...Like Clockwork, kde z velké části zhudebnil svůj boj s vnitřními démony způsobené léty hektického života rockového umělce.

ROCK V RUKOU POPOVÉHO PRODUCENTA

Dalo se očekávat, že poté, co Queens of the Stone Age začali zveřejňovat detaily nového alba Villains, propukne mezi částí jejích fanoušků panika. Spousta příznivců zajetých kapel nese zásadní změny poměrně těžce a jméno producenta Marka Ronsona, jenž předtím spolupracoval například s Adele nebo s Brunem Marsem nahrál rozjařený hit Uptown Funk, vzbuzovalo poměrně velké obavy. Ty se možná trochu naplnily po zveřejnění prvního singlu The Way You Used to Do.

LIVE: Queens of the Stone Age nevládli pevnou rukou

Každopádně bylo ale jisté, že QOTSA jsou pořád QOTSA a k popu jako takovému mají pořád na míle daleko. Přesto je však jejich v pořadí sedmá nahrávka o poznání přívětivější. Není tolik zastřená těžkou atmosférou a jako celek působí optimisticky. Jejich hudba vždy vzbuzovala pocit jistoty a Josh Homme je často označován jako čelní představitel tzv. macho rocku. Všechno dělá s takovou lehkostí, že mu můžeme věřit každý jeho krok.

TOULKY HOMMEOVOU DUŠÍ

Devatero skladeb, jež tvoří novou desku, je jen další ukázkou frontmanova mistrovského skladatelství. Kromě Queens of the Stone Age se věnuje několika dalším projektům - za zmínku určitě stojí deska Post Pop Depression, kterou nahrál s legendárním Iggy Popem, nebo působení v kapele Eagles of Death Metal, co se svým vystoupením v pařížském Bataclanu zapsala do tragické části hudebních dějin. I přes to všechno má pořád kde čerpat inspiraci a nová hudba, za níž z větší části stojí právě on, neztrácí na nápaditosti a energii.

Mezi nejsilnější skladby alba Villains patří například hned úvodní Feet Don’t Fail Me Now, jež by se dala popsat jako manifestace odhodlání a životní síly. Jsme tady a nikdo nás nezlomí. Za zmínku určitě stojí i píseň, která nahrávku uzavírá. Song s názvem Villains Of Circumstance napsal Josh během jednoho večera, kdy nocoval v jednom rakouském hotelu. V baladě, jejíž atmosféra se místy táhne jako vlákno medu, řeší obtížnost komunikace mezi lidmi. Nepochopení, které nedokáže objasnit ani nekonečně mnoho slovních kombinací. V tom právě podle něj tkví krása hudby, že díky ní dokážete popsat pocity, pro něž ještě nikdo nenašel slovní ekvivalent a patrně ani nikdy nenajde.

Queens of the Stone Age korunu sundavat nemusejí. Naopak jim na hlavě drží ještě jistěji. Pod jejich vládou lezou z kytar přesně ty zvuky, které potřebují, a jsou v dokonalém souznění s Joshovými vokály. Ani tentokrát nešlo o monotematickou kytarovou nálož a opět se ke slovu dostaly, byť jen jako občasná aranž, i syntezátory.

I s popovým producentem se dá tvořit špinavá hudba. Rukopis Marka Ronsona se projevil tím, že deska je jako celek uvolněná a nabízí i lehké taneční momenty. Vše je ale v dokonalé rovnováze a ti z řad vystrašených pochybovačů mohou minimálně do vydání dalšího alba v klidu spát.

Text: David Stoklas

Témata: Queens of the Stone Age, Villains, hard-rock, alternativní rock

4,50