RECENZE: Sebastian se svými Hvězdami české hudební nebe příliš nerozzáří

Vydáno 03.04.2017 | autor: Jitka Fialková

První a po fenomenálním úspěchu písně Toulavá s napětím očekávané album Hvězdy mladého zpěváka Sebastiana je od poloviny března na pultech obchodů. Jeho obsah nevznikl zbrkle během krátké doby. Sebastian na svém debutu pracoval dva roky, během kterých postupně představil několik dalších singlů.

RECENZE: Sebastian se svými Hvězdami české hudební nebe příliš nerozzáří Sebastian se svými Hvězdami české hudební nebe příliš nerozzáří. Foto: Aleš Funke

Sebastian

Hvězdy

Záchranný bod, Černobílá, Kazety, Hvězdy, Toulavá, Vesmírná, Až na to přijdeš, Hoříš, Náhradní díly, Zázrak, Polety

11 trax / 37:12 min

Vydavatel: Warner Music

"My bychom vzhůru k nebesům, ale jsme zde Zemí spjatí." Slova Jana Nerudy dokonale vystihují nenaplněný záměr libereckého muzikanta. Po stránce textové se Sebastian striktně drží tématu lásky a vztahu dvou lidí. Bohužel základní myšlenka se nevyvíjí a s každou písní se vracíme znovu na začátek a řešíme stále dokola totožné otázky. Ve srovnání s interprety stejné generace Pavlem Calltou a Pekařem se však Sebastianovi podařilo v rámci úzkého námětového pole vytvořit mnohem nápaditější texty. Jsou ve valné většině smysluplně vystavěné, slovní obraty neodporují logice ani čeština není ve své formě přehnaně znásilněna.

V dnešní době je důležité vážit si každého mladého hudebníka, který dá přednost rodnému jazyku před angličtinou, snaží se ho nepitvořit, ale naopak využít ve svůj prospěch. Na druhou stranu je třeba dát za pravdu tvrzení mnoha skladatelům/muzikantům, kteří říkají, že je potřeba si toho mnoho odžít, aby vznikla kvalitní skladba. Sebastian by tedy potřeboval nasbírat nové životní zkušenosti, které by ho vyvedly z bludného kruhu tesknoty a sebelítosti.

TOULAVÁ A CO DÁL?

Ani hudebně totiž není album zvlášť rozmanité. Spoléhá na jednoduchost a opakující se hudební motivy. Na desce, stejně jako v souhrnné Sebastianově tvorbě, dominuje píseň Toulavá. Útočí na nás ze všech stran, přesto se tím neoškliví. Stále je zábavná a nabitá energií. Povedená je i podobně průrazná skladba Záchranný bod, která na albu dostala číslo jedna a přiláká tak posluchačovu pozornost. Třetím velmi zdařilým kusem je zasněná píseň Zázrak. Na úroveň Toulavé lze postavit jen jeden další song - Náhradní díly. Bohužel nesmazatelný rukopis Ondřeje Ládka (Xindla X), který je jeho autorem, Sebastianova interpretace nepředčí. Píseň, ačkoliv tematicky na album zapadá, vyzní jako vytržená právě z desky Xindla X.

Sebastian interview: Nebyl jsem dobrý muzikant, neměl jsem na koncertech co hrát. Dnes můžu konečně ukázat, co ve mně je

Ostatní skladby bojují s různorodými nedostatky. V Černobílé je naznačena gradace, které se nedočkáme, ve Vesmírné byla spolupráce s ATMO music na škodu. Stokrát ohraná forma zpěv - rap - zpěv už má své nejlepší časy za sebou, ale hlavně v tomto případě rapová část celkovému vyznění písně vyloženě škodí. Rap na podkladu dětského rýmování ji sráží z vesmírných dálek hluboko pod zemský povrch. Ani ženský element zpěvačky Yanny v písni Hoříš nadmíru nezaujme. Celé album pak uzavírá singl Polety již zmíněných ATMO music, ve kterém dostal Sebastian svou první velkou příležitost ukázat se početnému obecenstvu. Polety dosáhly neuvěřitelné popularity, bohužel důvod zůstává jednou velkou neznámou.

ZŮSTANE PLANETÁRNÍ MLHOVINA

Album Hvězdy plní velmi dobře svou úlohu: především náctileté publikum uspokojí. Smělým přáním zůstává, aby tato generace byla na výběr hudby náročnější a tím nutila hudebníky k předkládání kvalitnějších výsledků. Po poslechu Sebastianovy desky z ní ve vás totiž nic nezbyde. Nezanechá po sobě žádnou významnou stopu, natož pak chuť pustit si ji opakovaně. Sebastian není mimořádným zpěvákem. Je tedy nutné, aby v sobě našel jinou silnou stránku, kterou se jasně vyčlení z šedého mainstreamového průměru.

text: Jitka Fialková

Témata: Sebastian, Hvězdy, ATMO music, Xindl X

1,50