RECENZE: Škwor svou novou deskou uzavírá kruh

Vydáno 09.11.2017 | autor: redakce

Na novince mimo jiné zazní, že "karty už jsou rozdaný, všechny esa vybraný". I tak by se okem kritika dalo na tuto desku nahlížet. Je lehce předvídatelná, i když mírně razantnější než ta předchozí. Na koncertech však skladby díky své údernosti zcela jistě zaberou.

RECENZE: Škwor svou novou deskou uzavírá kruh RECENZE: Škwor svou novou deskou uzavírá kruh

Škwor

Uzavřenej kruh

Pokřivenej pohled, Starej voják, Omyly a pády, Za tmavejch nocí, Gelový holky, Dokola, Zlo mezi námi, Bojujete za nás, Tak tohle je hustý, Uzavřenej kruh, Teror, U mě dobrý, Velká neznámá

13 trax / 42:30 min

Vydavatel: Supraphon

Škwor se v posledních letech vypracoval mezi nejvyhledávanější tuzemské rockové formace. Po počátečním hledání si našel vlastní hudební tvář a jako každá kapela, která už má něco za sebou, těžko něčím vyloženě překvapí. Přesto se této čtveřici podařilo fanoušky zaskočit, i když novum nesouvisí se zvukem čerstvé nahrávky.

Nejde ani o pokus vyprodat O2 arenu, byť se tato idea může zdát značně ambiciózní. Ale kdo nic nezkusí... Vždyť událost je naplánována na rok oslav dvacátých narozenin. Oním šokem je informace o odchodu kytaristy Leo Holana, jenž opouští zdánlivě pevnou sestavu. Na jeho místo nastupuje Martin Volák (Debustrol, Harlej, Daniel Landa). Pojmenování desky rázem dostává další rozměr.

Škwor interview: Máme za sebou dvě dekády a určitě jedeme dál

Znalci tvorby Petra Hrdličky a spol. při letmém pohledu na názvy jednotlivých tracků zřejmě povytáhnou obočí u položky U mě dobrý. Že by snad přišla razantní změna ve vidění světa a Škwor se tentokrát naladil na optimistickou notu? Kdepak, to dřív pozvou Michala Davida na Brutal Assault. Jestli vidíte sklenici vždy napůl plnou a negativní myšlenky nemají ve vaší hlavě místo, jste na špatné adrese. Sám frontman ve skladbě Tak tohle je hustý připouští, že "radovat se z maličkostí, tak to by snad asi víc chtělo".

KRITIKA SPOLEČNOSTI A SILNÉ REFRÉNY

Texty skupiny byly vždy plné kritiky, na tom se ani tentokrát nic nemění. Frustrace narůstá v celé společnosti, a to nejen kvůli aktivitám domácích politických (j)elit. Slušným materiálem disponují i za hranicemi... Oslovit v takové atmosféře své posluchače nebude pro kapelu sebemenší problém. Naloženo dostanou zlatokopky, kariéristi, další inspiraci přinesla imigrační vlna.

Škwor patří mezi pilné party. To má své plusy i mínusy. Po dvou letech totiž nestačíte zapomenout, že v posledním songu předchozího CD zaznělo "myšlenka bolí, tak jako sůl v ranách". Hned úvodní položka na tomto albu zase obsahuje pasáž "přece víme, jak to bolí rány sypat solí". Nepopiratelná skladatelská i textařská šablonovitost může být dalším vymezením termínu "uzavřenej kruh". Což ovšem nemusí být nutně špatně. Pakliže na straně jedné adorujeme některé legendy za to, že třeba i čtyřicet let "jedou stále tu svou", bylo by nefér české rockery za totéž pranýřovat.

Na jubilejní desáté studiové nahrávce Škwor zachoval svůj více než slušný standard, třebaže příznivci nenajdou nic, co by už v jeho podání neslyšeli. Naštěstí zůstala schopnost přijít s výrazným a chytlavým refrénem, takže se dá předpokládat, že nějaká esa odkryje i tento novotou vonící "balíček karet". Věrnější fanoušci jej nejspíš zhodnotí slovy: "u mě dobrý". Ti ostatní budou doufat, že příště onen uzavřený a pevně sevřený kruh povolí a propustí impulsy v podobě čerstvých a neokoukaných nápadů.

text: Tomáš Rumler

Témata: Škwor, Uzavřenej kruh, O2 arena

3,00