RECENZE: Smack se albem Terapie nadechuje k nové etapě své tvorby

Vydáno 25.07.2017 | autor: Daniel Nádler

Cenami obdařený Smack sklidil svým posledním dílem mnoho ovací a superlativ. Po albu Sick proto nemohlo přijít nic jiného než léčení, tedy Terapie. Jak moc daleko se Smack dokázal ponořit do svých jízlivých témat? Došel až ke své vlastní zpovědi, nebo se stalo pojmenování pouze scestným termínem?

RECENZE: Smack se albem Terapie nadechuje k nové etapě své tvorby RECENZE: Smack se albem Terapie nadechuje k nové etapě své tvorby

Smack

Terapie

Zpátky do práce, Smack One, Lyrickej Shotgun, Moje město, Bez hranic, Vyhejbám se, Anna Mimieux, Mládí v hajzlu, Dal sem spliff, Scarface, Pszs, S&S, Kimbo Slice, Terapie

14 trax / 52:30

Smack sám o sobě je u nás největším průkopníkem hudebního žánru zvaný grime. Směsice jamajských vlivů, hip hopu a elektronické muziky pochází z londýnských ulic a od Smacka již tento hudební styl nejspíš nikdy nikdo neodpáře. Rozhodně se o to ani samotný Smack nesnaží a na další desce zůstává věrný svému stylu. Neklouže do zbytečných experimentů a nesnaží se kalkulovat.

První trio písní má nádech tvrdého, nefalšovaného rapu. Smack o sobě dává hlasitě vědět, nebere si servítky a nebojí se říct cokoliv od srdce. V songu Smack One hovoří o své uspěšnosti v zahraničí. Naštěstí poté následují opravdové činy ve formě Lyrického Shotgunu aneb neutichající kardence slov a rýmů doprovázené slovenským hráčem Glebem a velkým anglickým talentem Capo Leem. Mezi další zahraniční spolupráce můžeme zařadit např. track S&S, kde dokonce uslyšíme Smacka rapovat anglicky.

DROGY I DIVOKÉ MLÁDÍ

Ačkoliv to nemusí být patrné hned na první poslech, celá deska má pevně postavenou kostru. Všechny zážitky, události a věci, které Smacka formovaly, ať už v dětství či v dospělosti, jsou za sebou přehledně poskládány. Dnes je na ně nahlíženo už jen dospělým úhlem pohledu. Nacházíme zde témata drog nebo divokého mládí. Mezi ty nejlepší rozhodně patří Mládí v hajzlu nebo až trapově řízlá skladba hovořící o Smackově zálibě v módě - Anna Mimieux. Nejhitověji se jeví Bez hranic, na které se pořádně vyřádil Ego, a také mariuhanový track Dal Sem Spliff nabitý energií a rytmem. Deska jednoduše šlape jak švýcarské hodinky.

Avšak lhali bychom, kdybychom tvrdili, že se projekt neobešel bez slabších chvil. Stokrát opakované téma jako v písni Moje město už bohužel moc svěží není a track Kimbo Slice je vyloženě nepříjemný. Propast je také znát mezi Smackem a lidmi jako Plio či Pain. Jejich featuring vypadá v porovnání se Smackovou vypilovanou technikou opravdu nevyzrále.

Blížíme se do zdánlivého finále. Před konečným verdiktem stojí pouze track Terapie. Jeden z největších momentů nejen ve Smackově tvorbě, ale kompletně na celé scéně. Píseň rozbouřila mnoho vod, vyvolala spoustu reakcí a taktéž hodně otázek. Smack v necelých šesti minutách vypráví svůj vlastní životní příběh. Vysvětluje celý vztah mezi Jamesem Colem a Restem, vyjadřuje velmi osobní city k matce a sestře. Je to horská dráha emocí, která ve vás nakonec něco zanechá.

Album Terapie by mohl být velmi dobrý odrazový můstek k další jakési evoluci Smackovo tvorby. Většina skladeb má vysokou úroveň jak po slovní stránce, tak po té rapové. Všechna minulost zde byla vysvětlena a hozena za hlavu. Mosty byly spáleny. Terapie je pevně stojící projekt, který má vysokou úroveň, ale od Smacka čekáme ještě trochu víc.

BEST TRAX: Terapie, Anna Mimieux, Mládí v hajzlu
ZKUS TAKY: Smack - Sick

text: Daniel Nádler, foto: archiv Smacka