RECENZE: Smějící se Sima Martausová opět překračuje řeku

Vydáno 17.12.2016 | autor: Josef Martínek

Na Slovensku patří Sima Martausová k nejoblíbenějším zpěvačkám, v Česku můžeme děkovat skupině Jelen, že ji zdejším fanouškům loni představila na svém turné. Také na čtvrtém albu si sympatická písničkářka uchovala svou tvář a znovu působí o něco vyzráleji.

RECENZE: Smějící se Sima Martausová opět překračuje řeku Sima Martausová s novým CD Smej sa duša moja. Foto: Facebook zpěvačky

Sima Martausová

Smej sa duša moja

Šťastne nedokonalá, Balet, Svätojánske mušky, Kvarteto, Smej sa, Marína, ifóny. Ach dobre bolo mi, Čokoláda, Rovnaká vlna, Srdcia, Nečakám

12 trax / 41:31 min

Vydavatel: Agentura JOMA

I na této desce najdeme několik veselých písniček v čele s titulní Smej sa či úvodní Šťastne nedokonalá, kde si utahuje ze svých nedostatků. Ve skladbě ifóny zase vypráví historku, kdy ji chlapec pozval na rande, ale místo konverzace celou schůzku sledoval displej. Ve dvanácti nových písních ji doprovází jejích 5 chlapov v kapele, ale zajímavě vyznívají i ty, které se opírají třeba jen o kytaru nebo klavír. Výsledná deska je tak znovu kombinací folku a popu, spoléhající ze všeho nejvíc na přirozenost projevu a autentické texty.

Jelen a Kateřina Marie Tichá strhli Plzeň, potěšila i Sima Martausová

Přestože je forma, kterou Martausová pro předávání svých myšlenek volí, jednoduchá a přímá, nijak to nesnižuje hodnotu jejích výpovědí. Třeba v závěrečné Nečakám se svěřuje, že neočekává pomníky, podpisy ani diplomy, dokonce ani muže, co srdce jí nezlomí. Na život se zkrátka dívá s pokorou, přesto však v jejím vnímání světa okolo převládá optimismus.

V aktuálním singlu Svätojánske mušky hostuje Richard Müller a je to nepochybně jeden z nejsilnějších momentů, jaké album nabízí. Hlavní textový motiv, že "dá sa v každom veku naivne detsky prekračovať rieku", přesně vystihuje Simu jako zpěvačku, která vždy hledá to nejlepší v nás. Oba interpreti si tu sedli hlasově i "duševně" a vznikl z toho výborný duet.

Martausové ale svědčí i songy, ve kterých zvážněla - Kvarteto, Ach dobre bolo mi nebo Srdcia. Její něžný hlas a upřímná sdělení, opírající se o ty nejčistší hodnoty, totiž zasáhnou nejednu citlivou duši, přestože by od leckteré jiné zpěvačky vyzněla jako klišé.

A to ji dělá v silné konkurenci slovenských interpretek, v čele s osobnostmi, jako jsou Jana Kirschner, Celeste Buckingham či Katarína Knechtová, nezaměnitelnou. Její písničky nejsou výjimečné produkcí, kompozičně ani nemají mezinárodní ambice. Díky Siminu přednesu, ve kterém se snoubí zpěvaččina prostota, srdečnost a nezkaženost okolním světem, se ale jejich poslech stává jedinečným zážitkem. A to i přesto, že její styl se oproti minulým deskám příliš nemění, pouze ruku v ruce s jejím věkem postupně zraje.

text: Josef Martínek, foto: archiv zpěvačky (promo), Jana Braunová (koncert)

Témata: Sima Martausová, JelenRichard Müller, folk

4,00