RECENZE: Tata Bojs spojením s orchestrem nezpůsobili revoluci, ale své posluchače potěší

Vydáno 30.06.2017 | autor: Jitka Fialková

Nebývá častým jevem, aby se daly pocity z nového alba srovnat se vztahem. Slepá zamilovanost je následována více či méně překvapivým prozřením. U alba Tata Bojs & SOČR Live se to stalo. První poslech způsobil téměř mrazení, s dalším přehráním písní už přicházelo vystřízlivění a nacházení nedokonalostí.

RECENZE: Tata Bojs spojením s orchestrem nezpůsobili revoluci, ale své posluchače potěší RECENZE: Tata Bojs spojením s orchestrem nezpůsobili revoluci, ale své posluchače potěší

Tata Bojs & SOČR

Live

Filmařská, Usínací, Radioamatér, Toreadorská otázka, Duševní, Kamarádky, Hlídací, Písmenková, Sonda, Vesmírná, Probuzení, S ní, Ztraceni v překladu, Attention Aux Hommest, Pěšáci

15 trax / 69:44 min

Vydavatel: Supraphon

Koncert, na kterém byla nahrávka pořízena, se odehrál loni 23. listopadu 2016 na pódiu pražského Fora Karlín. Zážitek z propojení velkého orchestru a oblíbené kapely z oblasti populární hudby byl jistě silný a opojný. Zopakovat si ho, byť jen prostřednictvím audio záznamu, bylo posluchači, kteří se koncertu přímo účastnili, vřele vítáno. Pro všechny, kdo se na živé vystoupení nedostali, bylo vydání tohoto CD zbožným přáním. Opravdoví požitkáři si mohou navíc tento projekt pořídit na vinylu.

ŽÁDNÉ OBJEVENÍ AMERIKY, ALE VYDAŘENÁ PRÁCE

Ne vždy je "mainstreamová" kapela spolu s orchestrem šťastným spojením. Zkoušel to nemalý počet popových nebo rockových uskupení, a ne každý repertoár je předurčen k podobným úpravám. To není případ Tata Bojs. Symfonický orchestr Českého rozhlasu jednotlivé skladby pozvedl, dodal jim zcela nový rozměr. Velkou roli na uspokojivém výsledku má aranžér. Tata Bojs pro tento nelehký úkol navrhli Marka Doubravu, jehož nespornou předností bylo několikaleté působení v této formaci na pozici kytaristy. Jeho skladatelský záběr je velmi široký. Zkušenosti s tvorbou divadelní a filmové hudby ho pravděpodobně dovedly k nápadům zahrnout do partitury drobné libůstky.

Tata Bojs interview: Čtyři zkoušky se SOČR? Nám to přišlo málo, jim zas moc

Přesto nalezneme na desce i slabší místa. V případě písně Toreadorská otázka bylo využití notoricky známé symfonické básně Z českých luhů a hájů zbytečné. Pokud vezmeme jiný příklad – v písni Kamarádky zazní slovo "vdaná" a následuje úryvek Svatebního pochodu Felixe Mendelssohn-Bartholdyho. Zde můžeme záměr chápat jako podtržení textového obsahu. U Toreadorské otázky ovšem význam užití slavné melodie chybí.

NEJSOU TO JEN TATA BOJS A SOČR

Výběr skladeb na albu Tata Bojs & SOČR Live je průřezem tvorbou pražské skupiny, letos oslavující 29. sezónu na české hudební scéně, a byl dobře zvolený. Snad jen jediné písni spojení s orchestrem vyloženě neprospělo. Pěšákům jednoznačně lépe sluší původní verze. Pokud se podíváme na desku podrobněji, první tři kusy jsou vynikající. Poté přijde již zmiňované vystřízlivění jménem Toreadorská otázka. Kamarádky zaujmou pěveckou interpretací baskytaristy Mardoši. Dalším vítaným oživením jsou hosté. Clarinet Factory ve skladbě Písmenková a libý hlas Kláry Nemravové v Probuzení. Nezapomeňme ani na Tomáše Neuwertha, který obohatil rytmickou sekci ve valné většině písniček. Gradace desky pozvolna začíná u písně S ní. Pozitivní dojem z Attetion Aux Hommes! je umocněn živou nahrávkou a tedy nadšenou reakcí publika (ještě více nadšenou – posluchači bouřlivě odměňovali každý odehraný kus), zároveň předznamenává blížící se závěr.

K REFORMĚ PUBLIKA NEDOJDE

Je naivní představou myslet si, že spojení Tata Bojs a SOČR přivede do sféry klasické hudby zástupy nových posluchačů. Ani vyznavači klasické hudby nezačnou plnit prostory klubů. Tvorba Tata Bojs je bezesporu pro vnímavější publikum, které má i více naposloucháno a je tak otevřené různým experimentům. I proto můžeme tento projekt považovat za vysoce vydařený. Všichni zúčastnění odvedli perfektní práci, včetně zatím nejmenovaného Dušana Neuwertha, který si dokázal bravurně "pohrát" se zvukem živého záznamu a převést ho na CD. Dobrá věc se podařila, ale zda byly bezezbytku naplněny veškeré ideály této iniciativy, zůstává otázkou.

text: Jitka Fialková, foto: Tomáš Klíma

Témata: Tata Bojs, SOČR, Live, Forum Karlín

4,00