Vydáno 24.06.2011 | autor: Josef Martínek
Flea je jedním z trademakerů Red Hot Chili Peppers. A své instrumentální mistrovství obnažuje stejně často jako pokérované tělo. Na vrcholu světové hudební scény se RHCP drží už pěknou řádku let a jen tak ji nehodlají opustit. Naopak - už v červenci potěší své fanoušky zbrusu novou deskou.
Michael Peter Balzary, známý jako FLEA, je prazvláštní tvor. Odhlédneme-li na chvíli od jeho soukromí a zaměříme-li na toho naháče s roztodivně barevnými přelivy a bláznovským šklebem koncertní reflektor, napadá nás mnohé. Mě například, že ten excentrik („Je mi srdečně jedno, jestli někdo uvidí mýho ptáka,“ zní jedna z jeho hlášek) je vlastně logickým vyústěním dlouhé řady instrumentalistů, krystalickým symbolem šoumenství a hráčské bravury. Zapomeňte na skvělé hráče, kteří by se nejraději skryli před publikem a se soustředěnou netečností se plně oddali svému nástroji. Stojí nehybně, šmidlikají to fantasticky, ale je na ně nudný pohled. Zapomeňte na druhou stranu i na jásavě bujaré nýmandy, kteří křečovitými pózami skrývají pro změnu svůj nedostatečný instrumentální potenciál. Flea spojil šaškovství s mistrovstvím.
LIVE: "Budeme vám sloužit, Praho!" hřímali Red Hot Chili Peppers v O2 areně
„Ponožky budou!“, zahalasil v jednom interview v návaznosti na proslulý incident, kdy soubor neváhal vystupovat a fotit se jen v ponožkách, které měli muzikanti navlečené na penisech. Při woodstockém koncertu zase nadchli jedním z nejkurióznějších převleků v dějinách rocku – na hlavách jim do rytmu blikaly žárovky.
Nesmírně rádi šokují, v takovém případě je volnomyšlenkář Flea vždy hnacím motorem. Z jazzmana se stal rocker. Se vším všudy, i s tím, že každý správný tvrďák musí alespoň jednou za svou kariéru nafackovat novináři. Před pěti lety si Flea limit splnil. „Pořád dokola se babral v údajných sporech, které jsem měl mít na minulém turné s Johnem Frusciantem. Tak jsem mu jednu vyťal…“ vyhrkne upřímně. Málo platné, je považovaný za exhibicionistu, a tak některé rozhovory s ním rády sklouzávají bulvárnějším směrem. A přitom mohlo být všechno jinak.
„Vždycky jsem považoval rock za muziku pro neschopné blbečky, vyrůstal jsem na jazzu a tohle mi připadalo jako stupidní a nudná zábava. Mí hrdinové byli Miles Davis a Dizzy Gillespie.“ Názor možná změnil poté, co zjistil, že i v rocku se může uplatnit jako talentovaný sólista a že mu z něho naprší daleko více krytých šeků než z uctívaného jazzu. Narodil se v australském Melbourne, v pěti letech se rodina stěhuje do New Yorku, po rozvodu odjíždí s matkou do Kalifornie. Jeho otčímem se stává místní jazzman Walter Urban Jr., odtud jeho láska k jazzu. Hraje na trubku (je tak talentovaný, že se na čas stane členem respektovaného symfonického orchestru), později přechází k baskytaře , objevuje rockovou klasiku (Hendrixe, Kiss, Zeppelíny) a na škole ve Fairfaxu stojí u prajádra Red Hot Chili Peppers. V mezidobí punkuje a funkuje s místními spolky.
Na někdejší zásady nezapomněl a nastoupil do rockové kapely, ale byl to právě on, kdo ji od začátku ozvláštnil i jinými vlivy, až jazzrockovou instrumentací a funkovými groovy. „Jsem na ženský, ale třeba muzika Marvina Gaye, Jamese Browna, Bootsyho Colinse nebo George Clintona a Maceo Parkera je pořádně sexy. Stejně jako Public Enemy, Nine Inch Nails nebo Fugazi,“ tvrdí.
„Nikdy jsme nebyli kapela, která by mohla být vzorem čistého a zdravého životního stylu,“ směje se. Míval obrovské problémy s drogami, až do tragické události se s jinými „junikes“ scházel v losangeleském Viper Room: „Vyrůstali jsme v Hollywoodu, kde byly drogy rockovou kulturou prosáklé, nešlo se jim vyhnout.“
Když kolem něj umírali kamarádi-narkomani (nejdřív Hillel Slovak a potom River Phoenix), chytl se za nos a energii vybíjel jiným směrem. A vyplatilo se. Red Hot Chili Peppers cválali mílovými kroky k hvězdnému vrcholu, alba se prodávala po milionech, turné byla dlouho dopředu vyprodaná, urodila se první cena Grammy. Zprvu pouliční gang fracků se najednou změnil ve famózní funkyrockovou mašinu, která dráždila každým albem, každým nevyzpytatelným koncertem.
Rázovitý klaun je navíc vyhledáván i filmovými režiséry, zahrál si dokonce i v povedené třídílné sci-fi komedii Návrat do budoucnosti nebo v hitu The Big Lebowski, stejně jako v menších či větších rolích dalších patnácti snímků různých žánrů. V těsném sepětí se svou image si dokonce pořídil Mercedes-Benz, duhově cirkusově zabarvený, stejně jako na zakázku speciální baskytaru renomované firmy Modulus. Model nazvaný lapidárně „Flea-Bass“. Hostuje na albech a projektech kolegů (např. Stephen Perkins, Henry Rollins, Tom Morello, Alanis Morissette, Jane's Addiction). Mezi lahůdky jeho pohostinských expozé patří vystoupení s Nirvanou na brazilském festivalu Hollywood Rock v roce 1993 při Cobainově superhitu Smells Like Teen Spirit.
Jeho unikátní hráčský styl, vycházející z té nejlepší školy jazzových a soulových ortodoxních i slapových basáků, navíc úchvatně nakopává styl domovské kapely, jak na deskách, tak při živém hraní. Tituly Baskytarista roku ve specializovaných médiích ani nespočítá.
Zbožňovaný Flea ovšem soukromě strádá. Jakž takž zvládá absťák, ale rodinný život ne a ne nastartovat. Žení se a rozvádí, soudí se o děti a plodí další. „Nešlo a nejde to nějak skloubit. Nejsem rodinný typ, jsem strašně rád na turné,“ říká člověk, který i při svém instrumentálním talentu, který dokázal tolikrát prakticky zúročit, cvičí na nástroj denně – a ne jen pár minut. Zbožňuje rychlou jízdu, fandí místním basketbalovým hvězdám Los Angeles Lakers. Založil soukromou hudební školu v Silverlake, jednom z distriktů Los Angeles, natočil i pár instruktážních videí.
„Nikdy by mě nenapadlo, že bych se mohl muzikou živit a ještě se u toho tak náramně bavit. Po mladickém třeštění a experimentování s drogami jsem zjistil, že největší a nejzásadnější porce adrenalinu a endorfinu mi poskytuje to, co umím nejlíp. Hrát na basu a nasírat lidi,“ řekl po natočení přelomového alba Blood Sugar Sex Magik.
Když se pak geniální šašek Flea objevil v jednom dílu animáku The Simpsons (Krusty má padáka), kruh se symbolicky uzavřel. Aby bylo jasné „who is HOT and who is… NOT“.
text a foto: archív
Témata: Red Hot Chili Peppers, Flea