GLOBAL CONNECTION - CARACAS/DAKAR/TOKIO

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Jarní GLOBAL CONNECTION party bude nejen o kvalitní taneční hudbě, ale nabídne i řadu jiných stylů - od world music až po latinu - v podání osobitých umělců z exotických koutů světa. Již podtituly této akce (jejíž první zastávka bude 14. března na Žebříku 2002 v Plzni) Culture & Contrasts - Caracas / Dakar / Tokio napovídá, že GC bude mít opět multikulturní punc. Přinášíme bližší informace a obsáhlou biografii senegalské sk. PAPE & CHEIKH

GLOBAL CONNECTION - CARACAS/DAKAR/TOKIO GLOBAL CONNECTION - CARACAS/DAKAR/TOKIO

GLOBAL CONNECTION Caracas – Dakar - Tokyo LETOŠNÍ, již čtvrtý ročník GLOBAL CONNECTION s podtitulem Culture & Contrasts, přinese sérii různorodých multikulturních setkání, na kterých nebudou chybět koncerty, umělecká vystoupení, DJové, ochutnávky exotických pokrmů a nápojů a interaktivní hry a amozřejmě prémie pro zúčastněné. Opět zde dojde k propojení světových metropolí a jejich kultur, konkrétně měst Caracas (Venezuela), Dakar (Senegal) a Tokyo (Japonsko). Ze zahraničních umělců se můžete těšit na senegalské duo PAPE & CHEIKH, které brilatně spojuje osobitý folk s hudbou Boba Dylana, Cata Stevense a Joan Armatrading. Za předkapelu si je vybrala Tracy Chapman. Díky svému prvnímu mezinárodně vydanému albu Mariama se staví po bok senegalských senzací, jako jsou Youssou N’Dour nebo Baaba Maal. Z Jižní Afriky se k nám opět vrací talentovaný MC d.form (známý z Moodphase 5ive a projektu 5MPH), a to s formací THE SOUL FROM AFRIKAN SOIL, kterou tvoří s DJem Real Rozzanem. Do Čech se tak poprvé dostane přímo z get Kapského města jejich nezaměnitelný „afrofunkdiscosoulbrokenbongobreaks" Dále se poprvé v ČR představí Britové indického původu STATE OF BENGAL a GES-E s hudbou plnou indických breaků, melodických funky ploch, hiphopu a garage, které doprovodí hráči na tabla U-Cef a Aref Durvesh. Z lokálních umělců se na Global Connection objeví STEPHUNK T., TAM TAM ORCHESTRA, MARADONA JAZZ a mladý projekt ANIMALI. 14. 3. Plzeň – hala Lokomotivy (zde je GC součástí Žebříku 2002) 15.3. Praha - Výstaviště 21.3. Ostrava - Fabric 22.3. Brno - Fléda PAPE AND CHEIKH - biografie Většina lidí nejspíše zná onu majestátnost tradiční africké hudby, avšak málokdo by spojoval Afriku s “folkem” ve smyslu kytarových protestních songů – tedy alespoň do okamžiku, než se na podiu londýnského festivalu Urban Beats objevili dva dakarští chlápci s kytarami v ruce. Někteří v nich poznali dvoučlennou skupinu Pape and Cheikh, kterým jejich působivé melodické skladby zajistili popularitu v rodném Senegalu. Zde však v naplněném sále rozpoutali bouřlivou vlnu vzrušení svými pronikavými melodiemi a průbojnou akustickou energií. Pape and Cheikh brilatně spojují dva koncepty folkové hudby, ovlivněné tradicemi sererského regionu středního Senegalu, odkud pocházejí, na straně jedné, a hudbou Boba Dylana, Cata Stevense a Joana Armatradinga, které podle jejich slov nejvíce ovlivnili jejich tvorbu, na straně druhé. A tak se jako poslední přírůstek staví po bok senegalských zpěváckých senzací, jako jsou Youssou N’Dour, Baaba Maal anebo Cheikh Lo. Politický vliv jejich hudby v rodném Senegalu by jim jejich hudební vzory mohli jen závidět, a jejich první mezinárodně vydané album „Mariama“ je určeno stát se jedním z nejlepsích alb roku. Papa Amadou Fall a Cheikhou Coulibaly, narozeni v roce 1965, respektive 1961, vyrůstali ve středosenegalském městě Kaolack, a blízkými kamarády byli již od svých osmi let. Pape, zpěvák a hlavní textař, je básník a romantický extrovert; Cheikh je spíše uzavřenější. Zatímco Cheikh chodí do školy, aby poté studoval na právech, Pape se stěhuje do hlavního města Dakaru a stává se ve svých třinácti letech krejčovským učedníkem. Později se, na doporučení organizace zahraniční pomoci, vrací zpět do regionu rodného města, kde tráví sedm let svého života prací v textilním odvětví. Neměnící se krajina savany, zalitá nelítostným slunečním svitem a posetá obrovskými stromy baobab, v jejichž dutých kmenech byli v dávných dobách pohřbíváni tradiční pěvci, to vše mělo na Papeho výrazný vliv, stejně jako duch sererských obyvatel a jejich hudby. Zklamán studiemi se k Papemu po nějakém čase přidává i Cheikh, a začínají spolu hlouběji prozkoumávat tradiční sererskou hudbu, jejíž elementární mnohozvučnost zpěvu ovlivnila ostatní senegalské hudebníky, nejvýrazněji výše zmíněného Youssou N’Doura. The unchanging savannah landscape, bleached by remorseless sunlight and dotted with immense baobab trees in whose hollow trunks griots – traditional praise singers – were buried in times gone by, had a profound effect on Pape as did the spirit of the Serer people and their music. Disillusioned with his academic studies, Cheikh joined him, and the pair began researching traditional Serer music, whose elemental polyphonic singing has influenced other modern Senegalese musicians, most notably Youssou N’Dour. Velice vzdáleni byli revoluci mládeže, která v období jejich dospívání zmítala západním světem, inspirování folkovými protest-songy jako „The Times They Are Changing“ a „Blowing In The Wind“. Kromě vnímání široké škály tradiční hudby a dynamických zvuků moderního senegalského popu měli Pape and Cheikh díky radiu možnost poslouchat hudbu velmi vzdálenou – Boba Marleyho, Pink Floyd, Deep Purple, a pro ně nejdůležitější akustické zvuky zpívajících písničkářů jako byl Dylan a další. V průběhu let 1992 a 1993, během pokračujícího studia na dakarské konzervatoři, vystupoval Cheikh se senegalským hudebním veteránem Ouzou, zatímco Pape se připojil k sereské akustické skupině Santamuma, se kterou během „hotelového“ turné odehrál vše od tradičních skladeb až po hity typu „Sacrifice“ Eltona Johna, což pro něj byla v mnoha směrech obrovská zkušenost. V roce 1997 založili oba aktéři duo, vědomě vytvořené po vzoru západních písničkářů, jako byli Everly Brothers, nebo Simon & Garfunkel. Účastí na nahrávce labelu Youssou N’Doura „Jololi“ v roce 1999 měli tu čest se objevit po boku předních senegalských umělců N’Dourovy skupiny Super Etoile de Dakar, jako např. brilantního kytaristy Oumara Sowa, dalšího kytaristy Jimiho Mbaye anebo perkusionistů Mbaye Dieye Faye a Assane Thiama. Produkce kanadského hudebníka Maca Followse dodala jejich hrubým rytmům úhlazenější moderní feeling, a přidáním mocného a oduševnělého hlasu mladičké zpěvačky Mamy tak dovršila svého vyvrcholení v úvodní skladbě Mariama na stejnojmenném albu. Zpočátku byli Pape & Cheikh zklamáni skutečností, že jejich album „Yakaar“ se nedočkalo okamžitého vydání, avšak konečné načasování se ukázalo jako víc než náhodné. Album totiž vyšlo na začátku volební kampaně v roce 2001, a skladba „Yatal Gueew“ (Rozšiřování kruhu), výzva k vzájemné toleranci rozličných senegalských etnických, sociálních a náboženských skupin, natolik upoutala pozornost národa, že si ji opoziční předák Abdoulaye Wade zvolil jako své oficiální předvolební téma. Po vítězství ve volbách se nechal Wade slyšet, že právě tato skladba napomohla k tomu, že do té doby vedoucí politická strana byla poražena naprosto mírumilovným a demokratickým způsobem. Krátké vystoupení dua na londýnském festivalu upoutalo pozornost labelu Real World, a na jaře 2002 začala ve witshireských studiích tohoto vydavatelství, ve spolupráci s producentem Benem Findlayem práce na původních skladbách z alba Yakaar, a samozřejmě na písničkách nových. Výsledné album „Mariama“ je velice působivý a vyjímečně koherentní počin africké tradiční a moderní melodie plné drajvu a funky rytmu. Album kombinuje hluboké cítění pro přetrvávající témata africké kultury s porozumněním všech elementů nezbytných pro vytvoření vpravdě světové moderní skladby. Bezesporu i tyto kvality přesvědčily Tracy Chapman, aby si duo Pape & Cheikh vybrala jako předskokany svého koncertního turné. Nyní se i Vy můžete zaposlouchat do jejich kytarových rytmů během premiérového vystoupení v Čechách, a to v rámci první vlny letošních Global Connection, které se ponesou v duchu Culture&Contrasts.

www.wax.cz
zavřít