TRABAND A SCHÄL SICK: ŽIVÁ POZVÁNKA NA UNITED ISLANDS

Vydáno 30.12.2006 | autor: redakce

Blížící se festival United Islands of Prague 2005 byl 27.4. symbolicky odstartován koncertem TRABANDU a německých SCHÄL SICK BRASS BAND v Lucerna Music Baru. Na místě vše bedlivě sledoval i náš redaktor Marek Pros.

TRABAND A SCHÄL SICK: ŽIVÁ POZVÁNKA NA UNITED ISLANDS TRABAND A SCHÄL SICK: ŽIVÁ POZVÁNKA NA UNITED ISLANDS

Traband + The Schäl Sick Brass Band Lucerna Music Bar, 27.4., Praha V rámci předvoje festivalu United Islands of Prague 2005 se do centra Prahy zavrtali milovníci world music. Jak se záhy ukázalo, vystupujících bylo skoro více než diváků. Trabandní band se v šestičlenném složení chopil svých nástrojů lehce po deváté hodině večerní. První tóny z trubky sympatické zrzky oznámily hrstce nadšenců začátek hudební smršti a lehké rozpaky z ostudné návštěvnosti pomalu vzaly za své. Trabandům se jako málokterému domácímu uskupení podařilo přenést atmosféru svých koncertů z pódia do studia, a proto samotný poslech v teple obýváku působí nevšedním dojmem. Nebylo proto překvapením, že „lajfko“ by strhlo možná i hluchého. Energií sršící performance se postupně přenášela jako viróza ze stage mezi prostý lid a následné taneční kreace některých zainteresovaných rozvířily emoce v sále na maximum. Co na tom, že frontmanovi bylo rozumět jako kdyby zpíval přes železnou rouru? Jeho charisma a zelený šátek na oroseném čele vše bohatě vyrovnávaly. Po vynucených přídavcích si sexteto sbalilo krámek a s proviněným výrazem ve tváři, že to tady pořádně rozhýbalo, se odporoučelo mimo centrum dění. Do nezávidění hodné pozice se tím pádem dostal taktéž mnohočlenný sbor, tentokrát z Německa. Kritikou vyzdvihovaní The Schäl Sick Brass Band (SSBB) mají s českými kolegy společný nejeden žesťový nástroj, ale hlavně je spolu pojí již desetiletá tradice a na první pohled podobné žánrové zaměření. Na pohled druhý se však obě kapely rozcházejí. Traband vytvořil jakýsi žánr neo-dechovky kombinací žesťových nástrojů, kytary, benja apod., to vše smíchal s chytlavými melodiemi a střídáním rychlých a pomalých pasáží. Zatímco SSBB se drží vodítka world music. Čerpají z německé dechovky, těží z multikulturních prvků (hlavně Kuba, Latinská Amerika) a obohacují skladby tu jazzem a funkem, jindy zas folkem. Celé to občas zní jako chudý příbuzný Jaga Jazzist, především v instrumentálních skladbách založených na rychlém podkladu a jednotlivých hudebních sólech klarinetu, kytary nebo trumpety. O poznání lépe skupina funguje s nezaměnitelnou zpěvačkou Ivankou Ivanovou. Ovšem nezaměnitelnou pouze svým vzhledem. Než hlasem je spíše zajímavá slovanským krojem, infantilními copánky a balkánským původem. Ivanka Ivanová působí jako hodnější klon Marfuši z Mrazíka. Při její přítomnosti na pódiu ale do sálu vstoupí jakási osobitost a konečně máte pocit, že mezi vámi a kapelou konečně dochází k nějaké komunikaci. Přestože byli SSBB v roli hlavní hvězdy, měli hrát jako první. Ostatně už tak vylidněná Lucerna při jejich koncertě ještě více prořídla. Traband prostě nasadil laťku až moc vysoko. SSBB bohužel chyběl ten potřebný „popík“, který by udržel lidi v permanentní extázi, kam se po vystoupení úvodní kapely až na ochranku a barmana dostal celý Music Bar.

0,00