RECENZE: Už jsme doma mapují 20 let existence na DVD

Vydáno 10.08.2011 | autor: redakce

Nevíte-li snad, co znamenají písmena UJD, rozhodně čtěte dál! Pokud víte, platí to pro vás taky. Jaro, peklo, podzim, zima určitě znáte, ale kdy jste tuhle zásadní věc viděli a slyšeli naposledy? Jestli jako já v kině ještě v minulém století, rozhodně si pořiďte nové DVD se zajímavými bonusy.

RECENZE: Už jsme doma mapují 20 let existence na DVD RECENZE: Už jsme doma mapují 20 let existence na DVD

uzjsmedoma2
UŽ JSME DOMA
JARO PEKLO PODZIM ZIMA (DVD)
Indies MG

Důležitým rysem Už jsme doma je originalita a vytrvalost. Vždyť fungují už přes dvacet pět let, a než se nadějeme, bude nejspíš v pražské Arše (jako v posledních dvou případech) neskutečně dlouhý koncert připomínající další kulaté výročí. Ke kapele odjakživa patří na štětce hrající, tedy malující člen, dvorní výtva(o)rník Martin Velíšek. A právě o něm natočili režisér Václav Kučera se scenáristou Pavlem Rajčanem v roce 1994 hraný dokument Jaro, peklo, podzim, zima. Propojením hudby UJD a Velíškova výtvarného světa se dostáváme do vtipně pojatého příběhu, který vychází z malířových úvah. Specifická atmosféra severočeských hnědouhelných dolů, zasněžených Krušných hor, sklářské dílny a podobných prostorů je osvěžena spoustou Velíškových nápadů typu nahých lyžařů, to vše za doprovodu hudby, kterou složili Miroslav Wanek s Jindrou Dolanským, téměř zakládající, respektive zakládající člen Už jsme doma. Oba si v tomto hodně zvláštním medailonu Martina Velíška i zahráli, podobně jako v menších rolích třeba Matěj Ruppert nebo hlas Ondřeje Štindla. Při sledování vás nemusí napadnout zrovna titulková charakteristika akademický civilistní parealismes, spíš jenom absurdita, což s předchozím pojmem pochopitelně souvisí.

Bonusy tvoří vedle kratšího hudebního dokumentu Václava Kučery Teplice na talíři a videoklipu Hollywood od stejného autora i záznamy čtyř koncertů UJD. Časové rozpětí činí rovných deset let. Nejstarším záznamem kapely tu je část koncertu z tehdejšího Paláce kultury při účinkování na Rockfestu 1987, dále koncertování v San Francisku; zde šlo o první výjezd do Ameriky v roce 1992. Třetím představením je hraní v později zaniklém pražském klubu Petynka roku 1994 a nakonec ukázka z nizozemského města Alkmaar, kde Už jsme doma hráli při svém evropském turné v roce 1997. Je zajímavé sledovat proměny obsazení i porovnávat některé písně, jež jsou zachyceny na více koncertech. Co se nemění, je nasazení a drajv, se kterým UJD hráli a hrají.

Kapela již dříve vydala záznam koncertu ke svým dvacetinám nazvaný 20 Letů live, takže historie kapely je zatím dobře a zajímavě zmapovaná. Body za recenzované DVD patří nejen Už jsme doma (samozřejmě včetně Martina Velíška), ale taky lidem, kteří se na něm různou měrou podíleli. A to i těm, kteří už nejsou mezi živými.

text: Martina Jarošová
6/7

0,00