RECENZE: Vše, co jste kdy (ne)chtěli vědět o Rammstein, a báli jste se zeptat

Vydáno 16.08.2011 | autor: redakce

Na český trh se dostala neoficiální biografie německých Rammstein. Fanouškům z knihy Dokud srdce plane ale srdíčko asi nezaplesá.

RECENZE: Vše, co jste kdy (ne)chtěli vědět o Rammstein, a báli jste se zeptat RECENZE: Vše, co jste kdy (ne)chtěli vědět o Rammstein, a báli jste se zeptat

rammstein-dokud_srdce_planeZ německého originálu vydalo text v překladu Vladany Hallové nakladatelství NAVA. Je potřeba znovu vypíchnout, že jde o neoficiální biografii, tedy knihu, na jejímž publikování Rammstein nijak neparticipovali. Tomu odpovídají i (omezené) informační zdroje, z nichž autoři M. Fuchs-Gamböck a T. Schatz vycházejí.

Rammstein jsou v knize prezentováni jako komplexní umělecké dílo. Počátky, resp. dospívání členů Rammstein, jejich hudební vzory, sny a touhy jsou nastíněny na pár stránkách (každému ze skupiny je věnován několikastránkový medailonek); v podstatě jde o kompilát, který pouze interpretuje veřejně dostupné články a rozhovory. Nic světoborného se skalní nedozvědí, tedy pokud nemají načtené zásadní interview.

Autoři totiž vyzdrojovali knihu (nic jiného jim ani nezbylo, Rammstein si totiž do svého soukromí nikoho nepouštějí) z různých časopisů, novin apod. Zůstává tedy na čtenáři, co od podobného dílka čeká. Propírají se tu tradiční „rammsteinovská" témata jako inklinace k fašismu, národně socialistické estetice, romantismu, účelné provokaci. Tedy nic nového. Časové předěly jsou zachyceny v závislosti na vydaných albech, jejichž kontext vzniku i následné reakce médií jsou docela solidně zpracovány a ukazují, jak veřejnost a zejména tisk dokáže být nesnesitelně hysterický (a jak toho na 100 % jako kapela využít) - tedy opět nic nového.

Jakkoliv jsou témata jednotlivých kapitol načrtnuta nadějně (zejména Velké obrazoborectví: estetika Rammstein nebo Jak daleko smí zajít provokace?), autoři se nikdy nezmůžou na komplexnější rozpracování (délka kapitol se pohybuje od pět do deseti stránek, to je na širší uchopení sakra málo). Velkým průšvihem je absence jakýchkoliv fotek.

Fuchs-Gamböckovi a Schatzovi je potřeba přičíst k dobru přehledné členění a nenásilně plynoucí text (což je tak trochu slabá útěcha), který na necelých 200stranách nabídne hlavně lidem neposkvrněným kultem Rammstein docela solidní základ pro další studování téhle roztomilé kapely. O Rammstein by se daly (a měly!) psát romány na pokračování, nějaká útlá knížečka to opravdu nevytrhne. Daleko zajímavější bude počkat si, až se o sobě tahle parta (nebo její členové) rozpovídá v knižní podobě sama.

Mimochodem, kapela vyráží na turné Made in Germany 1995–2011 a v Praze zahraje 12. listopadu.

3/7

Marek Pros