RECENZE: Prago Union nahráli nejbarevnější české album

Vydáno 05.09.2011 | autor: redakce

Kato ohlásil, že V barvách je koncepční materiál, na kterém nechá barvy hrát a zvuky malovat. „Původně mi to přišlo jako téma pro skladatele vážné hudby, ale nakonec to vypadá, že by to mohlo klapnout," nechal se slyšet. Tak co, klaplo to?

RECENZE: Prago Union nahráli nejbarevnější české album RECENZE: Prago Union nahráli nejbarevnější české album

prago_v barvach_rec_coverPRAGO UNION
V BARVÁCH
13 trax
Strojovna / EMI

Na další desku Prago Union se čekalo o poznání kratší dobu, než jaká uběhla mezi HDP a loňským Dezorient Express. Noví Prago jsou tentokrát daleko zahleděnější do sebe. Nejde přitom o žádné egocentrické notování; Kato si prostě napsal a natočil desku, která vychází přímo z něho. V každém totiž barvy vyvolávají různé asociace, některé mohou mít specifické zabarvení, jiné pracují s tradičními stereotypy.

V barvách Kato tyhle stereotypy relativně hojně využívá, takže není překvapením, že černá je barva negativní a hlavním tématem je válka, bílá má medicínský šmrnc atd. Daleko zajímavější jsou „pragovské pocitovky" (Modrá, Hnědá, Červená), kde jsou lyrické obrazy opravdu jakoby malovány slovy. Kato například staví text Modré na věcech, citech a náladách, které jsou spojeny právě s modrou (policejní sirény, Avie, náplň do propisky, curacao, iron atd.), ale přímo ve skladbě ji nikdy nezmíní. Text Černé tvoří z 90% pouze adjektiva, Složená jako by navazovala na surrealistické hrátky Jiřího Koláře, kdy Kato z dvou vyprávěcích perspektiv složí ve třetí sloce samostatný příběh, a Vybarvená je například chronologickými kompilátem názvů skladeb a desek, které nahrál (včetně těch z dob Chaozzu).

V barvách je více formální než obsahový „experiment", který v mnohém navazuje na směry načrtnuté již na Dezorient Expressu. Temný beat i text v Krajním prostředku tady Kato rozpracovává do obecnější roviny v již zmiňované Černé, netradiční love song v Outru rovnoměrně navazuje na Černobílou, hudební podmaz Žluté je deluxe verzí Sklepa z HDP a podobných konexí se dá na nové desce Prago Union vystopovat hodně. Nejde přitom o sebevykrádání, ale spíš o prohlubování vlastních témat.

V barvách je každopádně odvážný krok od Prago Union. Po úspěchu a nadšení z Dezorient Express se Kato nemá tendenci jakkoliv podbízet a raději natočil „malou" desku, k níž si musejí najít cestu sami fanoušci (a ne obráceně!). Český hip hop připomíná svojí podbízivostí i jednoduchostí vysloužilou východoněmeckou pornoherečku, Prago Union pak pasáka, který tomuhle hudebnímu bordelu začíná konečně dávat nějaký smysl.

BEST TRAX: Modrá, Hnědá, Černá
ZKUS TAKY: Delik, Rest, Bonus

Prago Union - Černá