RECENZE: Queensryche se snaží vyvolat chaos

Vydáno 12.10.2011 | autor: redakce

Když v roce 1988 Queensryche vydali koncepční album Operation: Mindcrime, zaslouženě sklidili kritický a komerční úspěch. Naopak přímočará nahrávka Hear in the Now Frontiero o devět let později u fanoušků neuspěla a ani v žebříčcích se příliš neohřála. Obávám se, že ani experimentální "novinku" (vyšla už v květnu, ale k nám se dostala později), vzdálenou od jejich typické art metalové tvorby, příznivci Queensryche nepřijmou s nadšením.

RECENZE: Queensryche se snaží vyvolat chaos RECENZE: Queensryche se snaží vyvolat chaos

queensryche
QUEENSRYCHE
DEDICATED TO CHAOS
Roadrunner / Supraphon
12 trax

Už úvodní houpavá pecka s téměř poprockovým Get Started avizuje, že s metalem to na téhle desce nebude nijak žhavé. Nedočkáte se ho ani v následující Hot Spot Junkie ani v jiné části tohoto těžko uchopitelného alba, které vzniklo čtvrt století po Empire, stěžejní nahrávce Queensryche. A fanoušci musí překousnout takové věci, jako jsou náznaky ethno hudby v Got It Bad, jinak skvělý saxofon ve skladbě pro rockové fajnšmekry Higher, trochu jako z rockové opery vytrhnuté Wot We Do, kapely typu Guns N´Roses připomínající kytarové sólo v Around the World, náznaky funky v Drive či netypickou baladu Big Noise.

Z výše uvedeného výčtu jasně vyplývá, že dvanácté album, které Queensryche vytvořili v roce svého třicátého výročí, rozhodně není celistvou nahrávkou. Při letmém poslechu ji nedrží pohromadě ani nezaměnitelný vokální projev klavíristy a saxofonisty Geoffa Tatea, ani náměty textů poukazujících na zápory současné konzumní společnosti. Záleží na úhlu pohledu - někdo zajásá nad pestrostí alba, jiný ho zatratí pro jeho roztříštěnost.

Rozhodně nikdo nemůže Queensryche vyčíst, že by se báli experimentovat. Tradičně vyprodukovali skvěle znějícící nahrávku na kompoziční úrovni, o jaké se velké části jejich konkurentů může jenom zdát. Jenže skvělá instrumentální sóla a hudební nápady si v tomto případě vychutnáme především při pozorném poslechu do sluchátek. Ale kdo bude mít v dnešní rychlé době trpělivost objevovat na Dedicated To Chaos skryté skvosty? Obávám se, že pro konzervativní metalisty bude asi snazší zvednout prostředník...

BEST TRAX:
Got It Bad, At the Edge, Retail Therapy
ZKUS TAKY: Dream Theater A Dramatic Turn of Events, W.A.S.P. Babylon, Extreme Saudades de Rock