RECENZE: Tři sestry a 25 let na cestě z Braníku do Tesla Arény

Vydáno 13.10.2011 | autor: redakce

Loňské bujaré oslavy 25 let existence Tří sester vyvrcholily 22. prosince megakoncertem v pražské Tesla Aréně. Jak si to užila kapela, doprovodný orchestr a sbor Hudebního Divadla v Karlíně pod taktovkou Martina Kumžáka, spousta hostů a sedm tisíc přítomných diváků si díky téměř tříhodinovému nezkrácenému záznamu mohou poslechnout i ti, kdo se na narozeninový mejdan nedostali.

RECENZE: Tři sestry a 25 let na cestě z Braníku do Tesla Arény RECENZE: Tři sestry a 25 let na cestě z Braníku do Tesla Arény

trisestry
TŘI SESTRY
V ARENĚ
EMI Czech Republic
50 trax

Kdo by si v roce 1990 při poslechu nejednoznačně přijatého debutového alba Tří sester Na Kovárně, to je nářez pomyslel, že za dvě desítky let vyjde trojalbum s padesáti hity mapujícími jejich čtvrt století trvající kariéru. Poslední album Tří sester se sice jmenuje Z garáže, ale odtud se už dávno alkoholem dobře konzervovaná parta propracovala na velká pódia.

Jejich logo v podobě tříčárkové pičky sice na obalu trochu nesměle vykukuje za oponou, ale Tři sestry už dávno nejsou atrakcí opileckých akcí vřeštící Pijánovku nebo Nechci do ústavu, ale jakousi institucí, kterou provází řada dalších akcí. Mimo jiné se podílí na pořádání několika festivalů a její činnost popisují knihy Hlavně že je večírek, aneb 15 let Tří sester v 15 obrazech a Tři sestry - 25 let ve 25 obrazech. Už to není jenom recesistická kapela s drsným slovníkem, mnoha čárkami na pivním tácku a vlastní pípou na jevišti obsluhovanou Járou ze Sokola. Nevyhýbá se ani sportovním aktivitám, když se Sailing Team Tři Sestry účastní jachtařských závodů v mnoha zemích, existuje fotbalový a hokejový klub s účastí členů skupiny a zablbnout si s Třemi sestrami na pódiu považují za čest olympijská vítězka Barbora Špotáková i fotbalista Tomáš Rosický.

Je jasné, že výroční koncert v Tesla Aréně se nemohl obejít bez řady hostů, jako jsou například E!E, Lety mimo či americká formace Texas Terri Bomb, mezi gratulanty nechyběly Wohnout či Vypsaná fixa. Pódium však pochopitelně patřilo především rozdováděnému Fanánkovi a spol., kteří se nenechali pomocníky z Hudebního Divadla v Karlíně nijak přehlušit. Aranže Kryštofa Marka jen vzácně, jako například v případě "filmové předehry" Kovárny, narušují spád koncertu.

S trojalbem zarámovaným dechovkovým prologem a mládeži nepřístupným epilogem se ve studiu naštěstí moc nepárali, takže se podařilo zachovat atmosféru orosené Tesla Arény. Zvuk je jen o málo lepší než na koncertu někde v Zásmukách, ale dobře je vytažen zpěv, takže je rozumět Fanánkovým z větší části nápaditým textům. V Těžkých časech, možná nejlepší písni v pětadvacetileté historii Tří sester, se dokonce jeho běžný řev mění v relativně procítěný vokál.

Mnohé z padesáti uvedených skladeb jsou svými texty jakousi kronikou dění kolem Tří sester. Kdo není zasvěcen do reálií kapely, z jejíž původní sestavy dodnes vydrželi kapelník ing. Magor a Lou Fanánek Hagen, si těžko vychutná zvláštní poetiku a vtip pecek jako Kelti, Průša, Budapešť, Modlitba pro partu či Adamiti v Londýně. A věřte, že ponořit se do tohoto světa může i majitel několika vysokoškolských diplomů, neboť je svatá pravda, že člověk může mít oblíbenou značku koňaku, přesto však občas nezaškodí štamprle rumu.

BEST TRAX
Lepší časy, Lidojedi, Zelená, Jako Sahula
ZKUS TAKY Divokej Bill Lucerna, Lety mimo Pouhá chemie Synové výčepu Žyvě