Vydáno 17.01.2012 | autor: Marek Pros
RECENZE: Majk Spirit je pravý hudební fenomén Slovenska
Majk Spirit natočil fenomenální desku. Ctí žánr, někdy jde až na jeho dřeň, a přesto ho dokáže interpretovat přijatelně a stravitelně pro širší publikum i rádia. Je to hudební pouť, na které potkáte Dr. Dre (Legendárná), marnivost a rozjuchanost „špinavého jihu" (Žij a nechaj žít), výbušnost dubstepu (Sexy) i samplového Kanye Westa (Bič, Jazvy). Producenti splnili svůj plán na 110 % a vyždímali ze sebe (a současných trendů), co mohli. Mad Skill, (dělal i pro Rytmuse), Emeres a především Billy Hollywood vytvořili Spiritovi luxusní hudební imaginárium, ve kterém se mohl Majk dosyta vybláznit.
NENÍ KLIŠÉ JAKO KLIŠÉ
O čem vlastně Nový člověk je? Berte ho jako poučné seznámení s tím, co je hip hop, jaká jsou jeho témata a klišé, limity i možnosti a co všechno se dá dělat s mluveným slovem. Majk Spirit není kdovíjaký lyrický ekvilibrista, ale u psaní používá hlavu, a proto posloucháte rappera, který má co říct. K hiphopovým klišé (milujeme muziku, ženský, večírky, ale zase víme, kde máme svoje místo a že to bez ženských nejde a umíme být i setsakramentsky vážní bla bla bla) přistupuje osobitě, takže vám z nich nekrvácí uši, a vždycky dokáže přidat něco navíc.
Za příklad poslouží track Nebuď tragéd, kde Majk svoji sloku pojal jako snahu probourat v lidech hranice jejich omezených představ, sociálních konstruktů a předsudků kolektivního vědomí tím, že si tyhle „bariéry růstu" uvědomí a začnou se chovat přirozeně, budou sami sebou. Orion z PSH, který ve skladbě hostuje, svým tradičně arytmickým rapem na hranici snesitelnosti sází na agresivně urážlivý tón. Vymezuje se, zatímco Majk Spirit burcuje a motivuje, a protože nemá potřebu si (na albu) nic dokazovat, je Nový člověk prostý tradičního „hejtování" a urážení imaginárních MCs a vlastně i samotných posluchačů.
Nebuď tragéd
Zdá se to možná jako nepodstatný detail, ale jde o nesmírně osvěžující pocit, že si člověk může konečně poslechnout album, kde mu český nebo slovenský rapper nebude nadávat do kokotů a nárokovat si jeho hůd, auto, práci, kapelu, psa, kočku nebo holku.
TEORIE RELATIVITY
Slovní zásoba, struktura rýmů, výběr slovních obratů, význam slok i jejich emocionální zabarvení - to je, oč tu běží. Vše vybublává z široké inteligenční základny, ze které může Majk Spirit stavět svoje lyrické zámky. Do karet mu hraje i příjemný projev, díky němuž mu uvěříte jak rozjuchané „tancovačky" (Sen, Sexy), tak vážnější témata. Je to velké plus, protože nezní naivně, ale naléhavě, a vychází mu to, i když rapuje o Nikolu Teslovi, Albertu Einsteinovi nebo Sokratovi (Hviezdy).
Vrcholem je pak závěrečný, devítiminutový opus Nový člověk, alegorická pohádka vysvětlující význam alba, Spiritovy filozofie i jeho myšlení. Znovu – nejde o bůhvíjak sofistikovaný koncept, ale je podán s takovou grácií, samozřejmostí, čichem na hit i jednoduchostí, že ve výsledku jde o pozoruhodné album, jehož pestrost a hitovost nemá v česko-slovenském hip hopu obdoby.
Hviezdy
Majk Spirit si Novým člověkem nastřelil možné směry, kudy jít. Umí udělat rádiovou hymnu (Sen), experimentální taneční hit (Sexy), klasický hip hop (Legendárná) i hloubavý hudební „traktát" (Babylon, Nový člověk). Osobně bych doporučoval příště ubrat na stopáži, zaměřit se na dvě tři hlavní témata (ta vážnější) a ta pořádně rozpracovat. Jako sólový debut je ale Nový člověk vskutku „legendární". Slovensko jede!
BEST TRAX: Hviezdy, Legendárná, Babylon
ZKUS TAKY: Otecko To som já, Vec Funkčný veterán, Moja Reč Dualshock
text: Marek Pros
7/7
0,00
čtenáři
hlasuj