RECENZE: Majk Spirit je pravý hudební fenomén Slovenska

Vydáno 17.01.2012 | autor: Marek Pros

Majk Spirit, slovenský rapper a člen H16, vydal koncem loňského roku sólo debut Nový člověk, aneb učebnici hiphopových klišé. Je ale tak krásně zhotovená, že ji lze považovat za novodobý rapový slabikář. Tohle je pravý slovenský fenomén!

RECENZE: Majk Spirit je pravý hudební fenomén Slovenska RECENZE: Majk Spirit je pravý hudební fenomén Slovenska

majk spirit_coverMAJK SPIRIT
NOVÝ ČLOVĚK
BeatBan Rec.
19 trax / 79:51 min

Majk Spirit natočil fenomenální desku. Ctí žánr, někdy jde až na jeho dřeň, a přesto ho dokáže interpretovat přijatelně a stravitelně pro širší publikum i rádia. Je to hudební pouť, na které potkáte Dr. Dre (Legendárná), marnivost a rozjuchanost „špinavého jihu" (Žij a nechaj žít), výbušnost dubstepu (Sexy) i samplového Kanye Westa (Bič, Jazvy). Producenti splnili svůj plán na 110 % a vyždímali ze sebe (a současných trendů), co mohli. Mad Skill, (dělal i pro Rytmuse), Emeres a především Billy Hollywood vytvořili Spiritovi luxusní hudební imaginárium, ve kterém se mohl Majk dosyta vybláznit.

NENÍ KLIŠÉ JAKO KLIŠÉ
O čem vlastně Nový člověk je? Berte ho jako poučné seznámení s tím, co je hip hop, jaká jsou jeho témata a klišé, limity i možnosti a co všechno se dá dělat s mluveným slovem. Majk Spirit není kdovíjaký lyrický ekvilibrista, ale u psaní používá hlavu, a proto posloucháte rappera, který má co říct. K hiphopovým klišé (milujeme muziku, ženský, večírky, ale zase víme, kde máme svoje místo a že to bez ženských nejde a umíme být i setsakramentsky vážní bla bla bla) přistupuje osobitě, takže vám z nich nekrvácí uši, a vždycky dokáže přidat něco navíc.

Za příklad poslouží track Nebuď tragéd, kde Majk svoji sloku pojal jako snahu probourat v lidech hranice jejich omezených představ, sociálních konstruktů a předsudků kolektivního vědomí tím, že si tyhle „bariéry růstu" uvědomí a začnou se chovat přirozeně, budou sami sebou. Orion z PSH, který ve skladbě hostuje, svým tradičně arytmickým rapem na hranici snesitelnosti sází na agresivně urážlivý tón. Vymezuje se, zatímco Majk Spirit burcuje a motivuje, a protože nemá potřebu si (na albu) nic dokazovat, je Nový člověk prostý tradičního „hejtování" a urážení imaginárních MCs a vlastně i samotných posluchačů.

Nebuď tragéd

Zdá se to možná jako nepodstatný detail, ale jde o nesmírně osvěžující pocit, že si člověk může konečně poslechnout album, kde mu český nebo slovenský rapper nebude nadávat do kokotů a nárokovat si jeho hůd, auto, práci, kapelu, psa, kočku nebo holku.

TEORIE RELATIVITY
Slovní zásoba, struktura rýmů, výběr slovních obratů, význam slok i jejich emocionální zabarvení - to je, oč tu běží. Vše vybublává z široké inteligenční základny, ze které může Majk Spirit stavět svoje lyrické zámky. Do karet mu hraje i příjemný projev, díky němuž mu uvěříte jak rozjuchané „tancovačky" (Sen, Sexy), tak vážnější témata. Je to velké plus, protože nezní naivně, ale naléhavě, a vychází mu to, i když rapuje o Nikolu Teslovi, Albertu Einsteinovi nebo Sokratovi (Hviezdy).

Vrcholem je pak závěrečný, devítiminutový opus Nový člověk, alegorická pohádka vysvětlující význam alba, Spiritovy filozofie i jeho myšlení. Znovu – nejde o bůhvíjak sofistikovaný koncept, ale je podán s takovou grácií, samozřejmostí, čichem na hit i jednoduchostí, že ve výsledku jde o pozoruhodné album, jehož pestrost a hitovost nemá v česko-slovenském hip hopu obdoby.

Hviezdy

Majk Spirit si Novým člověkem nastřelil možné směry, kudy jít. Umí udělat rádiovou hymnu (Sen), experimentální taneční hit (Sexy), klasický hip hop (Legendárná) i hloubavý hudební „traktát" (Babylon, Nový člověk). Osobně bych doporučoval příště ubrat na stopáži, zaměřit se na dvě tři hlavní témata (ta vážnější) a ta pořádně rozpracovat. Jako sólový debut je ale Nový člověk vskutku „legendární". Slovensko jede!

BEST TRAX: Hviezdy, Legendárná, Babylon
ZKUS TAKY: Otecko To som já, Vec Funkčný veterán, Moja Reč Dualshock

text: Marek Pros