RECENZE: Peter Gabriel umocnil své hity za pomoci symfoniků

Vydáno 18.02.2012 | autor: redakce

Na předchozím albu Scratch My Back Peter Gabriel nahrál v symfonických aranžmá sbírku písní svých oblíbenců, tentokrát na New Blood novince upletl symfonický kabátek pro své vlastní skladby, zejména z alb So, Us a Up. Ve spolupráci s Johnem Metcalfem vznikla nahrávka, která se neobjeví v čele hitparád, ale sáhnout po ní je pro posluchače jistotou velkého zážitku. Ostatně, bylo tomu v případě Gabriela někdy jinak?

RECENZE: Peter Gabriel umocnil své hity za pomoci symfoniků RECENZE: Peter Gabriel umocnil své hity za pomoci symfoniků

Peter Gabriel - New Blood - FrontPETER GABRIEL
NEW BLOOD
EMI
14 trax

To, že dvaašedesátiletý zpěvák a skladatel zvolil nejlepší kousek The Rhythm Of The Heat na úvod, v žádném případě neznamená, že zbytek jeho devátého alba je jenom do počtu. O tom přesvědčí hned následující Downside Up, na které participuje jeho dcera Melanie Gabriel. Stejně tak skutečnost, že klasiku Don't Give Up nezpívá Kate Bush, ale pro novou verzi si Gabriel vybral ve Skandinávii velmi populární norskou zpěvačku Ane Brun, neznamená, že tenhle duet ztrácí na své síle. Brun dává skvěle gradující písni svým jakoby bázlivým projevem nový rozměr.

Některé skladby jako Mercy Street, Red Rain a pochopitelně Gabrielův největší hit Solsbury Hill poznáte hned. Jiné sice dostaly novou podobu, riskantní způsob práce se symfoňákem, který se může lehce vymknout tvůrcům z rukou, v případě Gabriela a New Blood Orchestra funguje skvěle. Trochu nepochopitelně na mě sice působí instrumentálka The Nest That Sailed The Sky a následující ambientní A Quiet Moment plné jakýchsi přírodních zvuků, ale zbytek rozhodně není jen často slyšenou orchestrální podobou známých hitů.

New Blood
nabízí písně zdánlivě rozsekané na vzájemně propojené místy nesourodé kousky, ale vysledek drží obdivuhodně pohromadě. Tolik zvuků a drobných posluchačských radostí se na tak malé ploše jen tak neslyší. A nad vším se klene nádherně naléhavý Gabrielův hlas, který ani s přibývajícími léty svého majitele neztrácí nic na své dramatičnosti.

V případě Gabriela, kterému už fanoušci dávno odpustili odchod z Genesis, se nikdy nejednalo o lehkou hudební stravu a New Blood není výjimkou. Avšak opakovaný poslech kupříkladu In Your Eyes, ozdobené množstvím smyčců, se vyplatí. Stejně tak u Darkness, znějící jako ukázka temného muzikálového představení a připomínající floydovské The Trial z The Wall.

Nová náhrávka Gabriela ukazuje, že jeho osobnost a uměleckou kreativitu nepřebije ani šestačtyřicetičlenný symfonický orchestr. Pod vedením energického dirigenta Bena Fostera ho naopak vhodně doplňuje.

BEST TRAX
The Rhythm Of The Heat, Mercy Street, Solsbury Hill
ZKUS TAKY Sting Symphonicities, Filip Topol & Agon Orchestra, Peter Gabriel Scratch My Back