LIVE: Serj Tankian přivezl politiku i System of a Down

Vydáno 24.10.2012 | autor: Petr Adámek

Serj Tankian svojí třetí sólovou deskou Harakiri definitivně potvrdil, že úspěch jeho předchozích dvou počinů nebyl náhodný. Ve vyprodané Lucerně pak dokázal, že není náhodná ani jeho reputace výtečného zpěváka a politicko-ekologicko-společenského aktivisty. A nechyběli ani System of a Down.

LIVE: Serj Tankian přivezl politiku i System of a Down LIVE: Serj Tankian přivezl politiku i System of a Down

dsc_9472SERJ TANKIAN, VIZA
Lucerna, Praha
24. 10. 2012

"Stinky!"
To byla první fráze Serje Tankiana, když se kolem čtvrté hodiny odpoledne poprvé objevil v nejslavnějším koncertním prostotu v Praze. A to zdaleka ještě netušil, jaký smrádek a nepříjemný vlhký opar bude na tomtéž místě o několik hodin později. Ostatně jako pokaždé, když je v Lucerně "full house".

Zatímco z reprobeden hřmělo Cavalerovo "War for territory", obdobný boj o malé osobní teritorium probíhal také na ploše. Že sál praskal ve švech, ale nebylo - ani přes vyšší cenu vstupenky - velké překvapení. Vždyť Američan s arménskými kořeny nechal v Česku skvělý dojem už před dvěma lety v Incheba Areně a podobně i další dva roky předtím v Ostravě. K pamětníkům navíc tentokrát přibyl ještě zástup těch, kteří po Harakiri konečně pochopili, že Tankian není jen "ten zpěvák ze System of a Down", ale svébytný a všestranný umělec.

Svérázný agitátor, to je Serj Tankian je v první řadě. A že je pro něj hudba pouze hudbou a že se jejím prostřednictvím nesnaží nikoho ovlivňovat, jak tvrdil o pár hodin dřív ve své šatně při rozhovoru? To by mu po několika prvních skladbách nevěřila ani místní šatnářka. Sdělení hlubšího rázu provázelo v podstatě každou skladbu: u stejnojmenné Harakiri výmluvně převyprávěl celou metaforu, neboli příběh z roku 2009, kdy ho vyděsilo nebývalé množství uhynulých ryb a ptáků. V The Unthinking Majority pak projevil přání změnit všechny "unthinking people" na "thinking people", jindy zase plamenně vykřikoval, jak touží po spravedlnosti pro všechny.

dsc_9424dsc_9528

Zatímco u mnohých partiček působí podobná gesta spíš směšně, Tankianovi jste mohli věřit každé slovo. Ostatně o jeho všelijakém aktivistickém působení by se daly psát disertační práce. Stejně přirozeně působil i jeho projev na pódiu. Na začátku se sice párkrát zašklebil - snad pro optiku fotografů - jinak se ale všem výstřednostem vyhnul. Žádná tradiční rocková gesta, oblečen "v civilu", stejně civilně působící i jeho doprovodná pětičlenná kapela a až na plátno v pozadí civilní vlastně i celá stage.

dsc_9370dsc_9433

O co méně dal Tankian do vizuální prezentace, o to víc se soustředil na zpěv. Jeho vokál sice na sólovkách nedosahuje takového výrazového rozsahu jako u jeho domovské partičky, avšak naléhavosti má v hlase i na sólové dráze dostatek. Zdaleka nejlépe vyzněl ve skladbě Baby, jejíž úvod si vystřihl sám, jen ve vlastním doprovodu akustické kytary. Jeho charisma byla v tu chvíli plná poslední spára v Lucerně.

Zazněl téměř celý debut Elect The Dead a dobrá polovina zmíněné novinky, další a další hesla a vedle dynamicky proměnlivých skladeb také několik přímočařejších vypalovaček (Figure It Out a Cornucopia) nebo lehce orientálně laděná Ching Chime. Chvíle, v níž od začátku všichni tak trochu doufali, si Serj nechal až na úplný závěr. Aerials. Tečka!

P.S. Rozhovor se Serjem Tankianem očekávejte na iReportu v nejbližších dnech.

dsc_9325

text: Petr Adámek, foto: Leoš Horký