LIVE: Amanda Palmer miluje Prahu, Praha miluje Amandu Palmer

Vydáno 31.10.2012 | autor: redakce

Po dvou letech se do pražského Paláce Akropolis vrátila královna punkového kabaretu Amanda Palmer. Tentokrát sebou přivezla jako doprovodnou kapelu The Grand Theft Orchestra, s nimiž natočila i poslední album Theatre Is Evil. Songy z této desky vévodily setlistu.

LIVE: Amanda Palmer miluje Prahu, Praha miluje Amandu Palmer LIVE: Amanda Palmer miluje Prahu, Praha miluje Amandu Palmer

AP001AMANDA PALMER & THE GRAND THEFT ORCHESTRA
Palác Akropolis, Praha
29. 10, 2012

Publikum na příchod Amandy Palmer připravil Jherek Bischoff s The Simple Pleasure, přeprodaný sál Paláce Akropolis, kde se téměř nedaly zavřít dveře, ale dával tušit, na koho se všichni přítomní těší nejvíc. Kolem půl deváté přišla ONA. Jak několikrát padlo v publiku, „žena snů, neuvěřitelná zpěvačka, bohyně, blázen". I tak se o Amandě vyjadřovali její příznivci. Sklidit takové ovace už jen za příchod na pódium se nepoštěstí jen tak někomu, až to téměř vypadalo, že Amanda nebude muset celou hodinu a půl dělat nic jiného.

Jakmile usedla v krajkové podprsence, korzetu a zlatých legínách za klávesy a ozvaly se první tóny, bylo jasné, že tohle bude koncert s velkým K. Po úvodní pecce Smile pokračovala Amanda a její souputníci The Grand Theft Orchestra hned dvěma singly z nové desky Theatre Is Evil. Zaznělo The Killing Type i Want It Back, druhá zmíněná padla dokonce dvakrát. Ale o tom později. Amanda Palmer válcovala publikum jedním hitem za druhým a za každým znich se strhnul mohutný aplaus.

Americká zpěvačka známá také z projektu Dresden Dolls dala na rozdíl od předloňského koncertu prostor především své nové desce. Krom tří zmíněných zazněla například i popová Grown Man Cry, Lost, Bottom Feeder, Trout Heart Replica, Melody Dean nebo Do It With A Rockstar. Došlo i na starší hity, k lítosti dlouholetých fanoušků však pouze v omezeném počtu. Kromě hitu Astronaut si přítomní mohli užít i song Missed Me, při němž Amanda se svými parťáky pobavila narvaný sál obdobou hry Škatulata, hýbejte se, kdy si s ostatními muzikanty několikrát vyměnila pozici za nástroji, stejně tak, jako to mohli vidět na streamovaném koncertě v New Yorku.

AP005 AP019

Jak je jejím dobrým zvykem, bavila Amanda nadšený dav mezi songy svým vyprávěním, největší ryk se ale strhnul, když se oblékla do kabátu s dlouhatánskou vlečkou a předvedla ukázkový stagediving. Lidé její tělo nad svými hlavami přenesli až téměř na samotný konec sálu, přičemž je postupně zahalila bílá vlečka. „Mohli by ji takhle donýst až k záchodům, já bych tam počkal a unesl ji," poznamenal jeden z jejích největších fanoušků český písničkář NiceLand. V té chvíli nebyl jistě jediný v Akropoli, komu se tento nápad urodil v hlavě, téměř všichni určitě toužili mít doma takovou malou Amandu Palmer.

Amanda Palmer už před začátkem turné vyzvala muzikanty ve všech městech, kde plánovala svoji zastávku, aby se k turné připojili a zúčastnili se show, k čemuž došlo i v Akropoli.

nicelandJak to viděl a slyšel NiceLand:
"Amanda Palmer je jedna z mých nejosudovějších žen, objevena bohužel až v dobách, kdy rozvodoví právníci už rozdělovali majetek The Dresden Dolls a bojovali o svěřeneckou péči o potomky. Jak už to tak tak bývá, tak vyhrála manželka a ačkoliv své děti očividně miluje, nedávno vstoupil do nového manželství jménem někdo The Grand Theft Orchestra a benjamínci ji očividně přirostli k srdci. Sice jsou to občas dost nevychovaný spratci a cestu k srdcím strýců a tetiček (rozuměj nás
posluchačů) si nehledají nejsnáz, ale pokud jim dáte šanci, tak pro ty malý zmetky brzo uděláte, co jim na očích vidíte. Amanda chce být velkou (i když pořád dost alternativní) rockovou hvězdou, plní si přání a na koncertech je to sakra vidět. Nechává se strhnout svou novou kapelou a oni se nechávají strhnout jí. I když ten pocit dominance už není tak markantní, jako kdysi, pořád je jasné, kdo je tu šéf. Skvělá energická show si pořád vystačí s pouhou čistou radostí z hraní a publikum (včetně mě) jí to samozřejmě žere. Proč taky ne. Vlastně není moc co vytknout. Snad jen prostor by si zasloužilo více písní a větší průřez starší tvorbou by potěšil mnohé přítomné. Howgh."

AP030Krátce před desátou se Amanda s publikem rozloučila, bylo ale jasné, že jen na okamžik, jinak by pravděpodobně hlasitý řev přítomných narušil statiku budovy. Amanda ale nečekaně přidala pouze jednu píseň a zase spolu s ostatními zmizela. Všichni ale zůstali na svém místě, do desáté, kdy musí produkce v Akropoli končit, zbývalo ještě pár minut a nikoho ani nenapadlo, že se nebude dít ještě něco dál. A taky, že se dělo. Amanda se spolu se svými dvěma nohsledy zničehonic objevila na balkóně s amplionem v ruce, odkud za akustického doprovodu znovu zazpívala Want It Back. To už ale byla opravdová tečka za mimořádným večerem.

Highlight večera? Žádný nebyl. A to z jednoho prostého důvodu – celý večer byl jeden velký highlight. Amanda opět přišla, opět zazpívala a opět dostala všechny do extáze. Už odpoledne během rozhovoru na Rádiu 1 zmínila, že napřesrok plánuje do Prahy přijet znovu (o tom, že to tu miluje, se zmínila i během koncertu). Doufejme tedy, že dá českému publiku tentokrát větší prostor, nebo ideálně dva koncerty po sobě. Nevím, jak vy, ale já půjdu na oba.

text: Marta Pušová, foto: Petr Klapper

0,00