RECENZE: Bruno Mars je tvůrcem současné podoby popu

Vydáno 11.12.2012 | autor: Daniel Maršalík

Před dvěma lety svět objevil Bruna Marse. Zazářil jako kometa, jeho debutové desky Doo-Wops & Hooligans se prodalo přes šest milionů a vzešlo z ní několik hitů. Nyní Bruno vydává druhou desku Unorthodox Jukebox, kterou potvrzuje, že na popové výsluní se nedostal pro nic za nic.

RECENZE: Bruno Mars je tvůrcem současné podoby popu RECENZE: Bruno Mars je tvůrcem současné podoby popu

bruno_mars_unorthodox_jukebox2BRUNO MARS
UNORTHODOX JUKEBOX
Supraphon
10 trax / 34:53

Tak jako kdysi evropské hitparády válcoval Robbie Williams nebo ty světové Justin Timberlake, tak nyní je v kurzu Američan Bruno Mars, který je hlavním autorem a producentem všech svých písní. Jasnými budoucími chytlavými hity jsou svižnější Natalie a Treasure, která trochu připomíná tvorbu stále populárnějších Maroon 5. Legendární The Police lehce evokuje singl Locked Out of Heaven, na kterém se podílel Brit Mark Ronson. Kandidátem na pomalejší singl je When I Was Your Man, kde zpěvákův vypjatý vokál doprovází pouze klavír. Jako Michael Jackson Bruno zpívá ve středně rychlém tracku Moonshine.

Unorthodox Jukebox se oproti debutu nedrží tolik RnB základů a je poněkud chladnější. To se projevuje i v textech. Zatímco na první desce Bruno ženská srdce dobýval, nyní jako světová superstar se už nemusí tolik snažit. Milenek se nabažil a poznal i temné stránky dam, které se mu pokoušely dostat do přízně. O tom, že peníze dokáží udělat muže velmi atraktivním, vypovídá například skladba Money Make Her Smile.

Důležitou složkou celého alba jsou syntezátory, na které se může nabalit více evropských posluchačů. Chytit by se mohli zejména na zmiňovanou píseň Money Make Her Smile v Diplově produkci. Ačkoliv celá deska byla pod autorskou a producentskou taktovkou interpreta, tak je poměrně rozmanitá, například nahrávka Show Me je načichlá reggae stylem, If I Knew propojuje soulový zpěv s blues-rockově znějící kytarou.

Bruno Mars je tvůrcem současné podoby popu. Jeho druhé album zní aktuálně i retro zároveň. Američan umí z tvorby, která formovala jeho hudební vývoj, vybrat to nejlepší a sestavit zcela nový koktejl. Přestože dojem z Doo-Wops & Hooligans nepřekonal, dokázal, že není rychlokvašku, ale umělcem, se kterým se musí počítat i do budoucna.

BEST TRAX: Treasure, When I Was You Man, Money Make Her Smile
ZKUS TAKY: Beck - Midnite Vultures, Cee-Lo Green - The Lady Killer, Robin Thicke - Love After War

text: Daniel Maršalík