RECENZE: Noid jako depkař působí nevěrohodně

Vydáno 04.01.2013 | autor: redakce

Co s chlapáckým hlasem a zjevem Václava Noida Bárty, když mu nikdo včetně jeho samotného nenapíše pořádnou píseň na jeho vypracované tělo? Tuhle otázku jste si možná kladli už po jeho epizodě v kapele Dolores Clan, účinkování v muzikálu Carmen i eponymním debutu z roku 2007. A otazníky zůstávají i po albu Rány nahraném s rockovou úderkou za zády.

RECENZE: Noid jako depkař působí nevěrohodně RECENZE: Noid jako depkař působí nevěrohodně

noid_frontNOID

RÁNY
Alfedus music
16 trax / 56:03

Bylo by smutné a rozhodně nespravedlivé, kdyby se o osvaleném rockerovi hovořilo pouze v souvislosti s mediálně vděčným vztahem k Lucii Bílé a aktuálně k modelce Elišce Bučkové, která se na albu svého partnera představuje jako vokalistka. Ovšem výrazný zpěvák a herec letos v říjnu završí třiatřicítku a má nejvyšší čas, aby se umělecky nějak výrazněji vyprofiloval. Své možnosti naznačil ve filmu Kajínek, k němuž napsal solidní muziku a zhostil se v něm menší, ale výrazné herecké role. Ovšem s vlastními alby je to slabší.

Varující už jsou obaly dvou desek podepsaných jeho jménem. Zatímco cover té první Noida zobrazuje při sebepoškozování, na novince má hlavou schovanou v zakrvavených obvazech a s celou kapelou je na vloženém plakátu prezentován jako zombie. Celé to působí trochu dětinsky a nevěrohodně, ostatně jako většina písniček na albu žánrově se pohybujích mezi poprockem a nu-metalem. Ale potenciál Noida jako zpěváka, méně už jako skladatele a textaře, je na nahrávce Rány obsahující také dvě instrumentálky (Zatracení a Spása) patrný. Vedle Noida nejdeme mezi autory textů také Václava Bártu staršího, ale i Viktora Dyka, Jiřího Pokorného nebo Jitku Plachou.

A hudba? Místy trochu zastydlý nu-metal ve stylu Linkin Park (Zkouším vstát) nebo nijak objevný rock (singl Smrt). Zábavnější a přesvědčivější je Noid v v pomalejších věcech (Na vlnách), zejména pěvecky vydařený je i cover oceánské Ráchel. A to vše nahrané kapelou NOID, kterou tvoří renomovaní hudebníci - kytaristé Jiří Urban mladší a Honza Gorgel, baskytarista Jakub Rolník a bubeník Miloš Meier.

Skladby na albu Rány se nesou většinou v mollových tóninách a místy je té naštvanosti a deprese už moc. Bártovi by neškodilo, kdyby si občas zanotoval starý dobrý hit Katapultu: "Nalaď si život do C duru, tam není žádnej kříž..." a vůbec, kdyby ubylo urputnosti a přibylo nadsázky. Václavovi by možná nejvíc slušela poloha vyklidněného dobře zpívající rockera pro ženy v domácnosti, jakým je třeba Petr Kolář. Vždyť ať si kdo chce co chce říká - nejlepší Noidův počin poslední doby je jeho píseň Když to nečekáš k seriálu Obchoďák. Možná nás všechny v budoucnosti ještě hodně překvapí...

BEST TRAX: Na vlnách, Ráchel, O můj bože
ZKUS TAKY: Kamil Střihavka - 20 let na scéně, Petr Kolář - Čas nás naučí, Kabát - Banditi di Praga Turné 2011

Roman Jireš