RECENZE: Justin Timberlake je na dosah trůnu krále popu

Vydáno 22.03.2013 | autor: Daniel Maršalík

Od začátku sólové kariéry bývá Justin Timberlake srovnáván s Michaelem Jacksonem a třetí album The 20/20 Experience dokazuje, že hypotéza - Timberlake by mohl být nástupcem Jacksona - není úplně lichá.

RECENZE: Justin Timberlake je na dosah trůnu krále popu RECENZE: Justin Timberlake je na dosah trůnu krále popu

justin_experience_coverJUSTIN TIMBERLAKE
THE 20/20 EXPERIENCE
Sony Music
10 trax / 70:02 min

O debutu Justified se proslýchalo, že je plná písní, které Michael Jackson odmítl na desku Invincible. Pravdou je, že v některých případech posluchač musel uznat, že nápodoba je až příliš velká. V době vydání alba FutureSex/LoveSounds se už o Justinovi mluvilo jako o nastupujícím králi popu. O trůn tehdy bojoval zejména s Usherem, který v té době bodoval s úspěšnou nahrávkou Confessions. Pak se Justin, podobně jako to dělával Michael, na dlouhou dobu stáhl z hudebního světa a nyní - po sedmi letech - se vrací s novinkou, ze které je patrné, že podobně jako zesnulý Jackson je i Timberlake obrovský perfekcionista.

Tím, kým byl pro Jacksona Quincy Jones, je pro Timberlakea producent Timbaland. Společně opět nahráli desku, která je oproti ostatní soudobé muzice odlišná a inovační. Předešlé FutureSex/Love Sounds bylo progresivně futuristické a ovlivnilo tvář moderního R&B. Současné The 20/20 Expirience se oproti tomu inspiruje klasičtější podobou soulu. Základním stavebním prvkem třetí desky je neosoul, s nímž si Timbaland hodně ale opravdu hodně pohrál. Stopáž hned sedmi z deseti písní překračuje sedm minut a pouze jedna má lehce pod pět minut. JT se nedrží klasického popového modelu - předehra, sloka, refrén, sloka, 2x refrén, ale experimentuje ve velkém. Skladby se ve svém průběhu i několikrát hodně promění a nesoustředěný posluchač by se klidně mohl domnívat, že už mu hraje další track.

Na 20/20 Experience lze také doložit, jak se liší hudební vkus Američanů a Evropanů. Zatímco Spojené státy díky silné komunitě Afroameričanů zareagovaly na první singl Suit & Tie s hostujícím rapperem Jay-Zym, Evropa více slyšela na druhý popovější singl Mirrors, který ve svém začátku může evokovat hit Cry Me a River, první úspěšný hitparádový zářez dvojice Timberlake - Timbaland. Devět z deseti písniček má potenciál stát se singlem a mít výjimečný klip. Právě dlouhá a působivá videa jsou dalším společným znakem Timberlakea a Jacksona.

Některé popové nahrávky zesnulého krále popu si oblíbilo dokonce i náročnější jazzové publikum. Podobný osud by mohl čekat i nový materiál dvaatřicetiletého Američana, který svou pop music oblékl do saka a nasadil mu slavnostního motýlka.

BEST TRAX: Suit & Tie, Mirrors, Pusher Love Girl, Don't Hold the Wall
ZKUS TAKY: Michael Jackson - Off The Wall, Prince - Musicology, Miguel - Kaleidoscope Dream

Daniel Maršalík