RECENZE: Rebelští Ska-P nadále upřednostňují muziku před ideologií

Vydáno 20.04.2013 | autor: redakce

Španělští Ska-P, kteří se v tuzemsku těší vzhledem ke svému undergroundovému zaměření až nepochopitelně popularitě, ani na novém albu neslevili ze své levičácké terminologie a kritiky fašismu, rasismu, kapitalismu a dalších -ismů. Nedělají to však s humpoláckým nevkusem volebních manažérů tuzemských levicových stran a navíc stále přichází s nakažlivě energickou muzikou.

RECENZE: Rebelští Ska-P nadále upřednostňují muziku před ideologií RECENZE: Rebelští Ska-P nadále upřednostňují muziku před ideologií

SkaP 99SKA-P
99 %
Supraphon
15 trax / 59:41

Sedmé album hudebně talentovaných bojovníků za sociální spravedlnost začíná instrumentálkou s anglickým názvem Full Gas, ale milovníci jazyka Miguela de Cervantese o španělštinu v dalších čtrnácti kouscích připravení nejsou. Hned následující singl Canto A La Rebellion začínající rozklíženým hospodským sborem a pokračující harmonicky bohatou muzikou napovídá, že Ska-P zachovávají úroveň předchozí nahrávky Lagrymas y Gozos (2008). To dokazuje i druhý singl Se Acabó s tradičně strhujícím zpěvem Pulpula, ostrými dechy a štěkavými sbory.

Kdo byl jedním z 11.000 návštěvníků předchozího vystoupení Ska-P v České republice před několika lety v pražské sportovní hale v Holešovicích nebo na festivalu v Táboře, může mít obavy, že se atmosféra jejich emocemi nabitých koncertů nemůže dostat do studiové nahrávky. Jasně že to není možné ani na titulních 99 procent, ovšem pořád se jim to daří více než komukoliv z kolegů hrajících ska nebo reggae. Důkazem je třeba pecka Pandemia, S.L., kterou autoři jakoby slepili z několika odlišných písní. A pokud někomu oproti živým vystoupením chybí showman Pipi, může si ho v mnoha případech alespoň poslechnout v doprovodných vokálech. Na své si přijdou milovníci dechů (Victoria), kdo má raději punkovou kytaru, smlsne si na Ciudadano Paraguayo.

Ska-P umí velmi dobře pracovat s kontrastními hudebními plochami. Například písně Maquis nebo Quienes sois? začínají jako romantické balady, ale končí v rockovém tempu. Kapela stále udivuje lehkostí s jakou napíše vedle klasického skáčka (Radio Falacia) i chytlavou melodii (Bajo Vigilancia), nabídne nakažlivý rytmus (Marinaleda) nebo takřka dětskou píseň (Alí Baba). K nelibosti svých radikálních příznivců sice kapela zabrousí místy téměř k popu, například v závěrečném Africa Agonica, ale člověk ani nemusí rozumět textům aby pochopil, že Ska-P převážně nabízí v tom dobrém smyslu slova angažované písně. Podobně jako španělským fotbalistům můžeme téhle partě vyčítat, že úspěchu dosahuje už trochu okoukanými prostředky, ale ve stylu ska jsou Ska-P stejně suverénní jako jejich krajané na zeleném hřišti.

BEST TRAX: Se Acabó, Bajo Vigilancia, Victoria
ZKUS TAKY: Irie Révoltés - Allez, Madness - The Liberty of Norton Folgate, The Locos - Tiempos Difíciles

Roman Jireš