RECENZE: Trvale udržitelný vývoj v zemi s Gambrz Reprs?

Po albech Šémhamforáš a minialbu Curacao Faux Pas přichází partička Gambrz Reprs, s dlouhohrající deskou Ministerstvo pro místní rozvoj.

RECENZE: Trvale udržitelný vývoj v zemi s Gambrz Reprs? RECENZE: Trvale udržitelný vývoj v zemi s Gambrz Reprs?

gambrz reprs COVGAMBRZ REPRS
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Vlastní náklad
17 trax / 46:55

Sestavu původně tří kapel (Eskalátor, Divnej Postoy a Projekt-ill), od roku 2007 sdruženou pod značkou Gambrz reprs tvoří celkem šest MCs a dva beatmakeři. Za své šestileté působení na scéně se stihli etablovat jako parta ulítlých rapperů neberoucích si servítky a schopných zacházet opravdu daleko jak v tématech svých písní, tak i v jejich koncertním provedení. Ani nejnovější deska se nevymyká tomuto trendu, byť je zde již občas znát, že pánové tíhnou k dospělejšímu zpracování.

Po textové stránce však není vše ideální. Jednou je problém v kvalitě textu - ať již kvůli kolovrátkování (např. Facky, pěsti a Marcela má parcelu) či snaze zbytečně parodovat cizí jazyk na základě výslovnosti (Pležr 2) - jindy i nedotaženého vyvážení mezi beatem a samotným rapem (např. kombinace vesnického tématu se samplem znělky z IT Crowd v písni Venkov s hostujícím Lesíkem Hejdovským z legendárního projektu Manželé). Textařům se evidentně zalíbila možnost využívat absolutní rým, což je někdy absurdní a navozuje to pocit nedostatku invence, jindy naopak inovativní a dodávající celkovému textu smysl i směr - v tom vyniká především trefný Pozdrav z fronty.

Co zaujme od začátku do konce, je perfektně zvládnutý zvuk a to jak nabrání hlasů samotných MCs, tak i finální mastering. Prakticky nikde nebudete mít problém rozumět textu bez ohledu na to, jakou výslovnost kdo volí, a pakliže vám flow všech zúčastněných přijde high, máte velkou šanci se rychle naučit texty a rapovat si s GR na koncertech, kde takto čistý a srozumitelný zvuk nebývá v našich končinách standardem.

Že se Gambrz Reprs opravdu nebojí vyhypovat téma daleko za hranici obecného vkusu, dokazují třeba v něžnému pohlaví se věnující skladbě Femail, prostřednictvím níž posluchači dávají jasně najevo, kolik kvalitních raperek v naší zemi znají. Kdo ale poslouchá pozorně, ten zjistí, že v koncepčně pojatých skladbách Scházení a Rozcházení si pánové umí říznout i do vlastních řad. A že "chcát proti větru" nemusí být vždy nutně špatně, dokazuje zejména druhá jmenovaná věc, jež album spolu s rockovou G-skou Ministerstvo pro místní rozvoj uzavírá.

Gambrz Reprs již od svého vzniku zaplňují díru na trhu, protože se jim podařilo do jisté míry nesofistikovaným způsobem rapovat o hodně všedních tématech. Že v tomto oboru je vždy tenká hranice mezi uměleckým dojmem a prezentací totální voloviny (v dobrém i špatném slova smyslu), to jistě vědí sami nejlépe. Na Ministerstvu se jim tak povalují lejstra různorodé kvality, která kdyby ještě chvíli nějaký komisař zkoumal a neposlal do dalších čtení, mohla z tamních úředníků udělat hvězdy. A nebo taky nemusela - vždyť doba je nejistá a z EU nedorazily žádné dotace.

BEST TRAX: Pozdrav z fronty, Rozcházení, Venkov
ZKUS TAKY: Oliver Lowe - Peníze nebo život 2, Honza Peroutka - Klukovina, Prago Union - Vážná hudba

Viktor Mašát